Hur kopplar Autometer till DYNA S Tändning?

da_loof skrev:
Jo, men då blir inte värdet helt rätt eller ska man ändra inställningen för antal cylindrar?

Så blir det när man använder bilmätare. Man använder en Dyna "2 coils to one signal" adapter. Under åren har Dyna haft flera olika varianter, de som jag sett är 2 Y-kopplade resistanser på 10k, 33k samt 47k. Dvs en resistor från var spole som kopplas ihop till ingången på Autometern/Dyna shiftlighten.

andersbrink skrev:
Så blir det när man använder bilmätare. Man använder en Dyna "2 coils to one signal" adapter. Under åren har Dyna haft flera olika varianter, de som jag sett är 2 Y-kopplade resistanser på 10k, 33k samt 47k. Dvs en resistor från var spole som kopplas ihop till ingången på Autometern/Dyna shiftlighten.

Antar att det är varvräknare ni pratar om...jag kopplade in min Autometer på cdi-boxens varvräknarutgång och det funkade perfekt.

Blir att skaffa en sådan "ykabel" då. Nått dom motospeed kan ha hemma tror du? Handla dyna plattan där.

Ang CDI, min cyckel hade brytare innan den blev begåvad med Dyna tänding. Iof bara en enklare variant än så länge, fast impad av start förmågan, man stampar i gång 1000cc på första kicken oavsett varm/kall motor.

da_loof skrev:
Blir att skaffa en sådan "ykabel" då.

Den gör du själv av två resistorer på vardera 10k ohm och en effekttålighet på 1/4 watt. En resistor kostar i styckepris ca 2 kronor. I kvantitet om 10000 kostar de ca 16 öre styck. Din lokala TV-reparatör/elektronikfirma/Clas i Sjön har sådana prylar.

Köp två resistorer. Koppla ena änden av resistorerna till var sin tändspole på "inte +12V matningen" och den andra änden av resisorerna koppla du ihop till Autometerns ingång.

andersbrink skrev:
Den gör du själv av två resistorer på vardera 10k ohm och en effekttålighet på 1/4 watt. En resistor kostar i styckepris ca 2 kronor. I kvantitet om 10000 kostar de ca 16 öre styck. Din lokala TV-reparatör/elektronikfirma/Clas i Sjön har sådana prylar.

Köp två resistorer. Koppla ena änden av resistorerna till var sin tändspole på "inte +12V matningen" och den andra änden av resisorerna koppla du ihop till Autometerns ingång.

Du har helt säkert rätt , men varför använder man inte dioder i detta fall

Finns säkert nån bra förklaring. Elektronik är inte min starka sida :D

heliac skrev:
Antar att det är varvräknare ni pratar om...jag kopplade in min Autometer på cdi-boxens varvräknarutgång och det funkade perfekt.

Då hadde du helt säkert en Mc anpassad Autometer

Alla hojräknare vill ha en signal per motorvarv

4 cylindriga bilar kör med 2 per varv ( gammal kvarleva från fördelaren)
där man har 4 pulser per fördelarvarv delat med 2 eftersom den går med halva motorvarvet

Bilräknare går således inte att montera på hoj utan adapter som Anders beskriver

Mitt Nira hadde naturligtvis ingen ställbar utgång för räknare,där fick dom bygga om med nån liten " manick " som fördubblade antal pulser

andersson turbo skrev:
men varför använder man inte dioder i detta fall

En diod kostar mer och vid felmontering/kortis förstörs de på tre röda. En 10k resistor som kortslutits/anslutits fel går inte sönder. Dvs med 12 volt gör det ingen skada på varesig tändning, resistor eller Autometer. Däremot en kortsluten diod kan om det vill sig illa bete sig som en ledande kabel.

Funkar det inte med 10k kan man även prova med 1k. Kostnaden är ju inte så där jättehög.

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back