Hur koppla upp R1 på 3:an?

R1-Freddan

Legitimerad fortåkare...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
R1 -00
Tjaba!
Hur gör ni andra R1 åkare när ni kopplar upp hojen på trean? Jag har originaldrevning och någon on/off/bouncing metod är inte att tala om...
Kör kontrollerat på både ettan och tvåan, men vill plocka upp henne i högre farter = 3:e växeln.
Har dragit fullt och kopplat vid typ 7-8000 varv men jag vågar inte låta varvet byggas upp tillräckligt innan jag släpper kopplingen tror jag..
 
Varför koppla upp på trean ? Att åka på slangen i höga farter blir bara mer okontrollerat och farligt med vinden m.m.
Kör du kontrollerat på etta och tvåan som du säger så är det bara att växla vidare ut på trean......
Använder du koppling så kommer resultatet vara en förstörd koppling om inte lång tid.
Mår motorn bra så ska den dock lyfta på trean om du gör rätt.
Sitt långt bak, slå av och snabbt på så kommer den. Funkar det inte så pröva stående, gunga till gaffeln och slå på gasen vid returen.
Funkar inget av det så behöver du nog dreva om lite eller TRIMMA motorn :D .

Jag o tjejen har varsin R1-a och min som är en 00-a var inte sugen på trean utan koppling med orginaldrevning, hennes 98-a däremot hjular på trean utan koppling bara man tittar på gasrullen och går sanslöst bra.
Helsystem från Akrapovic och bänkad till 153hk på bakhjulet , rocker fetbra :tummenupp

/Nitrous
 
Tackar för ett bra svar!
Det verkar vara så mycket teknik och tajming med att få upp henne med av/på metoden. Jag har väl inte tillräckligt med tålamod för å få det att lira..
Visst är det bara att fortsätta å växla till trean. Grejen e bara den att jag vill kunna ligga på sexan i typ 110 och bara klicka ner 3 växlar vilket skulle bli smidigare än som jag gör nu. Dvs låter farten sjunka ner till typ 70 och tvåans växel.

Fråga 1)
Det här med kopplingsmetoden.. Sliter det så väldans mycket på lamellerna igentligen? Och isåfall vad kostar lameller inklusive montering hos en verkstad?

Fråga 2)
Jag har nu fyllt på ca 1-2 dl efter att oljelampan börjat lysa. Detta är första påfyllningen på 500 mil. Drar den mycket olja eller är det normalt?
Tilläggas kan att jag kört ganska mycket och långt på bakhjulet senaste tiden.
 
R1-Freddan skrev:
Tackar för ett bra svar!
Det verkar vara så mycket teknik och tajming med att få upp henne med av/på metoden. Jag har väl inte tillräckligt med tålamod för å få det att lira..
Visst är det bara att fortsätta å växla till trean. Grejen e bara den att jag vill kunna ligga på sexan i typ 110 och bara klicka ner 3 växlar vilket skulle bli smidigare än som jag gör nu. Dvs låter farten sjunka ner till typ 70 och tvåans växel.

Fråga 1)
Det här med kopplingsmetoden.. Sliter det så väldans mycket på lamellerna igentligen? Och isåfall vad kostar lameller inklusive montering hos en verkstad?

Fråga 2)
Jag har nu fyllt på ca 1-2 dl efter att oljelampan börjat lysa. Detta är första påfyllningen på 500 mil. Drar den mycket olja eller är det normalt?
Tilläggas kan att jag kört ganska mycket och långt på bakhjulet senaste tiden.

svar 1: Japp det sliter en del faktiskt.. sliter inte bara på kopplingen heller... typ drivpaketet får lite mer stryk också

svar 2: Det är helt normalt
 
Lamellpaket inkl mellanskivor är ca 1700:- + montering. Tar 20 min att montera själv, lämnar man till verkstad skulle jag gissa på 1500:- för monteringen.

R1-orna är kända för att dricka olja, om du kör mycket på höga varv och ut på varvstoppet så dricker den mkt mkt olja.

En R1-a med org.drevning ska klara 110km/h på 2-an vxl, bara att tagga ner o plocka upp den o direkt vxl till 3-an .

/Nitrous
 
En R1:a måste väl klara mer än 110 på 2:an?!
Eller är jag skadad från Busan som gör 195?
 
Tjena hejsan!
Har hängt ett par dagar på www.r1-forum.com och deras stuntforum. Geees, de är verkligen inne på det här att stunta på den sidan Atlanten :rock

Har fått till riktigt goa wheelies på 3:an när jag står up på peggsen. Gäller bara att vara beredd på att fartvinden trycker upp den rätt bra.. Känns dock som det går lite för fort för min smak, hittar inga bra ställen för o träna på heller..

Nån som kör lite aktivt i Västra Götaland eller? Tycker de flesta runt Trollhättan kör som p***ies :fakta
 
buLLit skrev:
Rettan gör ca 180 på 2:an. Det han menar är att det går att dra upp den på slangen i 110! :fakta
En Retta 02'a gör exakt 185 (enligt mätaren) innan varvstoppet slår på..... Bröder.... e det nån som kranar ur en Retta så e det JAG!
 
RoLLER skrev:
En Retta 02'a gör exakt 185 (enligt mätaren) innan varvstoppet slår på..... Bröder.... e det nån som kranar ur en Retta så e det JAG!

Särsilt på bakhjulet. :crash :bow
 
Nitrous skrev:
En R1-a med org.drevning ska klara 110km/h på 2-an vxl, bara att tagga ner o plocka upp den o direkt vxl till 3-an .

Ehm, R1-03 gör iaf 175 på andra växeln. och det är inga problem att koppla upp den i 110 på tvåan, och med lite teknik så skall högre farter på tvåan inte heller vara nått problem att få upp den på.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top