Hur koppla PA? Mixer, toppar och bas?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag har hittat lite gammalt skrot i källaren på jobbet.

Det är en 16kanals mixer med inbyggt slutsteg samt två toppar och en passiv subba...

Nu är bara frågan hur dessa skall kopplas?
Alla kontakter är av typen "speakon"....

Mixerbordet har två utgångar, höger och vänster.

Topparna har två kontakter där det står "link" på den ena och något annat på den andra vilket jag givetvis har förträngt för tillfället.. Har för mig det stod något med "in" vilket gör att jag får för mig att det är någon typ av ingång.. :snille

På baslådan finns 5 kontakter.
R in
L in
Mono
R out
L out

...så, frågan är nu hur jag kopplar för det ultimata ljudet?

Skall man först in i basen och sedan vidare ut till högtalarna eller skall man först in i topparna och därefter till basen?

Skall man först in i basen och sedan vidare ut till högtalarna
Japp. Antagligen så finns det ett inbyggt delningsfilter i baslådan. :tummenupp

Vet inte hur mycket du kan, men försökte göra en förklaring för nybörjare så kan fler lära sig av tråden.

Du måste ju självklart ha telekablar, två hanar. Dessa ska gå mellan förstärkarna till själva mixern. Basen behöver inte ha någon stero koppling tror jag inte, så det går nog bra att koppla det mono, man brukar aldrig panorera basen i en låt, och inte på en spelning för den delen heller.

Du ska koppla förstärkarna till mixern med telekablarna. Högra högtalern i höger utgången, vänster högtalare i vänster utgång om du sa att de hade två sådana utgångar.

I mixern kopplar du antingen ihop stereon med hjälp av att sätta in RG sladdarna (de röda och vita), Beroende vad stereon har för utgång behöver du antingen en hörlurs sladd till RCA(då kopplar du in hörlurs hanen, eller som det också kallas för mini tele sladd, in i steron hörlurs utgång, och sedan den röda sladden i det röda hålet som förmodligen finns åt höger längsned, förmodligen fyra st av på mixern. Du stoppar in dem i dem övre. Och den vita i den vita övre. om det inte fungerar skad e vara dem två undre. ) Under dessa två kan du reglera volymen med en ratt.

Om stereon har likadana uttag kan du använda en RCA - RCA, du ser vart du ska stoppa i dem =)
´
Allt annat du ska koppla, som mickar och keyboards ska du ta från R Mono (kreyboard) till mixerns Line uttgång. Dem ligger på raderna. Micken går in där micken ska in (finns bara ett uttag för varje rad, eller varje spår som det heter) Sen är det bara ratta lite.

Du måste också tänka på EQ:t, MAstern , detta hittar du på mixern åt höger. Dessa är små flipar som sitter på linjer. Dessa kan man röra. Lägg dem i en ledsen gubbe, böjd båge form. Det finns också EQ i from av två rattar för varje kanal. Du kan också panorera (välja i vilken högtalare det ska låta mest i) för varje kanal.

Sen har du GAIN som är volymen. På vissa mixers står det MID .

Glöm inte att slå på götarlana, och mixern självklart. :tummenupp

Sedan måste du alltid dra ned volymen innan du drar ut några Telekablar. Och stäng av högtalarna när du är klar med. Låt dem stå på lite först innan du börjar spela i dem. Och var säker på att ha dragit ned maastervolymen innan du sätter i några kablar. Annars kan du pajja högtalarna.

Här kan du hitta lite sladdar man kan köpa, eller om du bara vill se vad alla förkortningar är för sladdar egentligen.
http://www.emusic.se/default.asp?grupp=Kablar&undermeny=RCA&exp=Kablar&kategori=H%E5rdvara&flik=1

Högtalarna är passiva de med och från mixern finns bara två utgångar, höger och vänster och det är som sagt Speakon-kontakter..

Det finns inga stärkare som skall kopplas in utan det kommer se ut som följer:
3 mikrofoner skall in i mixern.. Inga konstigheter, de hamnar på varsin kanal

Dator -> mic-rca och får hamna på Tape/line-in uppepå mixerbordet.. inga konstigheter...

Det jag grubblade lite kring var just hur jag bäst kopplade in högtalarna..
Alltså, två passiva högtalare samt en passiv bas...

Och då gör du som jag skrev. Mixerbord till baslåda till IN på topparna.

Link används om du vill koppla ihop en kedja med flera högtalare.

Högtalarna är passiva de med och från mixern finns bara två utgångar, höger och vänster och det är som sagt Speakon-kontakter..

Det finns inga stärkare som skall kopplas in utan det kommer se ut som följer:
3 mikrofoner skall in i mixern.. Inga konstigheter, de hamnar på varsin kanal

Dator -> mic-rca och får hamna på Tape/line-in uppepå mixerbordet.. inga konstigheter...

Jag har tyvärr inte så stor vana av passiva högtalare. Men det finns inte så jätte mycket man kan göra med dem mer än att bara koppla in dem, högtalar kabeln in i mixern, de utgångarna brukar finnas bak på mixern...

Tror inte många här vet vad Speakon är. Enkelt uttryckt är det en multikabel mellan förstärkare och högtalare. Därav skall speakonen normalt in i basen och sedan vidare till topparna. Det har inte med delningsfilter att göra utan helt enkelt att signalen till topparna aldrig går till bashögtalarna utan kopplas vidare tll topparna. Link-utgången har redan förklarats.

Whiteguardian: Menar inget illa men med passiva högtalare får man vara lite försiktig. En kollgea gjorde lite fel och brände 2st 18"-element 3h innan gig, mindre populärt kan tilläggas då allt var redan riggat i "mindre skruvvänlig position". Har man höjdskräck när man börjar jobba med scenjobb blir man snabbt av med den...

Last edited:
Tror inte många här vet vad Speakon är. Enkelt uttryckt är det en multikabel mellan förstärkare och högtalare. Därav skall speakonen normalt in i basen och sedan vidare till topparna. Det har inte med delningsfilter att göra utan helt enkelt att signalen till topparna aldrig går till bashögtalarna utan kopplas vidare tll topparna. Link-utgången har redan förklarats.

Whiteguardian: Menar inget illa men med passiva högtalare får man vara lite försiktig. En kollgea gjorde lite fel och brände 2st 18"-element 3h innan gig, mindre populärt kan tilläggas då allt var redan riggat i "mindre skruvvänlig position". Har man höjdskräck när man börjar jobba med scenjobb blir man snabbt av med den...

Tar inte illa upp =) Har som sagt ingen större vana av passiva högtalare, jag har mer erfarenhet av att rodda en scen med multiboxar, telekablar förstärkare, mixer, instrument och allt annat än att just koppla in själva högtalarna, brukar finnas ganska färdig inkopplat från början.

Därav skall speakonen normalt in i basen och sedan vidare till topparna. Det har inte med delningsfilter att göra utan helt enkelt att signalen till topparna aldrig går till bashögtalarna utan kopplas vidare tll topparna. Link-utgången har redan förklarats.

Men menar du då att signalen bara går rakt igenom baslådan, utan att baslådan får något av signalen, till topparna?:S och okunnig som jag lär låta så undrar man ju också hur signalen ska kunna delas upp så att baslådan får all bas och topparna mellan register och diskant om inte steget på mixern kan dela upp det? jag har för mig att man brukar ha egna slutsteg för baslådor?

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back