Hur koppla detta rätt?

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date

FreddaGädda

Guest
Jag köpte ett par högtalare till mobilen av denna modell:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=75872

Grejen med dessa är ju att de bara går att koppla till mobilen, och jag tycker mobilen suger som musikspelare, dels för att utrymmet är betydligt mindre än min spelare på 30 gig, och dels för att det finns för många format den inte kan spela. Därför tänkte jag byta ut skitkontakten till en stereoplugg.

Klippte kabeln på högtalarna och möts av fem små kablar. Jag gissar att en av dem används som antenn till mobilens radio.

Till vänster ser ni kabeln till högtalarna, till höger ser ni de två fulklippta kablarna från stereopluggen.

Jag har testat ett par kombinationer men får inte ut nåt ljud, och då detta arbete är extremt jävla jätteplottrigt så vore det enklare att veta hur jag ska koppla utan att testa 380 olika kombinationer först.

Till saken:
Hur?

Bifogat

• DSC00138.JPG
    DSC00138.JPG
    91.3 KB · Visningar: 104
På film ska man aldrig kapa den röda tråden så sätt ihop dom så funkare!

tror inte det funkar faktiskt men det är bara min gissning!
Men du har nog rätt i att det ligger en antenn gömd, skulle tippa på Tråden längst till höger, utan isolator!
Tror oxå att det e nån sorts av remote-kabel den blåa men vad vet jag!
testa att tvinna ihop den med en annan och se om det funkar!
Har ingen aning egentligen men kul med hjärngympa!

tror inte det funkar faktiskt men det är bara min gissning!
Men du har nog rätt i att det ligger en antenn gömd, skulle tippa på Tråden längst till höger, utan isolator!
Tror oxå att det e nån sorts av remote-kabel den blåa men vad vet jag!
testa att tvinna ihop den med en annan och se om det funkar!
Har ingen aning egentligen men kul med hjärngympa!

Den har isolator faktiskt, men den är genomskinlig.

Högtalarna i sig har ju inga batterier, men en alternativ hypotes är att högtalarna använder sig av mobilens batteri som separat förstärkarström, och inte drivs enbart av plus- och minussignalerna. Frågan är ju då om man kan lösa detta genom att mosa dit ett par seriekopplade R6-batterier med rätt spänning. Men i såna fall; vilken kabel? :gnissla

Högtalarna i sig har ju inga batterier, men en alternativ hypotes är att högtalarna använder sig av mobilens batteri som separat förstärkarström, och inte drivs enbart av plus- och minussignalerna. Frågan är ju då om man kan lösa detta genom att mosa dit ett par seriekopplade R6-batterier med rätt spänning. Men i såna fall; vilken kabel? :gnissla

Okej, svårt att se men det verkar väl troligast att den är antennen!
Förmodligen som du säger använder dom ström från telefonen, och inte enbart av plus och minussignalerna!
Jadu, det är ju en väldigt bra fråga, att mosa dit batterier låter ju som ett lite krånglit alternativ men funkar säkert!
Högtalarna i sig går inte att skruva upp? se vart trådarna tar vägen?

Fick du nån ordning på det hela? :tråkad :wiggle

Mät med ett instrument mellan vilka 2 kablar du har mellan 4-8 ohm (ca:) där har du högtalaren.

Jag hade provat såhär...

Men du får nog svårt å lyckas eftersom högtalarna kräver förmodligen en liten ström som den tidigare snodde genom din mobil.

Last edited:
Såhär ska det sannolikt vara

Bifogat

• Skitkablar-resized.JPG
    Skitkablar-resized.JPG
    39.5 KB · Visningar: 90
en fråga, nog för att det är två högtalare men är det stereoljud?

isåfall så är ju två kablar "ström" kablar till en eventuell förstärkare om det nu ska finnas någon sån, en är antenn kabel och dom två som blir kvar är själv högtalar kabeln.

fram med multimetern och kolla, å går det att skruva upp högtalarna så gör det och stoppa dit en egen kabel isåfall :)

Tja!

Du har 5 kablar, 1 st antenneller remote, 2 st är ström (+-) sen 2 st ljudsingnal. Skruva upp högtalarna och kolla vilka av de 2 st som ska ha ström, sen bara koppla in :)

Antenn borde det inte vara, då telefonen antagligen använder jorden som antenn.

OK?

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back