Hur kopierar man pc-spel

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
skulle vara tacksam om nån kunde hjälpa mig. försöker kopiera ett pc-spel i nero. men det går inte för att det finns nåt kopieringsskydd på den. :(

starholk skrev:
skulle vara tacksam om nån kunde hjälpa mig. försöker kopiera ett pc-spel i nero. men det går inte för att det finns nåt kopieringsskydd på den. :(

Det enda som funkar på skyddade skivor är Alcohol 120%

Jag har lyckats kopiera spel med CloneCD istället för nero när det är skyddat.... kan kanske vara värt ett försök...

mibe04 skrev:
Jag har lyckats kopiera spel med CloneCD istället för nero när det är skyddat.... kan kanske vara värt ett försök...
Xakt, pröva det programmet använder clondvd till DVD skivor, funkar ypperligt

Det är olagligt att kopiera spel, bara så du vet!

Fullt lagligt att göra säkerhetskopior. Vill ju inte bli utan sitt spel bara för att man råkar repa originalskivan någon gång ;)

En säkerhetskopia skall dessutom helst lagras på annan plats än originalet i händelse av t.ex. brand. Så ge kopian till en kamrat för säker förvaring.

Hepp!

/SSB

SSB skrev:
Fullt lagligt att göra säkerhetskopior. Vill ju inte bli utan sitt spel bara för att man råkar repa originalskivan någon gång ;)

En säkerhetskopia skall dessutom helst lagras på annan plats än originalet i händelse av t.ex. brand. Så ge kopian till en kamrat för säker förvaring.

Hepp!

/SSB

Synd att många verkar ha svårt att förstå att det är lagligt att kopiera sin orginal skiva för privat bruk. Frågar man nått om hur man kopierar ett spel på vissa forum blir man ofta bannad vilket gör mig så jävla förbannad. :mad: Vist kan det hända att personen som frågar är en sån som tänker fixa spelet till andra än sig själv men som lagen funkar borde man vara oskyldig till motsatsen bevisas. Sweclockers är ett sånt ställe där moderatorerna verkar ha allvarliga problem. Iofs får dom ha vilka regler dom vill men det har gått över styr på slutet. Banna folk för att dom rekomenderar ett program som kan mounta CD-skivor tex, inte klokt tycker jag :3freak .
Jag har gått över till nordichardware istället för jag vart något less till slut.

Vart lite OT men ändå.

Och nä, det är inte lagligt att kopiera spel, inte ens backup, det brukar stå i avtalet för spelet, programvara omfattas inte av samma copyright regler som musik/film.
Det är ägaren av rättigheterna som bestämmer vad som får göras med mediet och dom flesta skriver in att inga kopier får göras eller att filerna får ändras på något sätt.

frankof skrev:
Och nä, det är inte lagligt att kopiera spel, inte ens backup, det brukar stå i avtalet för spelet, programvara omfattas inte av samma copyright regler som musik/film.
Det är ägaren av rättigheterna som bestämmer vad som får göras med mediet och dom flesta skriver in att inga kopier får göras eller att filerna får ändras på något sätt.

Har du kollat upp det? Kopiering av spel och program är i princip förbjudet. Jag har för mig att dataprogram ,där betalar man för nyttjanderätten inte för databäraren. dvs man får göra backupkopia av det man betalt för. Det är lätt att tro att det som står i tillverkarens avtalstexter är lika med svensk lagstiftning. Den texten är troligare en översättning från den amerikanska lagstiftningen och inlindat så man skall tro att det gäller även i sverige.

Upphovsrättslagen:

53 § [snip]

Den som för sitt enskilda bruk kopierar ett datorprogram som är
utgivet eller av vilket exemplar har överlåtits med upphovs-
mannens samtycke, skall inte dömas till ansvar, om förlagan för
kopieringen inte används i näringsverksamhet eller offentlig
verksamhet och han inte utnyttjar framställda exemplar av
datorprogrammet för annat ändamål än sitt enskilda bruk. Den
som för sitt enskilda bruk framställer exemplar i digital form
av en offentliggjord sammanställning i digital form skall under
de förutsättningar som nyss nämnts inte dömas till ansvar.
---------------------------------------------------------

Det nämns på många platser att just datorprogram är undantagna från regeln som tillåter kopiering av upphovsrättsskyddat material för eget bruk. Däremot slarvas det med källhänvisning.

På antipiratbyråns sida nämns däremot:
"Grundregeln är att all kopiering av datorprogram samt dator- och Tv-spel är förbjuden. Man får med andra ord inte ens kopiera program eller spel för eget bruk. Undantag från kopieringsförbudet görs för viss säkerhetskopiering.

Säkerhetskopiering av datorprogram
Säkerhetskopia av ett datorprogram får man göra om det är nödvändigt för den avsedda användningen av programmet. Den som framställer en säkerhetskopia måste kunna visa att det var nödvändigt för den avsedda användningen av originalprogrammet.

Säkerhetskopiering av spel
Spel skiljer sig särskilt från sk. nyttoprogram i ett avseende. Spelen levereras och spelas i dagsläget upp från främst CD/DVD-skivor och all information som behövs finns på skivan.

Rätten till säkerhetskopiering av spel har inte prövats i svensk domstol. Det finns dock en dom från Tyskland baserad på EU-lagstiftning som innebär att spel inte uppfyller kraven på att det skall vara nödvändigt för den avsedda användningen och att det därmed inte är tillåtet att säkerhetskopiera spel."
------------------------------------------------

Summa sumarum, man får göra säkerhetskopior om man kan bevisa att det behövs. Alla som någon gång fått ett hack i en skiva torde kunna övertygas om behovet.

/SSB

Last edited:
Som föregående skriver så får man säkerhetskopiera datorprogram (alltså spel).
Och att bevisa att man behöver det låter lite konstigt då namnet säger allt. En säkerhetskopia gör man av säkerhetsskäl ifall orginalet av någon anledning skulle bli obrukbar. Man vet ju inte i förväg om man behöver en säkerhetskopia, det som är poängen.

Läs lag 1960:729 för mer information, under 26 g § och 26 h § står det mest om detta

Men vaf***! :brinnerup Var ju inte meningen att det skulle bli en sån tråd bara för det!

Hjälpte länken eller?

Clone cd (finns att ladda hem demoverson) -fixar exakta kopior där även kopieringsskyddet fungerar på kopian. Dock fungerar kopieringen inte med alla cdbrännare/läsare, har för mig att vissa HP , Acer och LiteON klarar jobbet. Yamaha, Plextor fungerade ej.

zeg skrev:
Synd att många verkar ha svårt att förstå att det är lagligt att kopiera sin orginal skiva för privat bruk. Frågar man nått om hur man kopierar ett spel på vissa forum blir man ofta bannad vilket gör mig så jävla förbannad. :mad: Vist kan det hända att personen som frågar är en sån som tänker fixa spelet till andra än sig själv men som lagen funkar borde man vara oskyldig till motsatsen bevisas. Sweclockers är ett sånt ställe där moderatorerna verkar ha allvarliga problem. Iofs får dom ha vilka regler dom vill men det har gått över styr på slutet. Banna folk för att dom rekomenderar ett program som kan mounta CD-skivor tex, inte klokt tycker jag :3freak .
Jag har gått över till nordichardware istället för jag vart något less till slut.

Vart lite OT men ändå.

Och på deras irc-kanal får man inte skriva förkortningar på "eller" och "kommer" för då blir man bannad :rofl

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman