Hur kontrollerar man om bakstötdämparen fungerar som den skall?

Brio

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2006
Ort
Göteborg
Hoj
15, Yamaha MT-09 Tracer
Efter att ha provkört en kompis hoj funderar jag på om min bakrestötdämpare fungerar som den skall. Hojen i fråga är en enduro med WP PDS 5018 DCC dämpare.

Går det och kontrollera funktionen på något sätt? Vill inte lämna den på service i onödan.
 
Hur är hänget? Jag skulle nog först känna så att det inte är några glapp i swing eller länkage. hojen kan kännas lite underlig om lagren inte är helt ok.
 
Hänget och lager är ok. Tanken med frågan gäller själva stötdämparen och inte så mycket fjädern.
 
Hänget styrs ju främst av fjädern så där ser man inte om dämparen behöver servas. Personligen tycker jag man känner att hojen börjar bete sig märkligt. Har man inte den känslan så ta lös dämparen, ta lös fjädern och känn hur dämparen känns att pressa isär och ihop. Egentligen är även det en usel metod för det är inte säkert att du märker nåt ändå på dämparen trots att oljan är slut och behöver bytas. Men är det riktigt illa och servicedatumet är passerat med råge så känns det inte mycket motstånd i dämparen.

Skicka dämparen på service så du vet att den är ok, för bortsett från det där med att köra en uselt fungerande hoj så är risken att du sliter ut styrningar och tätningar i dämparen vilket kostar mer än en service.
 
Du kan trycka ner bakdelen på hojen så ska den inte studsa upp fort utan ha en kontrollerad mjuk retur om den är OK. Jämför med en hoj som du vet att den har frisk bakdämpare om du inte vet. Ett annat fenomen som märks tydligt är att små ojämnheter på vägen som inte ska behöva kännas alls märks bra. Potthål och gupp känns alltid men normala ojämnheter ska fjädringen ta upp när den fungerar. Det känns också bra vid hård kurvtagning när baksämparen är slut geom att chassit blir instabilt och hojen inte längre suger fast som den ska.
 
Efter att ha provkört en kompis hoj funderar jag på om min bakrestötdämpare fungerar som den skall. Hojen i fråga är en enduro med WP PDS 5018 DCC dämpare.

Går det och kontrollera funktionen på något sätt? Vill inte lämna den på service i onödan.

Eftersom du ställer frågan som du gör, så är det nog dags för just det - lämna ifrån sig grejerna.
Beter sig hojen illa i jämförelse med ett modellsyskon så är antingen fjädringen justerad ut i tjottahejti åt något av hållen - eller slut och i behov av service.

Enklaste du kan göra är att försöka läsa dig till vad en "normalinställning" är från fabrik, och försöka återskapa den genom att först systematiskt justera ut till varje ändläge, och notera hur många klick som går åt för att nå dit.
Du kan justera både kompressions- och returdämpningen, så det finns mycket att gå vilse bland.
Hittar du inga "fabriksinställningar" så får du nöja dig med att ställa den "mittemellan" och försöka detektera någon skillnad i uppträdande.
Helst skall du vara så pass duktig förare att du kanlägga jämna, jämförbara varv och ha någon som tar tid på dig för att kunna notera skillnader du själv inte märker, men om cykeln går som en gris redan nu så lär du märka skillnad ändå, på samma sätt som du märkte skillnad på kompisens hoj.

Tips: om någon, eller båda justeringarna redan är justerat ut mot ett ytterläge när du börjar genomgången så är något vaj. Antingen på stötdämparen, eller på den som satte den så senast.

Kommer du ingen.vart med dina egna försök så backa tillbaka inställningarna till där du började från och lämna ifrån dig dämparen för genomgång.

Köra skogshoj med kassa eller kasst inställda fjädringskomponenter är trist, tråkigt och potentiellt farligt - speciellt om man som goonrider får hem en kompis med riktiga grejer som man tycker att man borde kunna hänga med.

Slutligen: alla dina frågor och funderingar är sådant du får gratis hjälp och tips kring på vilken klubb som helst som har bana och annonserade träningstider.
Gå med, var där och sug åt dig av kunskap och gemenskap.
 
Detta beror på vad du menar med att stötdämparen "fungerar som den skall"...?

Du kan säkert utföra en visuell inspektion själv. Lösa delar och läckage brukar synas och detta betyder alltid tveksam funktion. Du kan också ta stötdämparen ur hojen för att kontrollmäta längd och slaglängd. Detta säkerställer att stötdämparen inte håller på att gänga isär sig, vilket sällan brukar vara bra för funktionen. När du ändå har stötdämparen ur hojen så kan du också kolla skicket på ledlager / bussningar i respektive ände av stötdämparen. Om du dessutom plockar av fjädern och trycker ihop stötdämparen och den sedan fjädrar ut så har den i alla fall någon form av gastryck.

Däremot, att mäta om stötdämparen har RÄTT gastryck eller RÄTT dämpkraft genom att gunga på hojen eller att själv trycka ihop stötdämparen på arbetsbänken är helt bortkastat. Ett serviceintervall som passerats med råge kan orsaka en liten men viktig minskning i dämpkraft som du inte känner genom att gunga stötdämparen fram och tillbaka med en hastighet på några enstaka millimeter per sekund. Ett serviceintervall som passerats med råge kan också orsaka en minskad dämpkraft tillsammans med en ökad friktionskraft. Det finns inte en chans i världen att du kan separera dessa från varandra genom att gunga på hojen.

Vill du veta om stötdämparen har rätt gastryck så mäter du det med därför avsedd manometer. Vill du veta om stötdämparen har rätt dämpkraft så kör du den i en stötdämpardynamometer. Har du inte dessa i garaget så lämnar du in stötdämparen på service. Ett bra servicecenter gör en komplett service och verifierar sedan sitt jobb med båda metoder. Ett sämre servicecenter verifierar i alla fall gastrycket men knappast dämpkraften, så i det fallet får du lita på att de kan sitt jobb och att de för ovanlighetens skull byter alla delar som skall bytas vid en service istället för att bara byta oljan och gasen.
 
Tack för bra svar. Jag får kosta på en service. Hjälper inte det blir det hojbyte
 
Det där klarar du själv att reda ut om dämparen är OK eller ej m.h.a. tipsen här. Arbeten med MC-chassin ligger på ungefär samma svårighetsgrad som att skruva med cyklar.
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top