Efter att ha provkört en kompis hoj funderar jag på om min bakrestötdämpare fungerar som den skall. Hojen i fråga är en enduro med WP PDS 5018 DCC dämpare.
Går det och kontrollera funktionen på något sätt? Vill inte lämna den på service i onödan.
Eftersom du ställer frågan som du gör, så är det nog dags för just det - lämna ifrån sig grejerna.
Beter sig hojen illa i jämförelse med ett modellsyskon så är antingen fjädringen justerad ut i tjottahejti åt något av hållen - eller slut och i behov av service.
Enklaste du kan göra är att försöka läsa dig till vad en "normalinställning" är från fabrik, och försöka återskapa den genom att först systematiskt justera ut till varje ändläge, och notera hur många klick som går åt för att nå dit.
Du kan justera både kompressions- och returdämpningen, så det finns mycket att gå vilse bland.
Hittar du inga "fabriksinställningar" så får du nöja dig med att ställa den "mittemellan" och försöka detektera någon skillnad i uppträdande.
Helst skall du vara så pass duktig förare att du kanlägga jämna, jämförbara varv och ha någon som tar tid på dig för att kunna notera skillnader du själv inte märker, men om cykeln går som en gris redan nu så lär du märka skillnad ändå, på samma sätt som du märkte skillnad på kompisens hoj.
Tips: om någon, eller båda justeringarna redan är justerat ut mot ett ytterläge när du börjar genomgången så är något vaj. Antingen på stötdämparen, eller på den som satte den så senast.
Kommer du ingen.vart med dina egna försök så backa tillbaka inställningarna till där du började från och lämna ifrån dig dämparen för genomgång.
Köra skogshoj med kassa eller kasst inställda fjädringskomponenter är trist, tråkigt och potentiellt farligt - speciellt om man som goonrider får hem en kompis med riktiga grejer som man tycker att man borde kunna hänga med.
Slutligen: alla dina frågor och funderingar är sådant du får gratis hjälp och tips kring på vilken klubb som helst som har bana och annonserade träningstider.
Gå med, var där och sug åt dig av kunskap och gemenskap.