Hur kontrollera säljare??

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Är på väg att köpa hoj nu och den jag kikar på står skriven på "ägarens" svärmor nere i Huskvarna och hojen i Stockholm.
Skulle få tele.nummer så jag kan ringa henne men det känns inte helt hundra för det.
Kan man på nåt vis få fram hennes personnummer (utan att fråga henne så klart) så man kan jämföra det hon säger med det man fått fram? Nån annan variant man kan testa?
Han hade velat sälja den innan onsdagen då hon åkte hem onsdagkväll men då hade jag inte ens brytt mig om annonsen.
Hur ska man gå till väga på nåt bra vis? Hon har skrivit under reg.beviset i alla fall (kan ju förstås vara vem som helst som skrivit som ni förstår).
Tror dock inte att det är några konstigheter men man vill ju vara på säkra sidan.
Kan man be henne faxa upp nån typ av fullmakt med kopia av hennes körkort eller liknande som nån variant av säkerhet?
Vad skulle ni göra?

Helst inte bara svar i stil med "det finns fler objekt", har kikat runt på andra också... Tackar på förhand!
 
Skriv ut kvitton från SMC o fyll i duktigt. Ta med dig en kompis eller två som bekräftar. Fota säljaren... Sen är det nog lugnt.
 
HanneZ skrev:
2404447 Skriv ut kvitton från SMC o fyll i duktigt. Ta med dig en kompis eller två som bekräftar. Fota säljaren... Sen är det nog lugnt.
Har du nån länk på lager till "kvittoutskrift"? :pannkyss
Och sen inte minst, pruta utav bara helvete :tummenupp


Edit:

http://www.motorcyklisterna.org/pdf/info/kontrakt.pdf
Använder man sig av detta avtal så får jag sätta "användaren" (det vill säga han som skenförsäkrat) som ägare. Var det den du tänkte på?
 
Last edited:
Blomquist #14 skrev:
2404442 Är på väg att köpa hoj nu och den jag kikar på står skriven på "ägarens" svärmor nere i Huskvarna och hojen i Stockholm.
Skulle få tele.nummer så jag kan ringa henne men det känns inte helt hundra för det.
Kan man på nåt vis få fram hennes personnummer (utan att fråga henne så klart) så man kan jämföra det hon säger med det man fått fram? Nån annan variant man kan testa?
Han hade velat sälja den innan onsdagen då hon åkte hem onsdagkväll men då hade jag inte ens brytt mig om annonsen.
Hur ska man gå till väga på nåt bra vis? Hon har skrivit under reg.beviset i alla fall (kan ju förstås vara vem som helst som skrivit som ni förstår).
Tror dock inte att det är några konstigheter men man vill ju vara på säkra sidan.
Kan man be henne faxa upp nån typ av fullmakt med kopia av hennes körkort eller liknande som nån variant av säkerhet?
Vad skulle ni göra?

Helst inte bara svar i stil med "det finns fler objekt", har kikat runt på andra också... Tackar på förhand!

Underskriven fullmakt, samt kopia på id-handling är det som gäller. Förväxla det dock inte med en säkerhet.

Lycka till med köpet.

/Stefan M
 
Kontakta mig!

Hej har exact samma dilemma! Kan du inte pma mig eller nåt så ví kan kontrollera att det inte är samma säljare iallafall!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Stefan M skrev:
2404503 Underskriven fullmakt, samt kopia på id-handling är det som gäller. Förväxla det dock inte med en säkerhet.

Lycka till med köpet.

/Stefan M
Nej precis, det måste ju vara det bästa.
Sen så får man köra på den "kvinnliga intuitionen" eller? :tungan
 
Stefan M skrev:
2404503 Underskriven fullmakt, samt kopia på id-handling är det som gäller. Förväxla det dock inte med en säkerhet.

Lycka till med köpet.

/Stefan M


Hur skall en fullmakt skrivas ? Vad behöver det stå?

Okej, fan va sjukt att jag att vi båda letar svar exakt samma kväll haha, sökte på forumet om fullmakt, Då kom din tråd upp!. Ja, va fan inte lätt det här faktiskt min story är lite mer oroande, killen som säljer bor i tensta (såklart). Jag skiter i det och (försöker vara fördoms fri) åker å tittar på hojen. Har tagit ut alla papper på från vv och ser att killen som lagt annonsen inte står som ägare. Jag frågar förstås om detta och killens kompis säger att hans mamma står som ägare, jaha ja sa jag då får nog hon vara med när vi skriver papper. Det blir lite svårt säger killen då hon är i Jugoslavien... Jaha ja, killen visar sitt körkort och mycket riktigt stämmer efternamnet.. Jag är mkt nöjd med det jag ser och får ner priset 2000 om det blir en snabb affär.

Killarna är grymt trevliga och ger ett gott intryck dom kan även berätta mkt om hojen, och har förutom regbevis underskrivet även service bok mm. Jag frågar om säljaren vill ha nån slags handpenning, men han avböjer kommer övernes om att jag kommer med pengar i morrn. Både jag och min kompis upplevede det som om vi har nån orsak till misstanke men vad fan man vet juh inte!. Tror som sagt att det kan bli svårt att få en fullmakt fån jugoslavien, affären blir direkt inte snabb för säljaren heller..Killen som säljer är även medlem här på sporthoj, och här finns juh bara ärliga människor´eller ?:rolleyes:
 
Last edited:
Gå in på www.upplysning.se och knappa in hennes namn, välj ut rätt adress etc och Violà där har du hennes personnummer, kan även få hennes sista 4 siffror för en skälig summa dinarer.
 
räcker med att bli medlem (gratis) på upplysning.se för att se 4 sista siffrorna i personnr. du kan även kolla inkomst,förmögenhet,skulder kostar 5-10kr per sms.

/insaniac
 
elleer så ringar du skattamyndigheten... dom fixar fram p-nummer om du ber snällt!
 
Blomquist #14 skrev:
2404442
Kan man på nåt vis få fram hennes personnummer (utan att fråga henne så klart) så man kan jämföra det hon säger med det man fått fram? Nån annan variant man kan testa?

Det finns "allmänhetens" datorer på alla lokala skattekontor där man kan söka. Där får du fram personnummer, foolkbokföringsadress och om man e riktigt nyfiken kan man kolla taxerad inkomst, fastighetsinnehav!!:D
 
Kan man på nåt vis få fram hennes personnummer (utan att fråga henne så klart)

Bara att ringa folkbokföringen på Skv. Nr är 0771 567 567. Lycka till!
 
Tackar!!! :tummenupp
Ska kolla upp henne idag på jobbet och sen ska vi ha frågestund :D
 
Jag tror hon har 1976-09-17-****.. D-kupa ochså.. Hehe:arsele

Jag har ju själv kallingar i extra-small där fram och extra-large därbak..ehhh


Vem har kapat mitt Nick????

Inre jag som skrivit detta.. hmmm
 
Last edited:
ladbol skrev:
2404516 Hur skall en fullmakt skrivas ? Vad behöver det stå?

Okej, fan va sjukt att jag att vi båda letar svar exakt samma kväll haha, sökte på forumet om fullmakt, Då kom din tråd upp!. Ja, va fan inte lätt det här faktiskt min story är lite mer oroande, killen som säljer bor i tensta (såklart). Jag skiter i det och (försöker vara fördoms fri) åker å tittar på hojen. Har tagit ut alla papper på från vv och ser att killen som lagt annonsen inte står som ägare. Jag frågar förstås om detta och killens kompis säger att hans mamma står som ägare, jaha ja sa jag då får nog hon vara med när vi skriver papper. Det blir lite svårt säger killen då hon är i Jugoslavien... Jaha ja, killen visar sitt körkort och mycket riktigt stämmer efternamnet.. Jag är mkt nöjd med det jag ser och får ner priset 2000 om det blir en snabb affär.

Killarna är grymt trevliga och ger ett gott intryck dom kan även berätta mkt om hojen, och har förutom regbevis underskrivet även service bok mm. Jag frågar om säljaren vill ha nån slags handpenning, men han avböjer kommer övernes om att jag kommer med pengar i morrn. Både jag och min kompis upplevede det som om vi har nån orsak till misstanke men vad fan man vet juh inte!. Tror som sagt att det kan bli svårt att få en fullmakt fån jugoslavien, affären blir direkt inte snabb för säljaren heller..Killen som säljer är även medlem här på sporthoj, och här finns juh bara ärliga människor´eller ?:rolleyes:

Ingen fullmakt, inget köp. Och det SKALL gå att kontrollera att fullmakten är underskriven av rätt person.

Om man struntar i detta har man i själva verket tagit emot en hoj tillhörande person 1 och givit pengar till person 2.

När som helst kan person 1 säga att hon vill ha tillbaka sin hoj, hon har ju inte sålt den. Om du inte lämnar ifrån dig den bums så väntar efterräkning i form av civilrättslig och straffrättslig process. Sen kan du kräva pengar av person 2, men den processen får du driva själv.

/Stefan M
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top