Hur komprimera 1.7Gb film???

För att förtydliga lite.... DV kräver 3,6MB / s ~= 1GB/5min == 12GB/H.

Så 1,7GB för 8min är fullkommligt logiskt. :)

sandstream skrev:
Jag säljer inte DV-kameror.

För att förtydliga mitt tidigare inlägg om 1 timme DV på mindre än 1 GB så finns det ju en logisk förklaring till det.
När man importerar 1 timme DV i WMM så komprimeras det direkt för att ta mindre plats på datorn.
Därav att 1 timme DV inte tar ens 1 GB plats.
När man spelarin DV i WMM så kan man välja att inte spela in det i full kvalitet därav får du att 1 timme DV blir ca 1 GB

Full DV kvalité (som det är på bandet) har en bitrate på 25Mbit/s och det blir då ca 18min 37sek för 4GB = 4min 39sek/GB

Om man ska komprimera till WMV så rekommenderas Windows Media Encoder som har mer inställningsmöjligheter är WMM. WME tankas ner gratis här http://www.microsoft.com/downloads/...31-a97d-423f-be65-3b006637bbb3&displaylang=sv

Mr K skrev:
När man spelarin DV i WMM så kan man välja att inte spela in det i full kvalitet därav får du att 1 timme DV blir ca 1 GB

Full DV kvalité (som det är på bandet) har en bitrate på 25Mbit/s och det blir då ca 18min 37sek för 4GB = 4min 39sek/GB

Om man ska komprimera till WMV så rekommenderas Windows Media Encoder som har mer inställningsmöjligheter är WMM. WME tankas ner gratis här http://www.microsoft.com/downloads/...31-a97d-423f-be65-3b006637bbb3&displaylang=sv
Precis! :tummenupp

Jag har provat divx convert och det blev helt ok. Filmen blev på ca 66 mb och kvalitéten är godkänd. Kommer lägga upp den så fort det är möjligt.

jag brukar konvertera (oftast till mobilen iofs) med pocket divx encoder kanske funkar på din film...

honkiie skrev:
Men då måste vi våga vägra .wmv
sämsta formatet.

må kanske inte vara bäst komprimering men skiljer nog inte så mycket, funkar ungefär 10 gånger av 10 när andra som inte är så haj på PC ska se filmen, det är det bästa med .wmv :tummenupp

Mickez77 skrev:
må kanske inte vara bäst komprimering men skiljer nog inte så mycket, funkar ungefär 10 gånger av 10 när andra som inte är så haj på PC ska se filmen, det är det bästa med .wmv :tummenupp
Klarar dom inte av att se .avi eller .mpg så förtjänar dom inte att se filmen. :tungan

honkiie skrev:
Klarar dom inte av att se .avi eller .mpg så förtjänar dom inte att se filmen. :tungan

fixa sony vegas..då kan du rendera den till vilket format du vill..utom avi/divx/xvid...men det finns sedan andra progg till det mkt lätta och simpla att använda..kan man läsa 3 rader info så kan man rendera/konventera filmer...

Mitt Dr.DivX har slutat funka efter 15 dagars prov, det står att man kan få förlängt 15 dar till men jag får ingen extension kod.... nån som kan hjälpa till med en riktig? ;)

Rigge skrev:
Mitt Dr.DivX har slutat funka efter 15 dagars prov, det står att man kan få förlängt 15 dar till men jag får ingen extension kod.... nån som kan hjälpa till med en riktig? ;)
Om du vill ha ett bra program som kan göra avi till riktigt schysst mpeg1 och mpeg2 så kan du skicka PM till mig så får du det över msn.

Solid snake skrev:
Om du vill ha ett bra program som kan göra avi till riktigt schysst mpeg1 och mpeg2 så kan du skicka PM till mig så får du det över msn.

Är inte divx bättre? Jag gillar DrDivX...

Hjälp mig få igång Dr.Divx 1.0.6 nurå! Alla cracks å serials å grejer jag provat funkar inte. Eller tipsa om nåt annat som funkar...

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka