Hur kompetenta är stora adventure-hojar?

Jag tror att de flesta sin kört hoj ett tag är överens om att kompetensen sitter i föraren och inte i hojen. :)

Men kul att se att det sällan är hojen som begränsar.

Har själv en Tenere 700, inte den största adventurehojen.
Men, den har en grym motor, fantastisk fjädring, bra bromsar och är otroligt kompetent "out of the box"!
Jag har hittils under mina år med den aldrig upplevt någon som helst begränsning.....eller....jo....föraren är flaskhalsen :)

Jag skulle tro att man uppgraderar fjädringen på alla för att köra på det viset, annars blir det trasig hoj ganska fort. Möjligen med undantag av KTM-en då. :)

Jag orkade inte titta på hela men några såg ut att ha väldigt mjuk fjädring som slog igenom hårt och någon såg ut styv men dåligt dämpad, tror det var Yamahan. Så kanske andra fjädrar på den.
Just bara KTM jag såg där fjädringen verkligen jobbade som den skulle.

Jag kan tänka mig att även KTM behöver styvare fjädrar för körning på den där nivån. Gubbarna som ska köper dem för att köra från Tyskland till Nordkap kanske inte uppskattar fjädrar som tillåter 20 meters hopp. Men byte av fjäder ser jag inte som en uppdatering utan mer bara som en justering.

Begränsningen på en Ävenyrshoj är ofta däcken. ( eller föraren)

Men klippet visar ju bara sånt som adventurehojar INTE är till för?

Är inte hela grejen med segmentet att man ska kunna åka bra/långt i stökig terräng? Enligt de trådar och berättelser jag har hört så får alla adventurehojar stryk på de riktiga äventyrsvägarna (road of bones etc) av lätta 400cc hojar som inte väger som en lätt lastbil.

I videon har ju heller ingen av hojarna packväskor vilket väl mer är regel än undantag? Jag vill se dom göra samma stunts med tre packväskor, tankbag och tält...

Som denna, en överlastad tenere med kassa däck, kanske lite oerfaren förare och rejäla surhål på andra sidan Östersjön

Skickat från min SM-G780G via Tapatalk

Hela grejen med Adventurehojar går nog snarare ut på att man skall kunna åka med packning och passagerare från A till B nästan oavsett var A eller B ligger någonstans.

"Terräng" är för det första olagligt att köra i på de flesta ställen, och där det är tillåtet kör man inte med packning och passagerare...

Äventyret ligger i att upptäcka nya platser bortom allfarvägarna, inte i att "köra terräng".

116967656_10223924289804923_350005117437336748_o.jpgHar aldrig förstått grejen med hårda lådor om man ska utanför asfalten. Mjuka känns mer följsamma. Går att rulla på bra utanför asfalten med min setup. Men tycker inte GSen är någon rolig hoj för riktigt grusbus. För stor och tung, och för dålig fjädring för min smak. Men är en bra touring och allroundhoj.

Jag tycker att både hårt och mjukt har sina fördelar, ungefär som tacoskalen en fredagkväll.
Fördelen med hårda väskor är att jag känner mite säkrare när jag lämnar hojen på en färja eller parkering, tycker att stöldrisken känns mindre.
Sedan kan man naturligvis behöva laga dom om man skulle råka ut för en rejäl, marksyning, men en hel del tål dom i alla fall.
Första hojen jag har hårda lådor på, men trivs faktiskt riktigt bra med dom.

Ödehus_resize.jpg

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...