Hur komma till rätta med huliganer?

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Med risk för pajkastning, snoppmätning och annat känner jag mig manad att ändå ställa frågan:
Hur ska man stävja huliganismen runt om idrotten? Var och varannan vecka ballar det ur på läktare och krogar runt om i Sverige i samband med idrottsevenemang, främst fotboll. Varför ska jag, som är ohyggligt ointresserad av fotboll, vara med och betala polisbevakningen och sjukhuskostnader som uppstår?
http://hd.se/helsingborg/2009/08/25/oekaend-huligan-riskerar-laangt/

Postar i OT2 och hoppas denna tråd inte blir tvärstängd.

Lättast vore väl (ironiskt nog...) att bevaka dem som om det vore ett motorevent... ;)

förbjud fotboll över korpnivå i sverige! det är lika underhållande som att se göran persson plocka sitt näshår.

inte undra på att huliganism uppstår.

Jag var och tittade på rugby idag.

Lösningen var plötsligt uppenbar för mig. Vi ersätter all fotboll med rugby. Huliganvåldet kommer att upphöra av flera skäl.

1) Det är faktiskt kul att se på, i motsats till fotboll. Alltså finns det ingen orsak att underhålla sig med spontansparring på läktaren medan man tittar på en 22-mans joggingrunda i 90 minuter.

2) Alla små huliganer skulle blekna och smita ut genom sidoutgången efter att ha sett att det bråk de kan ställa till med aldrig kan mäta sig med råkurret på plan. Och det är på dammatcherna!

Tårgasbatonger, sikta på ögonen. Efter ett tårgasslag i ögat ränner man inte på stan, då går man hem och lyssnar på P2.

Klubbarna som arrangerar fotbollsmatcher får väl betala för de polisinsatser och vakter som arrangemaget kräver precis som arrangerör till andra evenemang. Cityfesten i Gävle ble t.ex inställd pga för höga polisavgifter. http://festivalinfo.se/festival/gaevle-cityfest-2009
Det är ju faktiskt fotbollsklubbarna själva som låtit problemet med hulliganismen spåra ur för långt så dom bör verkligen få betala priset själva.

Jag tror att man skulle kunna minska huliganantalet om bötesbeloppen höjdes en hel del = inte så kul att vara huligan längre om man måste betala nästan hela sin månadslön för att man betedde sig illa på en fotbollsmatch :tungan

Identifiera bråkstakarna och stäng av dem på 5-10 år vid en förseelse (då hinner dom säkert växa upp och inse att det inte är ballt att vara huligan).

Mer radikalt kan man sen arrangera en Huliganliga där de olika supporterklubbarna får mötas i ett cup-evenemang på järvafältet i form av 15-mannalag under 2x10 minuter. En helt ny sport är född. Misstycker publiken med vad som händer har de all rätt att slå sig in i laget före, under eller efter matchen.

Det är ju bara inse att huligarna knappast är intresserade av fotboll utan snarare av att slåss och varför då inte tillgodose detta behov?

Det är ju bara inse att huligarna knappast är intresserade av fotboll utan snarare av att slåss och varför då inte tillgodose detta behov?

Varför skulel de inte vara det? :confused:
Såg en intervju med han Tony Deogans lillebror, Tony blev ihjälslagen i någon park på söder typ 01-02, och Junior sade i alla fall att det där är nonsens, alal huliganer är intresserade av fotboll enl honom och att påstå att de inte är det vore som att säga att Al Qaida inte är muslimer. Right on Junior säger jag!

Jag tycker att man borde kunna ta ut alla påliser från arenan och låsa den utifrån när matchen börjar. Sedan 4 timmar efter matchslut så låser man upp, går in med insatsstyrkan och tårgas-nukar de eventuella överlevande. Sedan tror jag inte att jag personligen skulle undra om det gick några omärkta plan från Skavsta - Sibirien med jämna mellanrum. När jag tänker efter så finns det fler människor jag skulle kunna tänka mig att sätta på de planen. :afa

Tror inte hulliganerna skulle fortsätta hulligana mera om poliserna började skjuta skarpt istället för att springa omkring med plastleksaker och rida på hästar ;)

Tror inte hulliganerna skulle fortsätta hulligana mera om poliserna började skjuta skarpt istället för att springa omkring med plastleksaker och rida på hästar ;)

pepparspREJ!!11 :skrämd

Jag tycker att man borde kunna ta ut alla påliser från arenan och låsa den utifrån när matchen börjar. Sedan 4 timmar efter matchslut så låser man upp, går in med insatsstyrkan och tårgas-nukar de eventuella överlevande. Sedan tror jag inte att jag personligen skulle undra om det gick några omärkta plan från Skavsta - Sibirien med jämna mellanrum. När jag tänker efter så finns det fler människor jag skulle kunna tänka mig att sätta på de planen. :afa

Nukar de överlevande :rofl haha du är bara för mysig ibland :tummenupp

Last edited:
Jag ser i kristallkulan att olika medborgargarden i framtiden bildas av folk som ledsnar men fortfarande har kvar en testikel i påsen trots allt. Dessa människor med en "balls" kommer helt sonika att med enkelhet övermanna och rensa ut störande element ur samhällsbilden och sen är problemet ett minne blott.

För så svår matte är det inte; skulle varje leskig huligan få tio arja riktiga män efter sig som inte tvekar på att leverera en omgång särrijös bank... Ja då hade de nog omvärderat sin hobby lite.

Haffa dem och ge dem 100k i böter och släpp dem sen. Kan de inte betala så får de jobba av skulden med samhällstjänst.

Klart.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...