Hur komma åt topplocksskalle FZR

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
CBR900RR -96:a
Jo så här ligger det till...

Ska dra fast toppen på min FZR1000 -89 och dom yttersta skallarna som ska dras sitter så till att man inte kan sätta dit en hylsa och dra för dom sitter för tight, det får helt enkelt inte plats...
Hur fasen har ni som gjort detta tidigare gjort?? :va
Väldigt tacksam för all hjälp!! :Bugar

Ser ut så här (dåliga kameramobilbilder)

Bifogat

• Bild(60).jpg
    Bild(60).jpg
    6.2 KB · Visningar: 160
  • Bild(7).jpg
    Bild(7).jpg
    7 KB · Visningar: 125
  • Bild(50).jpg
    Bild(50).jpg
    6.8 KB · Visningar: 139
Peanutboy skrev:
Kan du inte dra dem med en fast gaffelnyckel som är monterad på en momentnyckel?
Hur då?
Har funderat lite på att göra nåt liknande men inte fått till det så att säga...

wonderwizard skrev:
det finns tunnväggiga hylsor för detta ändåmål

nu ser det ut som om den NÄSTAN går på.
Ja den går liksom på halvvägs så att säga...
Var kan man fynda sådana?

Fotrally skrev:
Slipa av en egen hylsa såklart! :)
Jo det kan man också göra, eller enklare slipa en av farsans :hihi

Man vill ju gärna ha en som är fortsatt hård så man inte sabbar nån härdning eller liknande bara...

Ljunghusen skrev:
Affärer som säljer baco, kamaza, hazet osv
Nåt sånt måste ni väl ha?
Hoppas på det.
Ska kika runt lite på nätet nu ikväll på jobbet för det är så pass lugnt så det är jag värd... :)
Blir väl till att köpa nåt på måndag då... En dag bortkastad... :4skrika :hihi

Tackar för hjälpen!!! :Bugar

Håll hylsan i handen när du slipar så är risken liten att du sabbar härdningen i den,den lär bli för varm att hålla i innan härdningen blir förstörd.

Använd en fast nyckel så löser det sig säkert.

Långa farbron skrev:
Håll hylsan i handen när du slipar så är risken liten att du sabbar härdningen i den,den lär bli för varm att hålla i innan härdningen blir förstörd.

Använd en fast nyckel så löser det sig säkert.
Hur ska jag göra för att få till det så jag kan dra med momentnyckeln? :confused:

Blomquist #14 skrev:
Hur ska jag göra för att få till det så jag kan dra med momentnyckeln? :confused:

Det blir nog svårt om du inte kan få dit en hylsa.

Jag personligen hade dragit den på känn,DOCK är det inget jag kan sitta och rekommendera till andra,då det inte är min hoj.

Vad det gäller hylsor, jag har sljälv suttit i liknande situation och då har jag slipat hylsan mer tunnväggig. problemet är; dels blir hylsan tunnare i godset och dels blir ytan så grov att hylsan blir klenare av det (kälverkan tror jag det heter, jfr repan man drar i en glasskiva eller kakelplatta innan man knäcker den).

Så, om du slipar en hylsa tunnare, ta dig tid att finslipa/polera ytan, det hjälper.

Metod 2; finare kvalitet (starkare) =tunnare gods. Om en hylsa från Jula inte passar, prova med en Beta eller Bacho, de får antagligen plats.

pilsner

Långa farbron skrev:
Det blir nog svårt om du inte kan få dit en hylsa.

Jag personligen hade dragit den på känn,DOCK är det inget jag kan sitta och rekommendera till andra,då det inte är min hoj.
Jag personligen skulle rekommendera mig att inte dra på känn... :hihi

Tror på att köpa en tunn hylsa nånstans... :tummenupp

Det finns momentnycklar med utbyttbart huvud... Där man kan sätta på en gaffelnyckel! Vi har sådana momentnycklar på jobbet!

Peanutboy skrev:
Det finns momentnycklar med utbyttbart huvud... Där man kan sätta på en gaffelnyckel! Vi har sådana momentnycklar på jobbet!
Vad är det för sorts nyckel tro?

För övrigt, nån som kommer ihåg vilken storlek det ska vara på hylsan. Har glömt... :rodnar
Tror det är 14 men minns fasen inte riktigt... Och nej, hojen står inte här så jag kan inte kolla tyvärr...
Tänkte löpa ut i snön och se om nån vill sälja mig en nu nämligen....

Blomquist #14 skrev:
Vad är det för sorts nyckel tro?

För övrigt, nån som kommer ihåg vilken storlek det ska vara på hylsan. Har glömt... :rodnar
Tror det är 14 men minns fasen inte riktigt... Och nej, hojen står inte här så jag kan inte kolla tyvärr...
Tänkte löpa ut i snön och se om nån vill sälja mig en nu nämligen....

I vilket fall så är det nog bäst du sitter när när du skall betala den,dessutom så det speciella nyckalr till dom också.

Det är inget du hittar på Biltema.

Kollade lite snabbt på en järnaffär då kostar en momentnyckel med utbytbara "huvuden" 3160+moms=3950:-

Långa farbron skrev:
I vilket fall så är det nog bäst du sitter när när du skall betala den,dessutom så det speciella nyckalr till dom också.

Det är inget du hittar på Biltema.

Kollade lite snabbt på en järnaffär då kostar en momentnyckel med utbytbara "huvuden" 3160+moms=3950:-
Nej det trodde jag inte heller...
Mest nyfiken...
Som om 4 lax vore nåt man inte skiter ur näven för 4 bultar som ska dras. :gnissla

Blomquist #14 skrev:
Hur då?
Har funderat lite på att göra nåt liknande men inte fått till det så att säga...
Nödlösning som blir rätt billig: Tillverka själv och dra med momentnyckel

Bifogat

• supernyckel.jpg
    supernyckel.jpg
    21.5 KB · Visningar: 45
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...