Hur kollar man upp om en sida är seriös att beställa ifrån?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Detta är vad jag vet om dom

http://www.optima-production.com/finalstore/catalog/default.php?language=en
optima-production@wanadoo.fr

Optima Production
BP: 23 - 77173 Chevry Cossigny - France
Tél. : 01 64 05 26 50 - Fax : 01 60 34 18 38

Sök lite på Google på mailadressen dom har. Sökt på adressen till hemsidan. Hittar inte direkt mycket om dom. En fransk sida med hojgrejer.
Haft lite mailkontakt, dom svarar inte alltid på mail och det tar tid innan jag får svar (ca en vecka)

Dom har en grejer jag verkligen vill ha men allt talar emot dom just nu. :(

Du kan aldrig riktigt veta om de är seriösa.
Ett sätt som man ofta kan gå på är om de har ett SSL certifikat.
En SSL kryptering alltså.

Består adressen av https://
då "vet" du att sidan är 128-bit SSL krypterad.

För att en sida skall bli betrodd som säker finns posten.se, verisign.com med flera å delar ut SSL certifikat till hemsidan efter att de kollat upp den.
Det brukar stå längst ner i högra hörnet i din webläsare om sidan är SSL krypterad.
Egentligen är detta till för att göra en betalnings tjänst säker över nätet. Så hela sidan är ju aldrig säkerhets krypterad.

Sidan du länkar till kan jag däremot inte säga om den är seriös.
Jag har aldrig hört talas om den och den har ju inte heller någon så kallad SSL kryptering.
Men visst verkar sidan seriös. Mycket arbete bakom om de bara vill luras..

Mvh // Peter

En varningstecken är om de inte ens äger den domain som email-adressen går till - vilken kan tyda på att de flyttar omkring och byter namn lite då å då. Wanadoo är en Europeisk ISP för (i normala fall) vanliga privatpersoner.

Hade mail-adressen varit info@optima-production.fr hade jag varit lite lugnare med att lämna ut kreditkortnumret, nu vetnefanken...

...nu såg jag att de INTE tar kreditkort, då ska du definitivt dra öronen åt dig. Om de tar kreditkort har du en sportlig möjlighet att bestrida debiteringen men skickar du en internaionell check eller överföring av pengar - kan du va torsk!

Last edited:
Dom känns lite för oseriösa så jag tror jag står över denna gång. Mailade för en veckan sedan och frågade om jag kan betala med VISA kort. Fortfarande inget svar.

Kanske skulle vara läge o göra en Sticky nånstans med testade företag som man kan handla av...

Skulle underlätta för många.

Ricken skrev:
Kanske skulle vara läge o göra en Sticky nånstans med testade företag som man kan handla av...

Mycket bra förslag! Gärna dessutom med verkliga leveranstider! Fast en sån tråd skulle väl som vanligt bli sönderspammad av en massa ot-diskussioner :(

Ricken skrev:

Mycket god idé! :tummenupp
Man är ju lite nervös att handla från utlandet när man aldrig gjort det förr...

Nån måste ju kunna rensa den tråden från sånt isåfall, eller?

*DanTheMan* skrev:
Tror nog dom verkar trovärdiga.Skulle det va en skumrask firma skulle man hålla på med nåt som genererar mer pengar än mc-tillbehör.
Att man inte tar kreditkort är betyder inte att man behöver ana oråd,,att kunna ta emot kort innebär ju en kostnad för företaget o i sydeuropa e inte kortanvändandet lika utbrett som här.

Sidan är ju okej och så men söker man på optima-production.com och optima-production@wanadoo.fr på Google hittar man knappt nått alls. Hittade nått om att dom sålt hojgrejer i 10år men inte mycket mer. Betalning sker in på ett bankkonto.

Så sugen så man får väl chansa då kanske. Trots deras tröga mailrespons.

Bara dom inte är Frankrikes svar på W-motoracing :kulspruta

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...