Hur "kollar man upp" någon?

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Mors!
Om jag ska kränga en hoj och vill "kolla upp" den som ska provköra / köpa hur gör man då? Om det är en kille från Norge?

Jag har hans svenska och norska personnummer.
Kan man som privatperson göra en "UC"?

/fredde

Hej !

Jag sålde en stor segelbåt till en man som jag tyckte var lite skum. Eftersom det rörde sig om mycket pengar så gjorde jag lite efterforskningar.

Du kan ringa kronofogden och be dom kolla om han har,eller har haft några ärenden där. Du behöver då hans persom nummer. Du kan göra samma sak med en firma om du har deras organisationsnummer.
Du kan altså göra en kreditupplysning själv.

Jocke K skrev:
Hej !

Jag sålde en stor segelbåt till en man som jag tyckte var lite skum. Eftersom det rörde sig om mycket pengar så gjorde jag lite efterforskningar.

Du kan ringa kronofogden och be dom kolla om han har,eller har haft några ärenden där. Du behöver då hans persom nummer. Du kan göra samma sak med en firma om du har deras organisationsnummer.
Du kan altså göra en kreditupplysning själv.

Tack för era svar!
Jag köpte en kreditupplysning för en hundring av http://www.e-upplysning.se
fick en fin fin pdf. Men undrar hur jag gör med hans norska personnummer?
Vad kan motsvarande tjänst heta på norska?

/fredde

Det "säkraste" är väl att be dem ta med pengar om de ska provköra, iaf om det inte rör sig om så stora summor.

porec skrev:
hyr in mig på tråden lite,
Om man köper en bil och den har lån, du köper bilen utan att veta om lånet får du ta hand om det ju... men hur kollar man upp sådant innan köp?
är det http://www.smsupplysning.se/ och http://www.e-upplysning.se som nämnts ovan? vad e UC?

Sverker pratade om det på plus igår på tv. Där sa de att det står i bilregistret om bilen är belånad. Är den köpt via handlare så kan man upphäva köpet. Är den köpt privat så blir det svårare eller omöjligt om jag förstod det rätt.

paprika skrev:
Sverker pratade om det på plus igår på tv. Där sa de att det står i bilregistret om bilen är belånad. Är den köpt via handlare så kan man upphäva köpet. Är den köpt privat så blir det svårare eller omöjligt om jag förstod det rätt.
det går ju sms:a om man har reg. nr. på VV då får man ju lite info om vem det är.. står det där me om den e belånad och hur mycket?

paprika skrev:

är ju bara att man skriver in i köpekontraktet att säljaren försäkrar att bilen INTE är belånad och om den är det så ska lånet lösas av säljaren!

öhhh,varför kolla upp ngn som vill köpa *din* hoj...han får la testa om han har pengar med sig, provkörning=pengarna i handen,är väl inte så att du skall göra ngn avbetalning till han...fan skulle ngn kolla upp mig pga av jag skall köpa en hoj av en privat person kontant skulle jag bli satans sur och be han dra åt he**te

hornet oskar skrev:
är ju bara att man skriver in i köpekontraktet att säljaren försäkrar att bilen INTE är belånad och om den är det så ska lånet lösas av säljaren!
Detta är INTE att rekommendera. Om inte säljaren kan lösa bilen innan försäljningen - Gör upp affären på säljarens bank.

Du lämnar över pengar (eller postväxel) till banktjänstemannen, denne ser till att det finns täckning på ev. postväxel (Om det olika bank, se till att båda har öppet då affären skall göras upp), sedan tar banktjänstemannen kontakt med kreditgivaren, som anger vad restvärdet på bilen är och sedan betalar bankmannen in den summan (+lite till om man vill vara på säkra sidan, som sedan säljaren kan få tillbaka av kreditgivaren. Om köpeskillingen är mindre än restvärdet, se till att säljare betalar in överskjutande!). När detta är klart, eller under tiden, överlämnas nycklar och ägarbytespappret fylls i.

Någon som jobbar på bank för gärna rätta om det blev fel...

För att se om någon har krav på bilen rekommenderas vv (dock inte 100 på att det är helt tillförlitligt, t.ex. om säljaren skrivit ett personligt skuldbrev och lämnat bilen som garanti, möjligt(?)).

Jag tror även din kommunala konsumentvägledare kan hjälpa dig...

//Emil

Last edited:
mojjsan skrev:
öhhh,varför kolla upp ngn som vill köpa *din* hoj...han får la testa om han har pengar med sig, provkörning=pengarna i handen,är väl inte så att du skall göra ngn avbetalning till han...fan skulle ngn kolla upp mig pga av jag skall köpa en hoj av en privat person kontant skulle jag bli satans sur och be han dra åt he**te

Håller med! :tummenupp
Det börjar bli lite väl mycket krav på kontroller överallt. Snart får man väl inte gå in i en mataffär utan att bli kreditprövad innan...

Klart att man ska se till att minimera risken att bli lurad, men det behöver ju inte gå till överdrift. Jag sökte ett nytt arbete för en tid sedan. Tyckte att det hela gick lite väl lätt. Efter ovanligt lite krångel fick jag veta att jag skulle passa som handen i handsken för jobbet. ("Mediesäljarföretag") Jag bad att få betänketid innan jag svarade och började söka runt på nätet efter artiklar om berörda företag... Och BINGO...det fanns en hel del som inte stämde med firman. Tidningsartiklar där många kunder kände sig lurade osv. Jag meddelade att jag inte var intresserad av jobbet och att anledningen var att hans metoder att sälja annonser kändes oseriösa!! Vet ni vad idioten säger då? Jo, men då har jag ett annat jobb för dig...o började berätta om hans andra oseriösa firma..!?!?!?:kocko :D

porec skrev:
det går ju sms:a om man har reg. nr. på VV då får man ju lite info om vem det är.. står det där me om den e belånad och hur mycket?

Inte hur stor skulden är utan bara om den är köpt på kredit.

porec skrev:
Om man köper en bil och den har lån, du köper bilen utan att veta om lånet får du ta hand om det ju... men hur kollar man upp sådant innan köp?
är det http://www.smsupplysning.se/ och http://www.e-upplysning.se som nämnts ovan? vad e UC?

Om du går in på www.vv.se och klickar fordon sen sök fordons och ägaruppgift sen sök uppgifter om annat fordon sen regnr såfår du lite info
FAN de har slutat lämna ut på nätet men men

Då kollar du längre ner under Vill du veta mer
sen:
Finns det uppgifter om leasing eller kreditköp?
Om du vill få svar på dessa frågor kan du få information via SMS, telefon och fax.
Uppgifterna är de samma som du kan beställa till fax via servicetelefon 0771-25 25 25.

freddexwing skrev:
Mors!
Om jag ska kränga en hoj och vill "kolla upp" den som ska provköra / köpa hur gör man då? Om det är en kille från Norge?

Jag har hans svenska och norska personnummer.
Kan man som privatperson göra en "UC"?

/fredde

Ring upp han vetja säg att pengar eller inget så slipper du tramsa.
Jag har inga fördomar så det kvittar om det är norrmänn eller svenskar.

Jocke K skrev:
Om du själv ringt till kronofogden så skulle du sparat den hundralappen.

Inte riktigt samma sak. Ärenden kan lämnas till Kronofogdemyndigheten av många anledningar, men det är bara när de ger ett utslag som du bedöms vara skyldig, vilket genererar en anmärkning hos upplysningsföretagen.

Om du får en faktura av ett företag som du anser vara felaktig kan de strunta i vad du tycker och bara skicka iväg den till fogden. Du har alltså inte gjort något fel, tvärtom. Vore inte så bra om det genererade en betalningsanmärkning, eller hur? Alltså innebär ett ärende hos fogden inte någon dåligt skött ekonomi, vilket många verkar tro.

porec skrev:

Du gör som fler har tipsat om, nämligen beställer ett utdrag från VV, och där står det klart och tydligt OM fordonet är belagt med "kreditköp med återtaganderätt" vilket betyder att något kredit institut har fordonet som pant.
Om du köper ett sådant fordon måste du vara säker på att krediten löses, annars kommer kreditinstitutet att plocka fordonet ifrån dig när pengar slutar komma till dem.
Det löses enklast genom att du som köpare löser lånet som en del eller hela köpeskillingen.
Om det inte står något i VVs utdrag om "kreditköp med återtaganderätt" och säljaren har lån i bank på fordonet, så kommer banken att kräva låntagaren och inte dig på pengar.
Oftast (alltid?) när man ser billiga lån hos handlare handlar det om "kreditköp med återtaganderätt" med fordonet som pant.

Det har ju inte så mycket med hur man "kollar upp någon" med det ger ialla fall en indikation att vederbörande har genomgått och blivit godkänd i en kreditupplysning.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT