Hur kollar man hur "bra" en dator är?

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Hoj
Fz6n
Hej!

Jag ska fara och kolla på en dator imorgon och jag måste veta hur man snabbt kollar hur "bra" datorn är. Altså hur stort grafikkort, hur mycket den rymmer i hårddisken, hur stor processor etc.

Hur kollar man de i: Windows XP?
Vista ?
Windows 7 ?

Mvh Marzz

xp: den här datorn/systemspecifikationer

vista/7: kontrollpanelen/system och säkerhet/system

ingen av dessa tar dock upp grafikkort, men allt sådant står ju om du köper en dator

Ny eller begagnat?
Utan grundlig påläsning säger system spec dig inget om prestanda, hårdvara är en djungel.

Det är skitsvårt att göra en sådan totalbedömning utan vidare.

Det du kan göra är att du själv bestämmer dig för vad du tänker använda datorn till och sedan utifrån det bestämmer dig för vilken typ av hårdvara.

Ska du inte spela så behöver du inget dyrt grafikkort.
Ska du inte köra 64 bitars operativ så är det ingen poäng med mer än 3 GB RAM.

Det enklaste sättet att snabbt utvärdera en dators prestanda är väl prestandamätaren som ligger under kontrollpanelen i windows Vista och Windows 7.
Control Panel\System and Maintenance\Performance Information and Tools

Där får man en snabb översiktsbild av prestandan på systemet.
Dock säger den inget utan att du har en annan dator att jämföra med.

Ska du kolla vilka komponenter som sitter i datorn så är det enklaste att kolla dels i enhetshanteraren som ligger under kontrollpanelen. Dels att klicka på system som ligger i kontrollpanelen.
Den senare kommer du även åt genom att högerklicka på den här datorn på skrivbordet och välja egenskaper. Då ser du vad det sitter för processor och hur mycket RAM du har.

Nu är de så att jag har fått tips via en kollega att hennes granne hade en dator som han behövde bli av med eftersom han fick försämrad syn. Vad jag vet så köpte han datorn (bärbar) för ungefär ett år sen, mer än så vet jag inte.

Har ringt och pratat med mannen (kanske mellan 60 - 70år) som vill ha bort datorn men han visste inte så mycket om den och ville att jag skulle komma och kolla på den imorgon.

Det jag ska använda datorn till är mest internet, plugg och spel, inga nyköpta spel utan spel som är nått år gamalt som man kan ladda hem. Den ska ha nog bra grejjor för att klara av dom flesta hyfsat nya skjutspelen utan att lagga.

Sen hade jag även tänkt framöver att koppla in datorn i tv:n så att man får databilden på tv:n.:tummenupp

Nu är de så att jag har fått tips via en kollega att hennes granne hade en dator som han behövde bli av med eftersom han fick försämrad syn. Vad jag vet så köpte han datorn (bärbar) för ungefär ett år sen, mer än så vet jag inte.

Har ringt och pratat med mannen (kanske mellan 60 - 70år) som vill ha bort datorn men han visste inte så mycket om den och ville att jag skulle komma och kolla på den imorgon.

Det jag ska använda datorn till är mest internet, plugg och spel, inga nyköpta spel utan spel som är nått år gamalt som man kan ladda hem. Den ska ha nog bra grejjor för att klara av dom flesta hyfsat nya skjutspelen utan att lagga.

Sen hade jag även tänkt framöver att koppla in datorn i tv:n så att man får databilden på tv:n.:tummenupp
Laptop och spel är inte så bra ide, om nu inte gubben köpte en i 20k klassen.
Se till att det inte sitter intel video chip i den åtminstone.

Okej, ska dra och kika på den nu samt ta lite bilder.

Återkommer inom kort.

1. Fråga vad det är för märke och modell.
2. Googla nyss nämnda märke och modell.

Okej nu har jag varit dit och tagit en titt på datorn. Glömde ta kort tyvärr men de finns ju på google.

Lyckades hitta denna info om den i datorn (första gången jag använde Vista f.ö):

Toshiba Satellite L300d (Köpt 2009-03-19)
Windows Vista Service pack 1
Officepaket 2007 medföljer

Processor: Mobile AMD Sempro (tm) Processor 3600+ 2.00Ghz

2 Gig RAM

Hittade 2st hårddiskar på 55gig var.

http://nordic.computers.toshiba-eur...p=false&BV_UseBVCookie=yes&PRODUCT_ID=1062593

För denna ville han ha 3000:-

Är den prisvärd?
Klarar den lite skjutspel?

En Toshiba Satellite L300d klarar inte av några nyare skjutspel. Den klarar inte ens av WoW. Möjligen CS. Vill du spela hyffsat för 5k pengar, köp en stationär och hämta resten från återvinningen.

3K för Vista och ATI Mobility 3100 som hade/har ett rekommenderat listpris om $477 (ca 3600 kronor)? Nä! Sänks priset till 2k5 kan man fundera lite - men det är fortfarande inget man spelar på. Du köper en NY 15" laptop för 3k4, dock med enkärnig cpu men resten jämförtbart.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back