Hur kolla om hoj varit smälld??

du kan ju alltid provköra den..går den sunkigt å beter sig onormalt e det nå skumt..kör i ca 50 km/h å släpp styret en snabbis å kolla om den drar åt någåt håll..kan va ramsne mm kolla efter sprickor mm

Jag försökte kolla med försäkringsbolagen när jag skulle köpa hoj men dom lämnade inte ut sådana uppgifter.... Men det var för 2 år sen, dom kan ju ha ändrat sig...

Iceman1975 skrev:
Hur kolla om hoj varit smälld??

Kan man ringa förs bolag å snoka eller nått??

Om hojen varit smälld och är lagad utan att det märks nånting av det är det bara att köpa. Spelar roll, liksom...

Precis. Om hojen varit smälld och är lagad till nyskick, vad gör det då om den varit smälld? Jag skulle med gott samvete sälja min hoj trots att den varit omkull fler gånger än jag kan komma ihåg. Att den varit omkull eller hur många gånger den varit omkull är ointressant. Det intressanta är skicket. Alla smällar leder inte till osynliga, dödliga skador. Även en osmälld hoj kan dras med en hel del bekymmer. Man måste resonera så att det som inte syns, känns eller hörs finns inte. Det finns inga garantier för att en hoj är omsälld. Vill du vara säker på att allt är tipptopp ska man köpa nytt, men även då kan det vara fel.

Edit.
För att spä på begagnatnojjan lite. Köp inte hoj i Tyskland, de är ramsnea hela bunten. Köp aldrig en privatimporterad hoj, alla har skruvade mätare. Passa dig för banköda hojar, de är helt slut.

Last edited:
Lite roligt är att vissa motorcykelmärken är ramsnea från början..
KTM lc4 är inte okänd för att kunna spåra 1-3-cm ojämnt nya från fabrik..

Smälld eller inte spelar ingen roll enligt mig. Jag har bara ägt fd smällda hojjar och de går att köra minst lika bra fast inköpet var billigare än en ickesmälld.

Vem tror du köper upp alla hojjar som smälls här i landet. Inte skrotas de. Så klart hojfirmorna tar in smällda hojjar och fixar iordning dem och säger inte ett ord om det.

Går hojjen bra är det enda som räknas tycker jag.

*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back