Hur kolla ifall bromsskivorna är skeva?

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Så har jag skruvat isär lite och rengjort bromsoken, Tokico 6 kolvsok, och allt går lätt och fint. Men inte hjälpte det... när jag snurrar på framhjulet då det hänger fritt verkar det som att bromsen ligger på.
Eftersom det inte är helt ovanligt med skeva bromsskivor på GSX 1400 kollade jag dem på följande sätt.
*Löstagna OK.
*penna mot skivan stödd mot gaffelbenet.
*snurrar på hjulet för att se om det kastar något.

Är det rätt sätt att kolla skivor på?

Om det är det måste jag handla 2 nya... kastar 2,5mm på ena sidan och 1-1½ mm på den andra.

Det är flytande skivor. Samma som på Hayabusa 99-07, GSXR 750/1000 01-04.
 
Går det att röra skivorna något?

Hur känns det när du kör?

Flytande skivor behöver inte sitta rakt eftersom de är just flytande, därför kan det vara svårt att mäta.
 
Är skivan/skivorna sneda känns det TYDLIGT i handtaget när du lägger på lätt broms!
 
Är skivan/skivorna sneda känns det TYDLIGT i handtaget när du lägger på lätt broms!

Word! Hände mig under en resa i Norge. Började uppträda rätt plötsligt tyckte jag. INTE roligt att bromsa då men desto skönare när jag hade bytt skivor.
 
Ta loss, lägg dem på en spegel och försök peta under ett bladmått på olika ställen.

Jupp, spegel eller glas och bladmått eller dylikt är bäst tycker jag med.

Men man känner att skivorna är skeva. Antingen petar den ut kolven för långt så man får pumpa en gång mellan eller/och så pulserar det friskt.
 
Stämmer bra att det pulserar duktigt... inte för att jag provat i vinter men det fanns på "att kolla" listan.
Värst vid lätt broms.
Besiktade för övrigt utan anmärkning i höstas...:va
Förra säsongen satt "alla" bromsskivebobbiner/nitar fast vilket gjorde att skivan knappt kunde röra på sig. Satte en M4 i dem och drog runt dem medan jag duschade på Bräkleen så att de kunde röra sig fritt igen. Det skulle kunna vara en anledning till att de eventuellt slagit sig?
Får testa spegelvarianten... tråkigt om man skall behöva byta skivor FÖRE första klossarna fram är slut!
 
Stämmer bra att det pulserar duktigt... inte för att jag provat i vinter men det fanns på "att kolla" listan.
Värst vid lätt broms.
Besiktade för övrigt utan anmärkning i höstas...:va
Förra säsongen satt "alla" bromsskivebobbiner/nitar fast vilket gjorde att skivan knappt kunde röra på sig. Satte en M4 i dem och drog runt dem medan jag duschade på Bräkleen så att de kunde röra sig fritt igen. Det skulle kunna vara en anledning till att de eventuellt slagit sig?
Får testa spegelvarianten... tråkigt om man skall behöva byta skivor FÖRE första klossarna fram är slut!
Det är grymt svårt att mäta skevheten på skivorna, även om du lägger dom på en spegel och försöker mäta så rör skivan på sig, och ska du hålla fast den så finns ju risken att du trycker så pass att du får felaktiga mätresultat. Det bästa är att ta loss ett ok/en skiva i taget och se om det fortsätter vibrera när du bromsar. Slutar det så är den bortplockade skivan slut, vibrerar det oavsett vilken sida du tar bort så är båda skivorna slut. Glöm dock inte att lägga något hårt mellan beläggen i det ok som inte har någon skiva, annars kan det bli så dumt när kolv ploppar ut!
 
Att avgöra om en flytande skiva är lite sned låter sig inte göras med mindre än att man demonterar den från inneringen (som är av alu och därför lika gärna kan slå sig)...

Vanligast på skivor som inte har blivit väldigt överhettade eller är väldigt slitna är att där är deponerat slitmaterial från bromspadsen ojämnt vilket ger pulserandet. Inled därför med en norgann rengöring av skivan.

1. T-röd och papper/disksvamp (Scotch brite)
2. Smärgelduk i roterande rörelse
Bäst är en Rotor Ball hone
sjdiscounttools_2141_706122900

Grovrengörare fäst på vinkelslipen fungerar nästan lika bra (använd med vett)
20-234_m.jpg

3. T-röd på trasa och vattentvätt.

OBS: Absolut inget annat än alkohol på bromsskivor. Avfettning är bannlyst.

När skivorna är rengjorda och uppfräschade på ytan och problemet kvarstår trots nya pads är det läge att misstänka krokiga skivor.
 
Att avgöra om en flytande skiva är lite sned låter sig inte göras med mindre än att man demonterar den från inneringen (som är av alu och därför lika gärna kan slå sig)...

Vanligast på skivor som inte har blivit väldigt överhettade eller är väldigt slitna är att där är deponerat slitmaterial från bromspadsen ojämnt vilket ger pulserandet. Inled därför med en norgann rengöring av skivan.

1. T-röd och papper/disksvamp (Scotch brite)
2. Smärgelduk i roterande rörelse
Bäst är en Rotor Ball hone
sjdiscounttools_2141_706122900

Grovrengörare fäst på vinkelslipen fungerar nästan lika bra (använd med vett)
20-234_m.jpg

3. T-röd på trasa och vattentvätt.

OBS: Absolut inget annat än alkohol på bromsskivor. Avfettning är bannlyst.

När skivorna är rengjorda och uppfräschade på ytan och problemet kvarstår trots nya pads är det läge att misstänka krokiga skivor.

Kanontips av er alla, tack!
Verkar som att jag får lägga ner felsökningen tills snön avlägsnat sig... är så svårt att provbromsa nu.
 
Att avgöra om en flytande skiva är lite sned låter sig inte göras med mindre än att man demonterar den från inneringen (som är av alu och därför lika gärna kan slå sig)...

Vanligast på skivor som inte har blivit väldigt överhettade eller är väldigt slitna är att där är deponerat slitmaterial från bromspadsen ojämnt vilket ger pulserandet. Inled därför med en norgann rengöring av skivan.

1. T-röd och papper/disksvamp (Scotch brite)
2. Smärgelduk i roterande rörelse
Bäst är en Rotor Ball hone
sjdiscounttools_2141_706122900

Grovrengörare fäst på vinkelslipen fungerar nästan lika bra (använd med vett)
20-234_m.jpg

3. T-röd på trasa och vattentvätt.

OBS: Absolut inget annat än alkohol på bromsskivor. Avfettning är bannlyst.

När skivorna är rengjorda och uppfräschade på ytan och problemet kvarstår trots nya pads är det läge att misstänka krokiga skivor.

Vad är ok kast på en bromsskiva (som är typ 300 mm i diameter)?


/Hh
 
Back
Top