Hur kolla att bakdäcket sitter rakt?

MrH

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2011
Hoj
Suzuki GSR, KTM 640, Honda CBR Stunt...
Tjena!

Bytte nyligen drivpaket men blev lite osäker på om däcket/fälgen sitter rakt :va
Försökt att kolla så gott jag kan och använt markeringarna på spännarna, vågar man lita på att däcket e rakt om man har markeringen på samma ställe på båda sidorna?
Hur annars mäta för att veta de exakta måttet?

Mät från hjulaxeln till svingaxeln. Sitter däcket snett efter det så är det bara din ram som är vriden...

En rak fyrkantsprofil tex 25x25 på var sida om bakhjulet, kolla om framhjulet hamnar mitt emellan. Har du ett par raka träbitar går ju även det bra.

en stödbräda på marken under motorn (som dom kan ligga på och en tving underlättar.

Jag mäter från hjulbulten till baksidan på svingen. Ibland kollar jag med lina för att se att den mätningen är korrekt.

En rak fyrkantsprofil tex 25x25 på var sida om bakhjulet, kolla om framhjulet hamnar mitt emellan. Har du ett par raka träbitar går ju även det bra.

en stödbräda på marken under motorn (som dom kan ligga på och en tving underlättar.

Enda fungerande sättet under förutsättning att ramen inte är dunderkraschad sned och vind.

Mäta mot bakkant på svingen, mäta från fälg till svingens insida etc kan ge ganska rejäla vinkelfel på hjulet då de mätverktyg de flesta använder har för dålig precision.

Enda fungerande sättet under förutsättning att ramen inte är dunderkraschad sned och vind.

Mäta mot bakkant på svingen, mäta från fälg till svingens insida etc kan ge ganska rejäla vinkelfel på hjulet då de mätverktyg de flesta använder har för dålig precision.

Helt rätt, även med bra mätutrustning är det ofta mycket svårt att mäta mot en gjuten svingarm eller mellan 2 axelcentrum som inte ligger på samma nivå.

Det är ju bara att se hur mycket jobb jag hade med att få till framfälgen till mitt bygge så att det blev hyfsat trots rätt bra mätgrejer och maskiner.

Med ett par raka fyrkantprofiler fungerar det även om ramen är sned och vind. Har alltid använt denna metod när jag byggt hojar och då har jag byggd egna chopper bakramar i kombination med märkliga däcksdimensioner, festliga transmissioner och udda framgafflar. Funkar även bra när man skall rikta en krokig ram.

Om fram och bakhjulet i sidled inte har samma vinkel mot underlaget får man hålla profilerna så nära golvet som möjligt så blir det hyfsat då också.

Hojen kanske inte alltid blir perfekt men spårar bra gör den i alla fall. :D

Last edited:
Mitt knep är antagligen inte för en petigare personen men jag tar en avskruvad antenn eller något annat rör och fäster ett avbitet buntbant som jag kan skjuta fram och tillbaka, mäter från fotpinnarna till hjulbultarna.

Tar ett skjutmått och mäter längden på vänstra kedjespännarbulten. Justerar sedan in den högra bulten till samma mått. (skruvar på båda bultarna till måtten stämmer)

blunda med ett öga .. "flukta" lite snabbt. ser det rakt ut så e det väll det ,.. gasa utav HELVETE.

Tack alla för bra tips :tummenupp
Ska ner i garaget sen och utforska, ska nog även sticka till feltema å se om dom har någon sådan grunk hemma, ser smidig ut... :)

Varför komplicera något enkelt? Gör som flera miljoner MC-ägare och mät antingen hur långt bultarna är utskruvade eller gå på markeringarna på svingen, svårare än så är det inte. Hade Honda velat att du ska bygga egna mätverktyg eller köpa dyra verktyg av dom, hade det stått så i manualen!

Last edited:
Varför komplicera något enkelt? Gör som flera miljoner MC-ägare och mät antingen hur långt bultarna är utskruvade eller gå på markeringarna på svingen, svårare än så är det inte. Hade Honda velat att du ska bygga egna mätverktyg eller köpa dyra verktyg av dom, hade det stått så i manualen!

Honda vill inte att du själv mekar med din hoj, den ska lämnas in till auktoriserad återförsäljare för att de ska göra rätt.

Det handlar inte om komplicera, det handlar om att göra RÄTT.

Att man kan få det ganska rätt med att mäta med skjutmått, ja och man kan få det minst lika rätt med ögonmått. Om man inte lyckas har man för dåligt ögonmått.

Men vill man ha det helt rätt så är det långa linjaler som gäller.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT