hur klyva motorn?

Ta i måttligt. Kanske det lilla försvunna stiftet sitter i kläm nånstans.
Riv o kolla..... :D
/u
 
Det stiftet som saknas bör ju vara för litet för att det ska bli tvärstopp!
Men ska inte påstå att det är omöjligt!

Kan bara konstatera att om du är så okunnig på ämnet kommer du troligen göra större skada än det redan är!
Inte för att vara elak!
Men om du får isär motorn så kommer du troligen få hela växellådan i bitar på bänken!
Och bara att få ihop det för en okunnig är rätt klurigt!

Så mitt tips är att muta en lokal hemma meckare med ett par pilsner för att få lite hjälp!
Du kommer spara massor av tid och trasiga delar om du gör så!

Men om du ger dig på motorn så använd inte våld att bryta isär den!
Den ska komma isär relativt lätt om allt är löst!
Alla kåpor måste bort och alla muttrar på de axlar du hittar innanför dom tas bort, och den detalj som är där tas bort!
Samtliga skruv som sitter i de 2 delar du vill in emellan skall tas bort.

Sedan bör troligen Ram lagren bytas...Alltså de som sitter på Vevaxel tapparna!
Samt kolla Vev lagret..Alltså det som sitter på vevstaken i veven!
För skär det så får du dela motorn igen...Övning ger förvisso erfarenhet...Men det är inte så skoj att göra om i onödan!

Och så ska allt tillbaka!
Slå inte in vevaxeln!
Då kan du kröka den! Tänk på att det inte går en homogen axel rakt igenom...

Spela gärna in det första starförsöket och lägg ut här! :tummenupp

Några små tips...Lycka till och ta det lungt!
 
Ingoberra skrev:
Ta lös kåpa 4. Kan du inte vrida svänghjulet för hand då (det ska gå skitlätt) så är det nog nåt lager på vevaxeln som har skurit.

jag har haft loss kåpa 4 och då gick det inte att snurra på svänghjulet. det satt fast
 
UrbanTiger skrev:
Har du lossat på locket till vattenpumpen så du kan se om det är där som det fastnar. Kanske du måste ta bort impellern i vattenpumprn för att det ska gå att lyfta kåpan ?


Bara en tanke.

jag har inte lossat på locket till vattenpumpen.

jag mekade med min egen yamaha yz cross idag och tog då bort kåpa två (kopplingskåpan). det såg ungefär likadant ut var inga problem att få bort kåpan. fattar inte vad som håller fast kopplingskåpan på ktm'en.
 
Kamikaze kid skrev:
Det stiftet som saknas bör ju vara för litet för att det ska bli tvärstopp!
Men ska inte påstå att det är omöjligt!

Kan bara konstatera att om du är så okunnig på ämnet kommer du troligen göra större skada än det redan är!
Inte för att vara elak!
Men om du får isär motorn så kommer du troligen få hela växellådan i bitar på bänken!
Och bara att få ihop det för en okunnig är rätt klurigt!

Så mitt tips är att muta en lokal hemma meckare med ett par pilsner för att få lite hjälp!
Du kommer spara massor av tid och trasiga delar om du gör så!

Men om du ger dig på motorn så använd inte våld att bryta isär den!
Den ska komma isär relativt lätt om allt är löst!
Alla kåpor måste bort och alla muttrar på de axlar du hittar innanför dom tas bort, och den detalj som är där tas bort!
Samtliga skruv som sitter i de 2 delar du vill in emellan skall tas bort.

Sedan bör troligen Ram lagren bytas...Alltså de som sitter på Vevaxel tapparna!
Samt kolla Vev lagret..Alltså det som sitter på vevstaken i veven!
För skär det så får du dela motorn igen...Övning ger förvisso erfarenhet...Men det är inte så skoj att göra om i onödan!

Och så ska allt tillbaka!
Slå inte in vevaxeln!
Då kan du kröka den! Tänk på att det inte går en homogen axel rakt igenom...

Spela gärna in det första starförsöket och lägg ut här! :tummenupp

Några små tips...Lycka till och ta det lungt!

jag är okunnig men jag har ändå hyfsat mycket koll.
jag är väldigt försiktig när jag skruvar isär saker så att jag inte ska ha sönder något.
jag tror att man kan ta isär väldigt mycket av motorn utan att växellådan rasar ut faktiskt. har snackat med en mc-mek om det idag och han sa att det inte är någon fara.
jag har som princip att jag vägrar att lämna in motordrivna fordon till verkstäder utan jag lagar alltid allt själv. än så länge har det faktiskt funkat. jag ska verkligen göra allt vad jag kan för att det ska funka även denna gång.
jag ska tänka på alla dina tips när jag får isär motorn. ska meka med den imorgon igen så jag berättar hur det har gått.
 
bmwjohan skrev:
jag är okunnig men jag har ändå hyfsat mycket koll.
jag är väldigt försiktig när jag skruvar isär saker så att jag inte ska ha sönder något.
jag tror att man kan ta isär väldigt mycket av motorn utan att växellådan rasar ut faktiskt. har snackat med en mc-mek om det idag och han sa att det inte är någon fara.
jag har som princip att jag vägrar att lämna in motordrivna fordon till verkstäder utan jag lagar alltid allt själv. än så länge har det faktiskt funkat. jag ska verkligen göra allt vad jag kan för att det ska funka även denna gång.
jag ska tänka på alla dina tips när jag får isär motorn. ska meka med den imorgon igen så jag berättar hur det har gått.




Ok....

Hoppas det går bra!
Som sagt lägg gärna ut en film på första starförsöket....

:tummenupp
 
bmwjohan skrev:
... jag tror att man kan ta isär väldigt mycket av motorn utan att växellådan rasar ut faktiskt. har snackat med en mc-mek om det idag och han sa att det inte är någon fara. ...
Vilken mc-mek då? En tomte?

När du delar motorn vid 1 så lär lådan rasa ut. Den sitter ju mellan de båda halvorna.

Såvitt det gäller att skurna ramlager skulle göra att puffran inte går runt så tvivlar jag. De kan förvisso ge upp men rull/kullager brukar ju oftast inte skära så att de går tungt. De brukar snarast sjunga vackert när rull- kroppar och -banor inte längre är släta alternativt.

Angående att få loss kåpor etc. Bilden visar att kåporna är monterade med silkon eller nåt sånt, detta innebär att du måste börja knacka isär delarna. INTE med hammare eller slägga! Använd endast verktyg av plast eller gummi (dvs plast- eller gummiklubba) till detta. Och knacka försiktigt. Många lätta slag ist f ett fåtal hårda. Och sätt INTE in skruvmejsel mellan delarna och bänd, då får du bara skador i tätytorna.
Däremot är det inte ovanligt med gjutna klackar som är avsedda att användas då man ska bända isär eländet. Ex vis finns det en klack 30 grader nedåt höger om 4:an som antagligen är till för detta. Dessa klackar ska behandlas med vördnad, INTE ta i för mycket!
Dessutom kan tight passning vid styrhylsorna göra att det går något tungt att få isär bitarna. Detta gör att bitarna ska tas isär rakt, dvs inte dra ut en kåpa mer på ena sidan än på andra sidan eftersom den då kan "byrålåda" sig.
 
Robban_C skrev:
Vilken mc-mek då? En tomte?

När du delar motorn vid 1 så lär lådan rasa ut. Den sitter ju mellan de båda halvorna.

Såvitt det gäller att skurna ramlager skulle göra att puffran inte går runt så tvivlar jag. De kan förvisso ge upp men rull/kullager brukar ju oftast inte skära så att de går tungt. De brukar snarast sjunga vackert när rull- kroppar och -banor inte längre är släta alternativt.

Angående att få loss kåpor etc. Bilden visar att kåporna är monterade med silkon eller nåt sånt, detta innebär att du måste börja knacka isär delarna. INTE med hammare eller slägga! Använd endast verktyg av plast eller gummi (dvs plast- eller gummiklubba) till detta. Och knacka försiktigt. Många lätta slag ist f ett fåtal hårda. Och sätt INTE in skruvmejsel mellan delarna och bänd, då får du bara skador i tätytorna.
Däremot är det inte ovanligt med gjutna klackar som är avsedda att användas då man ska bända isär eländet. Ex vis finns det en klack 30 grader nedåt höger om 4:an som antagligen är till för detta. Dessa klackar ska behandlas med vördnad, INTE ta i för mycket!
Dessutom kan tight passning vid styrhylsorna göra att det går något tungt att få isär bitarna. Detta gör att bitarna ska tas isär rakt, dvs inte dra ut en kåpa mer på ena sidan än på andra sidan eftersom den då kan "byrålåda" sig.

ok jag ska ta det jävligt försiktigt då jag lyckas få min första glipa vid 1 så att allt inte bara rasar ut.
jag har faktiskt en gummiklubba som jag slagit med lite lätt, men jag trodde att jag gjorde något totalförbjudet när jag gjorde så vilket medförde att jag slutade efter några få slag utan resultat. ska hamra lite mer idag.
dom där klackarna har jag noterat och även försökt använda mig av.

jag ska i alla fall vända på motorn först och skaka i någon minut för att se ifall det kommer ut något, men som ni skrivit så känns det lite väl att en litet tapp ska kunna hålla hela motorn still.
 
Hörrö snacktarzan, ut o dela motorn i stället för att snacka här.

Vilken årsmodell är det på motorn?
Är den gammal,hårt sliten och måste ha en massa nya lager och packboxar så släng den på tippen, delar är svindyra.
 
Silwer skrev:
Hörrö snacktarzan, ut o dela motorn i stället för att snacka här.

Vilken årsmodell är det på motorn?
Är den gammal,hårt sliten och måste ha en massa nya lager och packboxar så släng den på tippen, delar är svindyra.

tjejen snodde bilen så jag får vänta tills efter lunch innan jag kan åka dit motorn finns.

det är årsmodell 90 på den.

den ser väldigt fin ut i cylinder och så i alla fall så jag tror inte att den är så jäkla sliten. men hur som helst så ska jag plocka isär och sen får man försöka konstatera hur mycket som måste bytas. det är min kompis som äger crossen som bestämmer hur mycket det får kosta så jag måste försöka klura ut det först.
 
nu har jag varit och rivit lite till. tog bort kåpa 4 för att kunna ta bort svänghjulet. fanns ju inte en chans att få bort muttern som håller svänghjulet själv så jag drog till mc-verkstan och dom drog bort den med en tryckluftdragare.
sen behövdes det en svänghjulsbortdragare. det visste inte jag. har beställt en och den kommer inte föränn nästa vecka så nu blir det en liten paus.
jag provade att vrida på svänghjulet och det går men det går fruktansvärt trögt. killarna på mc-verkstan provsnurrade också och skrattade åt hur trögt det gick. "uj uj uj, den har skurit sa dom"
 
bmwjohan skrev:
... jag ska i alla fall vända på motorn först och skaka i någon minut för att se ifall det kommer ut något, men som ni skrivit så känns det lite väl att en litet tapp ska kunna hålla hela motorn still.
Man kan ju kanske tänka sig att tappen har hamnat i dåligt sällskap, dvs i nåt av ramlagren, det skulle kunna förklara att puffran går tungt.
Men i övrigt så tycker jag att tappen (kan ju inte vara större än 1-2 millimeter dia) inte ska kunna stoppa något. Eller är det så tight mellan vevaxel och vevhus?

Silwer skrev:
Hörrö snacktarzan, ut o dela motorn i stället för att snacka här. ...
:rofl :rofl :rofl
 
sprängskiss

Har du en Sprängskiss över en 125 ktm? 89-95? lr nåt jag behöver en till min motor
 
den här tråden hade jag glömt!

nej jag har ingen sprängskiss.

jag fick isär motorn tillslut och felet var att statorn(eller vad det heter) hade
gått i en jäkla massa bitar. så fort jag rensade upp där så gick det att snurra
runt motorn hur lätt som helst. att köpa en ny stator kostade dock för mycket
så motorn ligger i delar i en kartong i garaget. passad även på att ha isär och
ihop växellådan och det var lättare än jag trodde.
 
bmwjohan skrev:
2571811 den här tråden hade jag glömt!

nej jag har ingen sprängskiss.

jag fick isär motorn tillslut och felet var att statorn(eller vad det heter) hade
gått i en jäkla massa bitar. så fort jag rensade upp där så gick det att snurra
runt motorn hur lätt som helst. att köpa en ny stator kostade dock för mycket
så motorn ligger i delar i en kartong i garaget. passad även på att ha isär och
ihop växellådan och det var lättare än jag trodde.

lägger man motorn på sida och åt rätt håll så sitter växellådan kvar när man delar den..på sida..
sen ska man vara försiktigt när man drar ihop den...inga slag mm..
då kan man förskjuta vevpartierna mot varandra så det blir obalans (vibrationer mm)
krävs nog förr visso rejält med våld för detta...
lika lär man tänka på att alla axlar i växellådan kommer på rätt plats och inte hamnar snett.. de ska ligga i respektive försänkning i respekitve sida på motsvarande block...
lika ska man gärna kyla ramlagern i frysen...för att få dem att krympa...(metall ni vet:tummenupp )
och köra med varmlufts-pistol på respektive lagerbana...
då går det inte jättetungt att skruva ihop skiten..skynda på bara...
sedan ska motorn köras in på tongång.. 10 minX /3 ggr..
finns förvisso en hel bibel med olika sätt att köra in en motor..
 
sx-pojken skrev:
2572054sedan ska motorn köras in på tongång.. 10 minX /3 ggr...

Jasså..? Enligt vem?

Inkörning ängnar man sig åt när man har bytt cylinder(rar) samt kolv(ar)/ringar och vill få så bra tätning/kompression som möjligt dvs att få ringaran att täta så bra som möjligt.
Skulle inte tro att ramlagerna i en 1-cyl 2-takt (6304?) skulle behöva inkörning...

Sök på SH det finns massor av trådar om inkörning.
 
Silverryggen skrev:
2572139 Jasså..? Enligt vem?

Inkörning ängnar man sig åt när man har bytt cylinder(rar) samt kolv(ar)/ringar...

...och inte heller då kör man in 10x3 på tomgång!
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top