Hur klarar ni av vinden?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
Har inte kört hoj sååå mycket men jag var och provade en Hornet (som trådskaparen har) och efter bara 100m på motorvägen fick jag nog av fartvinden, kan inte se att det är något man vänjer sig vid att tycka om, kanske stå ut med men inte tycka om.

Har inte kört hoj sååå mycket men jag var och provade en Hornet (som trådskaparen har) och efter bara 100m på motorvägen fick jag nog av fartvinden, kan inte se att det är något man vänjer sig vid att tycka om, kanske stå ut med men inte tycka om.
Det är väl egentligen varken en fråga om att stå ut med det eller tycka om det, utan att man lär sig hantera det. Jag tyckte det var jobbigt att hålla 140 under en längre stund första säsongen med min hoj. För några veckor sen var vi ut och då gick det i runt 180 längre sträckor utan större problem.

Det viktigaste med kåplöst är nog att man redan innan ska vara inställd på en annan typ av körning än höghastighet. Som jag ser det är kåplöst mer till för att busa med och 200+ är bara korta episoder.

Man vänjer sig. Dock är motorväg ingen höjdare då det ofta är mycket turbulens från lastbilar och annat bråte. Dessutom är det ofta mer öppet, vilket leder till mer vindar.
Tycker personligen det är mycket bekvämare att köra fort på "större" landsväg än motorväg (vilket suger getballe).

Utan kåpa = jobbigt över 160km/h
Med kåpa = jobbigt över 260km/h

Har kört en hel del bana med min SuperDuke i sommar och det är absolut inga problem med fartvinden. Det gäller att krypa ihop så man får så lite vind på sig som möjligt, och det är ingen längre tid som man ligger i 160+ även om man på vissa banor kan komma upp i 230 även med Superduken.

Åker man däremot långa streckor i hög fart på vägen då är det jobbigt utan kåpa:gnissla

Last edited:
Om man ska köra utan kåpa så är ett clepong styre det bästa,
du kommer att "hänga på en luftkudde" om du kör 90 - 140.

Jag ska bygga om min Daytona till en Speed 3 men behålla orginal
styret.

Jag har provåkt utan kåpa och det var bättre på alla vis.

Vad kör ni i för ställ förresten ?
Goretex eller skinn ?

Goretex blir som segel i vinden och gör det minst sagt jobbigt.
Skinn är perfekt och man blir knappt berörd av fartvinden :tungan

Nu vet jag ju inte hur du väljer storlekar men mitt GoreTex blir inte som ett segel. Köper man ett ställ som sitter som det ska så fladdrar det inte. Men givetvis är ju ett tight racingställ i skinn lite bättre ur det hänseendet. Det finns ju en anledning till att dom stora grabbarna kör med skinn. Inte ens ett GoreTex i perfekt storlek blir ju helt slätt mot kroppen.

I sitt sammahang är det väl inte så svårt att lista ut vad den här klassiska uttrycket från tidningen Bike betyder.

Det var några år sedan, är det nån annan här som kommer ihåg detta?

3 vrid som en 2 stark som en 4

Va och prövade några hojar utan kåpa innan jag köpte den jag har nu och det va ingen hit i +110km/h.. Möjligvis om man har ett lägre styre så man lutar mer. Kåplöst kör man o glider i stan med tycker jag.. Men som ni säger, kan ju va en vanesak oxå!

Nu vet jag ju inte hur du väljer storlekar men mitt GoreTex blir inte som ett segel. Köper man ett ställ som sitter som det ska så fladdrar det inte. Men givetvis är ju ett tight racingställ i skinn lite bättre ur det hänseendet. Det finns ju en anledning till att dom stora grabbarna kör med skinn. Inte ens ett GoreTex i perfekt storlek blir ju helt slätt mot kroppen.

Säger detsamma, blir det till ett segel så är något fel.
Om det sedan är kropp eller ställ får man själv klura ut :)

Hade förväntat mej ett rappt: Det SKA inte vara bekvämt å styra hoj!

Jag kör väl den frasen själv och med tillägget att jag visst tycker det funkar bra för inspirerad körning. Visst blåser det, men... so what? Klart det blir mindre vind med kåpa, men jag klagar inte.

Jo för det stoppar ju vinden.

Vad man har för hjälm har faktiskt betydelse för hur man upplever fartvinden.
Jag kör själv streetfighter och bytte i somras från en hjälm, som jag fick med vid moppeköpet för 5 år sen, till en som kostade ungefär 3k mer än moppehjälmen och jag upplever fartvinden på ett helt annat sätt nu. Det rycker och sliter mindre i huvudet och är mycket tystare.:tummenupp

Vad man har för hjälm har faktiskt betydelse för hur man upplever fartvinden.
Jag kör själv streetfighter och bytte i somras från en hjälm, som jag fick med vid moppeköpet för 5 år sen, till en som kostade ungefär 3k mer än moppehjälmen och jag upplever fartvinden på ett helt annat sätt nu. Det rycker och sliter mindre i huvudet och är mycket tystare.:tummenupp

Jo till en viss del, men det är ju fortfarande jobbigt att fartvinden trycker på bröstet och sliter. Men du har rätt, det gör skillnad.

Kan inte förstå hur farsan orkar köra med crosshjälm när han kör sin R1 fighter.

Jo till en viss del, men det är ju fortfarande jobbigt att fartvinden trycker på bröstet och sliter. Men du har rätt, det gör skillnad.

Kan inte förstå hur farsan orkar köra med crosshjälm när han kör sin R1 fighter.

Du kommer att förstå när du är lika gammal som din farsa...:D

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...