Hur klarar ni av vinden?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Tjena!

Kör själv en streetfighter, och tycker att det blåser så grymt mycket vid inspirerad körning så att det blir jobbigt att köra. Jag har ju planerat att köra en del bana nästa år - ni som har kört bana med era streetfighters, eller allmänt "inspirerat", hur klarar ni av vinden? Jag har inte kunnat prova en kåphoj på sistone så jag har ingen aning om hur mycket bättre en kåphoj är i högre farter när det gäller just vinden.

Jag kanske vänjer mig efter ett tag?

Du vänjer dig..

Iofs går min motard inte så fort, men på småvägar/bana antar jag att vi snittar ungefär samma och vinden är inget man tänker på..

Finns massa andra viktiga saker att hålla koll på då ju :)

På bana tror jag inte du lider så mycket rent komfortmässigt. Möjligtvis blir det lite tandgnissel när din polare blåser förbi på rakan...

jag har kört bana med förra hojen både med och utan kåpor, ingen större skillnad. går inte så fort som man kan tro, själv tycker jag smärtgränsen går vid c:a 160km/h när man ligger på långkörning, men uppåt 200km/h går bra om de inte är långa stunder, vilket de ofta inte är på bana.

Du vänjer dig, när jag köpte min tyckte det jag det var jobbigt att åka 160plus, när man ändrat teknik var det inget man tänkte på förutom riktigt snabba kurvor 4+

Du vänjer dig som sagt. Körde bana med min fighter i somras, var inga som helst probs. Det enda som var lite jobbigt var att köra hem efteråt, 15 mil i stark motvind. Har man kört en hel dag innan och har sällskap av en kompis med kåphoj och hemlängtan är det inte helt o-jobbigt.

Får hålla med dom övriga, du vänjer/anpassar dig.
Det jag kan ha problem med är eventuella hastigheter över hm "skjutas i diket på plats", då hjälmen pressas rätt hårt bakåt och remmen tenderar till att strypa mig.
(hjälmen sitter perfekt annars så den är inte för stor för mig)

Jag förstår inte hur ni kan vara så förlåtande vad det gäller vinden.
Jag kör kåplöst nu, och jag har aldrig varit med om maken till jobbigt!
Detta är första och sista gången det blir kåplöst. Redan vid 130 får man ju klamra sig fast vi styret och huka som en annan moppewannabe. :gnissla

För oss dödliga är det en vanesak, är man van med kåpa så är det jobbigt att köra i 160+ farter, men det finns de som klarar närmare det dubbla utan kåpa på bakhjulet med skjuts, så allt är relativt..

Jag är van med kåpa och jag gillar inte att köra utan kåpa.
Jag provkörde min pappas fighter R1 och hastigheter över 160 tyckte jag att det blev jobbigt. Tyckte det blev tilochmed lite äckligt då det knappt blir något tryck på framhjulet pga att kroppen fångar upp fartvinden, speciellt i kurvorna.

Tycker inte att fartvinden är något problem förutom vid touring/motorväg i farter över 140... På bana hinner han aldrig tänka på fartvinden eftersom man inte har farter över 140 många sekunder i sträck.

Har haft både Fighter, motard och kåphoj. På min nuvarande gixxer har jag dubble bubble ruta (högre) och kryper man ner bakom glaset och trycker på är det hur bekvämt som helst.. Man får göra sig så liten som möjligt utan kåpor (dvs ligga på tanken), då brukar det underlätta lite.

Man vänjer sig.
Efter ett tag lär man sig att slappna av och "ligga på vinden".
Men:
Största problemet med stritfajter tycker jag är de breda crossstyrena.
Föredrar själv smala, låga styren.
Att det lyfter och drar i hjälmen botas ofta med att man vinklar ner huvudet några grader, så att man får snegla lite uppåt.
Är ju uppvuxen med hojjar utan motorbåt på styret.
Föredrar det.
Föredrar en stadig luftström framför kåpskapad turbulens.
Naturligtvis blir det jobbigt att toura i 150+.
Det skall man inte göra.
Oavsett hoj.
På vägar där man kör hoj tänker man inte på komforten i första hand.
Jag tycker att det känns alldeles för odramatiskt att köra kåphoj.
Det skall blåsa när man hojjar.
Har full förståelse för att de som är vana vid moderna kåphojjar tycker att det är jobbigt att bli befriade från kåpan.
Men jag har alltid rätt.

Vinden är väl en av tjusningarna med hoj åkning, det verkar som den yngre generationen är lite klena:D

Last edited:
Gillar man inte vinden kan man ju sluta "köra" hoj och börja "åka" bil istället! :arsele *skarattar*

"De blir för odramatiskt" tyckte jag var en bra beskrivning. Fart vinden tycker jag effektivt håller en ifrån att toura i 180knyck... har inte åkt mycket kåp hoj men de jag tyckte var att de känns ju typ inte när man åker 200+. Bra eller dåligt är väl upp till var och en..

Vad kör ni i för ställ förresten ?
Goretex eller skinn ?

Goretex blir som segel i vinden och gör det minst sagt jobbigt.
Skinn är perfekt och man blir knappt berörd av fartvinden :tungan

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...