Hur klarar däcken vintern?

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Gjorde ett halvhjärtat försök att söka, men hitta inget. :rolleyes:

Har bara tillgång till ett kallförråd för vinterförvaring av moppen. Skyddad från vind och snö/regn men inte temperatur.

Hojen kommer stå på depåstöd, men hur ska jag göra med däcken?

Ska jag plocka av dessa och förvara dom i varmgaraget (där hojen tyvärr inte får plats :rolleyes:) eller kan dom sitta kvar? :va

låt dom sitta, dom klarar det om dom inte redan är 12 år gamla och fulla med torr sprickor :tungan

Hvad är det för däck?

Så länge du kör på normala mc däck som inte är alltför gamla och är anpassade för gatbruk så kan du lugnt behålla mc däcken monterade på din hoj trots att den står i kallförråd över vintern.Har förvarat landsvägsdäck för mc i minus 20 grader som inte visat minsta skador pga denna kyla.

Hojarna i sig själv är jag mer försiktig med när den luft / oljekylda klarat sig bra med att stå i kallgarage under vinterhalvåret medans den vätskekylda förvaras i någon form av varmgarage.

Last edited:
Det är original däcken som sitter på 2012 KTM 690 Duke. Köpte hojen i maj och den har rullat ca 500mil.

Märke/modell på däck får jag kolla upp.

Så länge du kör på normala mc däck som inte är alltför gamla och är anpassade för gatbruk så kan du lugnt behålla mc däcken monterade på din hoj trots att den står i kallförråd över vintern.Har förvarat landsvägsdäck för mc i minus 20 grader som inte visat minsta skador pga denna kyla.

Hojarna i sig själv är jag mer försiktig med när den luft / oljekylda klarat sig bra med att stå i kallgarage under vinterhalvåret medans den vätskekylda förvaras i någon form av varmgarage.

Min är ju vätskekyld. Är det bättre att tappa ur kylvätskan eller se till att den som är där har 50/50 vatten/glykol?

Du har vanliga gatdäck på, så inga problem med temperaturen. Se bara till så att du har hyfsat med luft i, som du brukar.
Glykolen skyddar mot rost och ska vara kvar i systemet. Kontrollera frystemperaturen om du känner dig osäker.
En hoj är inte känsligare än en bil för minusgrader.

Min är ju vätskekyld. Är det bättre att tappa ur kylvätskan eller se till att den som är där har 50/50 vatten/glykol?

Som Göran nämner så är glykolen till även för korrosion. Hojarna levereras ny med 50/50 glykol oavsett om den ska till Kiruna eller Marrakech.
Sen om nån varit och pillat på den i butiken innan den levererats till dig vet man ju aldrig(en ny hoj som stått i butik en längre tid och det lånats grejjor från den som har med kylsystemet att göra)
Ankan har kanske en teori varför en vätskekyld hoj ska vara i varmgarage, men inte en luftkyld. Ser ingen anledning heller till det.......

Last edited:
Gö som ja ställ'an i vardagsrummet!! alla orosmoln borta, åsså kan man torrbryta å skrika ÖÖÖÖRN ÖÖÖÖÖÖRN!!!! när suget blir för stort:D

Ställ den i kallgaraget... Inte ställer du väll bilen i varmgarage bara för att det är minusgrader?

Är du rädd om hojen så ställ den bara, starta den INTE under vintern i kylan, det skadar mer än det gör nytta.

Yamahan står i kallgarage, inga problem med det, startar jättefint efter vintern, och även under vintern om man känner för att köra lite :)

Är samma glykol i en hoj som i en bil.

Sovsäck för hela hojen och värmefilt i den kör jag med. Funkar kanot !

Däcken mår bara bättre i kyla. Har du hojen på depåstödet spelar det heller ingen roll om det är luft eller inte i däcken så depåstödet är bra.

Har man inte depåstöd så finns det en lite risk att däcken tappat luften framåt våren och blir platta. Det har hänt mig någon gång med gamla hojar som stått länge, iofs har jag klarat mig ifrån obalanserade däck trots det. Men det är ju inte bra.

Jag startade en tråd för länge sen när jag hade fått ett framdäck av en polare som stått ute en vinter eller 2.
Var lite orolig för hur det skulle vara med fästet på det, med tanke på att jag mest skulle köra bana i år.
Dom flesta sa att det bara var att slänga på det och att inte oroa sig, så jag gjorde det.

Hade inga problem med det.. Upplevde ingen skillnad alls från däcket jag hade på innan (samma märke, samma modell)
Och då har jag pressat det på bana så hårt jag har kunnat några gånger, så enligt min erfarenhet så påverkas inte mc däck av att stå i kylan.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti