Hur klär ni er i denna värme?

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
Åker ni bara på kvällen....eller sitter ni o svettas?

Har alltid åkt med full utstyrsel av skyddskläder...men prövade åka med bara shorts & linne idag....vilken härlig känsla! :)

...-men..visst tänkte man på hur oskyddad man var....så de får inte bli en vana! :mad:

-Hur åker ni andra i denna extrema värme?...(som ska bli värre)

Full utrustning!! T-shirt och kallingar under!! Jag svettas hellre ihjäl än att vurpa utan!

/Eas

mmm.... i början av säsongen tänkte man att man aldrig skulle köra utan skydd, körde utan idag :3freak går bara av farten i värmen, kalas var det :brinnerup

vid touring så blir det kallingar och t-shirt under g-tex stället

Last edited:
mkillen skrev:
2282521 Åker ni bara på kvällen....eller sitter ni o svettas?

Har alltid åkt med full utstyrsel av skyddskläder...men prövade åka med bara shorts & linne idag....vilken härlig känsla! :)

...-men..visst tänkte man på hur oskyddad man var....så de får inte bli en vana! :mad:

Till jobbet och nöjesåka har jag alltid full utrustning, om man bara ska till en kompis eller åka och bada så orkar man inte ta på sig brallorna alltid, då blir det full utrustning minus brallorna..

Fullt utrustad, men en kompis har börjat köra i adidasbyxor och T-shirt nu. Skönt kanske, men risky...

Jag åker alltid i fullt GoreTex, utom nu när jag har brutit benet och inte får ner det med stödskena i brallorna, så nu kör jag i jeans och gore-jacka.

mkillen skrev:

Kortare sträckor utan bus över huvud taget inne i stan = jeans, långärmad huvtröja

Längre sträckor med bus utanför stan = helställ och kallingar under

kör med full utrs! annars e man väl korked ?:D annars kan man köpa safety väst som har lufthål överallt men skydd i "överflöd". verkar som en nice grej! :tummenupp

Eas skrev:
2282526 Full utrustning!! T-shirt och kallingar under!! Jag svettas hellre ihjäl än att vurpa utan!

/Eas

Samma här. Vill grävas ned fin den dan något annan än jag stänger av hojen.
/J

Last edited:
mkillen skrev:

Rubbet minus snusnäsduken runt halsen, det kyler bra tycker jag! Dock är jag "bortskämd" med en jacka som inte sitter åt som den ska (inte bra jag vet) så drar man ner dragkedjan lite på den blåses den upp som en liten michelingubbejacka och då fläktar luften på bra där med!

Jag kör med mitt Sinisalo Enduro ställ, skyddsjacka under och Gore-Tex stövlarna precis som vanligt. Dock använder jag inte hjälmluva eller snusnäsduk i denna värme.

Rekomenderar Nike's långärmade tröja av underställvariant som hjälper till att kyla av, desutom så är det mycket lättare att få av sig jackan om inte ärmarna klibbat fast mot huden som dom gärna gör när man kört aktivt med en bomulls t-shirt under.

Kör med hela kittet på om jag skall längre än bara till macken.

ser ut att bli en del värme framöver

http://www.aftonbladet.se/vss/vader/story/0,2789,851977,00.html

Karlstad, juli 1905.
Det är den varmaste månaden någonsin i Sverige sedan man började mäta.
Då var dygnsmedeltemperaturen 21,9 grader.
I år kan det rekordet ryka.
De första tio dygnen i juli blir det långt över de normala temperaturerna i hela landet.

I nästa vecka kan det bli temperaturer på över 30 grader i Götaland, Svealand och södra Norrland.
Högtrycket ser inte ut att ge med sig förrän till slutet av nästa vecka. Men det är inte säkert att solfesten tar slut.

Nån som kör med typ Halvarssons Jacka Alien...eller liknande (Scott) ?

Jaa, Mer som jacka än bara straps och skydd... (ufo...mfl...)

Men med mesh tyg.... Synpunkter.. ?

Vill ju ha skydd, men ändå lite ventilation när man åker i lugnare tempo...

Svettas som faen...trots bra andning på underställströja... :brinnerup

T-shirt och brallor!!!! Tar hellre risken än att svettas ihjäl hela sommaren!

Stämmer inte våran tempratur här? jag läste av att den var 39C i solen idag, men de va den inte enligt smhi. :S

Alltid full utrustning eller så kör jag inte alls.
Har aldrig ens funderat på att åka utan skinnstället, det är bara dumt, hur försiktig man än är, finns det alltid andra i trafiken som inte är det och att man kommer utan skinnställ gör att hojen mer liknar moppe än MC i ett bilistöga.

Är det bankörning så river man helt enkelt bara av stället mellan passen.

Last edited:
mkillen skrev:

Sa fort det gar i badbyxor sa klart. :tomten

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...