Hur kassa i fotboll e vi?

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Tjena!

Jag är inte så insatt i OS & fotboll, motorsport e mer min grej... men jag har en fråga:

Spelade inte Sverige-Holland i en vänskapsmatch i (förr)går?
Och isf, vad tusan gör de här och inte i Grekland?

Jag vet att Tjej-fussboll är en olympisk gren, är inte pojk-boll det?

Isf är det som så att Sverige inte kvalat in....?!? Och inte Holland heller!?!?

Och om det är som så att de på ngt konstigt vis ska vara med i OS, är det så djävla bra att ladda upp på detta viset? Spela matcher när de andra vilar å tränar...? Eller behöver de pengar till sina flygbiljetter till Grekland å spelar däför..?

Många frågor...Rätta gärna en fotbolls-analfabet! :tungan

Var också helt fascinerad. Jag trodde det var en match i Grekland, men tyckte att stadion som de spelade på såg jävlit pluttig ut.

Det är tydligen så (enligt en fotbollsintresserad arbetskamrat) att det inte finns vuxna människor som spelar fotboll i OS, de har barn upp till 21.

Av någon anledning. Och svenskarna har tydligen inte kvalat in där.....

Sveriges U21-landslag missade sånär OS-platstilldelningen som väl avgjordes i samband med U21-EM om jag inte är ute och snurrar.

Ganska ointressant med herr-OS-fotboll, eftersom det inte är så många från respektive A-landslag som får vara med.

RacerX skrev:
Tjena!

Jag är inte så insatt i OS & fotboll, motorsport e mer min grej... men jag har en fråga:

Och om det är som så att de på ngt konstigt vis ska vara med i OS, är det så djävla bra att ladda upp på detta viset? Spela matcher när de andra vilar å tränar...? Eller behöver de pengar till sina flygbiljetter till Grekland å spelar däför..?

Kom igen när bollen blivit oval (am.fotboll) :tummenupp

RacerX skrev:
Tjena!

Från början var OS tänkt att bara innehålla amatöridrottare. Därför spelade bara fotbollens U21-landslag där spelarna inte är proffs i olika ligor. Detsamma gäller boxning, endast amatörer. Däremot ändrades reglerna för vissa grenar. Som basket där Dream Team plötsligt blev ett koncept.. Nu verkar det variera lite mellan grenarna, i vissa tillåts proffs medan andra fortfarande verkar ha någon form av amatör-strävan, som fotboll.

Gixxer-Anders skrev:
Vem bryr sig? :va
Tack vet jag ISHOCKEY! :yoparty

OS är stort men hockey är grymt kul.. World Cup blir grymt!

...och den 29:e lär man snöra på sig skridskorna själv igen och jaga trissan med alla andra gamla stofiler...

Fegisboll

Fegisboll spelas av mesar som tyckte scenskolan var för tuff (men fortsätter träna på teaterkosnterna...). Håller med ovanstående: Kom igen när bollen är oval och det smäller lite.

Var tyvärr alldeles för länge sedan jag spelade Am. fotboll. Saknar det fortfarande...

ething skrev:
Fegisboll spelas av mesar som tyckte scenskolan var för tuff (men fortsätter träna på teaterkosnterna...). Håller med ovanstående: Kom igen när bollen är oval och det smäller lite.

Var tyvärr alldeles för länge sedan jag spelade Am. fotboll. Saknar det fortfarande...

Nu är ju inte jag rätt person att uttala mig men är inte Am. Fotboll rätt fjolligt jämnfört med rugby eller australiensisk fotboll?

Att iklädd full stridsutrustning tackla någon efter att ha stirrat på varandra från 2 meters avstånd och sedan kramas en aning i en hög och därefter knalla runt nån minut och rätta till suspen är väl inte sådär toktufft? :tungan

korvgubbe skrev:
Nu är ju inte jag rätt person att uttala mig men är inte Am. Fotboll rätt fjolligt jämnfört med rugby eller australiensisk fotboll?

Att iklädd full stridsutrustning tackla någon efter att ha stirrat på varandra från 2 meters avstånd och sedan kramas en aning i en hög och därefter knalla runt nån minut och rätta till suspen är väl inte sådär toktufft? :tungan

Det finns en anledning till att vi (eller varjefall dom som fortfarande håller på) använder skydd.

Tror inte att kroppen skulle må sådär bra efte ren match Am utan skydd :näsblod

Men viss, "ytliga"skador ex nån som biter sig genom läppen, blåöga, skrapsår och allmänt blåslagen förekommer nog inom rugby :7peta

Rugby e en fjollsport i jämförelse :rolleyes:

Lartes skrev:
...
Tror inte att kroppen skulle må sådär bra efte ren match Am utan skydd :näsblod

Rugby e en fjollsport i jämförelse :rolleyes:

Njae, just ja! Fjollsporter var de där man spelade oskyddad och kunde skadas eller hur var det?
Och de manliga de där man packar på sig för att slippa blåmärken? Hehe :hihi :hihi

...och Australiensisk Fotboll?

korvgubbe skrev:
Njae, just ja! Fjollsporter var de där man spelade oskyddad och kunde skadas eller hur var det?
Och de manliga de där man packar på sig för att slippa blåmärken? Hehe :hihi :hihi

...och Australiensisk Fotboll?

Alltså, dom ytliga skadorna slipper man en hel del inom Am, men destovärre kanske med kotförskjutningar, stelopererade fingrar (förekommer nog iofs till viss del inom Rugby också) nackskador, diskbrock mm mm (kan rabbla ett tag)

Det gör ganska ont när två killar som väger ca 95-135kg (det va va vi i defence vägde när jag lirade i Arlanda Flyers) springer in i varandra allt dom orkar med samma mål, att göra illa den andre :död

Om du med Australiensisk fotboll menar rugby med "Aussie Rules" så vet jag inte så mycket om den, fast den har tydligen blivit utnämnd till världens hårdaste bollsport, så den gör nog ont dne med :3freak

Lartes skrev:
Alltså, dom ytliga skadorna slipper man en hel del inom Am, men destovärre kanske med kotförskjutningar, stelopererade fingrar (förekommer nog iofs till viss del inom Rugby också) nackskador, diskbrock mm mm (kan rabbla ett tag)

Det gör ganska ont när två killar som väger ca 95-135kg (det va va vi i defence vägde när jag lirade i Arlanda Flyers) springer in i varandra allt dom orkar med samma mål, att göra illa den andre :död

Om du med Australiensisk fotboll menar rugby med "Aussie Rules" så vet jag inte så mycket om den, fast den har tydligen blivit utnämnd till världens hårdaste bollsport, så den gör nog ont dne med :3freak

Hehehhe. Jo grabbar. Vi tjejer spelar utan skydd. Finns både contact och utan contact :tummenupp Är det contact så får man gruffas och blockas så mycket man vill bara man påbörjar blocken framifrån och mellan axlar och midja. Dvs, rakt på :tuttar . Och en armbåge i ryggen när man tar sig förbi sin end är ju aldrig fel.

Hehe, Arlanda, era tjejer spöade vi i SM-semifinalen :yoparty (Non-contact)

Lartes skrev:

...du kan vara lugn.. ville mest hetsa lite. Tror varken Am. Fotboll eller Rugby Aussie Rules är någon barnlek. Själv är jag för mycket kyckling för att utsätta mig för sånt.. eller min ringa storlek har aldrig gett mig förutsättningar för att syssla med det..
Föredrar att skada mig själv. Uppskrapade blåslagna smalben, händer, knänoch armbågar från skaten på den tiden... stukat och slagit det mesta med snowboard under fötterna. Lyckligtvis oskadad från klättringen men har piskat luften ur lungorna ett par gånger på waken.. fan.. vatten är inte mjukt när man kör för fort. Och jag som trodde det skulle vara en lugn och behaglig brädsport på ålderns höst.. *s*

destiny_78an skrev:
Hehehhe. Jo grabbar. Vi tjejer spelar utan skydd. Hehe, Arlanda, era tjejer spöade vi i SM-semifinalen :yoparty (Non-contact)

Jo ni tjejer det är bra råg i er ryggar, absolut tufft att spela tjej Am utan skydd. Det är hårt det med :yoparty :näsblod

Vad e det du säger? Trodde vi hade bra tjejer (följer faktiskt inte tjejerna så mycket) får väll läxa upp dom när jag springer in i nån nån gång :fatta!

Vad spelar du?

Lartes skrev:
Jo ni tjejer det är bra råg i er ryggar, absolut tufft att spela tjej Am utan skydd. Det är hårt det med :yoparty :näsblod

Vad e det du säger? Trodde vi hade bra tjejer (följer faktiskt inte tjejerna så mycket) får väll läxa upp dom när jag springer in i nån nån gång :fatta!

Vad spelar du?

Jo, era tjejer är bra. Ni har en grym QB med mycket bra arm. Hon spelar även QB i landslaget (non-contact). Själv är jag rusher/linebacker i landslaget och QB (Off.) End (Def) i vårt 8 manna contact lag! Vi är få så man får dubbla... Och stå på linjen och buffla är ett måste för mig :rolleyes:

Era grabbar får ju ta och skärpa till sig lite om de ska slå våra grabbar i semin om två veckor. Fast det blir nog svårt för er, vi ska nämligen ta SM-GULD :fyllisar

Antar att du förstod vilket lag jag spelar för... :hihi

Edit: Vi använder faktiskt tandskydd :7peta

Last edited:
korvgubbe skrev:
...du kan vara lugn.. ville mest hetsa lite. Tror varken Am. Fotboll eller Rugby Aussie Rules är någon barnlek.

Hetsa på du bara, jag kan grejja låne grejjor till dig så kan vi träna lite tacklingar, så får vi se om du vill hetsa nånting sen :näsblod

Första jag fick lära mig när jag började med Am, var att man ALDRIG ska jävlas med defence.... jag kan bara instämma.
Iofs klarade jag mig billigt eftersom jag lirade defence själv, men när dom små running backsen sa nått olämpligt gjorde det ofta ont på träningen som följde :död

//110kg defence

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...