Hur kapa i magnesiumkåpor?

  • Thread starter Thread starter Zam
  • Start date Start date

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Jag har köpt på mig en extra drevkåpa till min SP, och tanken är att den ska skäras upp så framdrevet syns som på Edwards hoj nedan. Jag ska försöka få en hyfsad replica-look. Har jag tagit mig vatten över huvudet eller är det bara att ta till dremeln?
 

Bifogat

  • Edwards_2002_Bike_1024.jpg
    Edwards_2002_Bike_1024.jpg
    154.2 KB · Visningar: 450
  • drevkapa.jpg
    drevkapa.jpg
    23.9 KB · Visningar: 193
Tillförseln av kyla från övriga materialet borde vara betydligt större än den mängd värme som bildas när du leker med dremeln. Ha en spann vatten i närheten som du kan slänga ner kåpan i om den nu mot all förmodan skulle ta fyr som skolans magnesiumband.
 
där finns kapskivor för alu/rostfritt hos våra vänner på biltema. kapa ut grovt o putsa till med dremelen

PS KÅPAN BÖRJAR INTE BRINNA :näsblod
 
Last edited:
magnesium som brinner brukar brinna bättre i vatten
prova med sand isf

fräsning o filning är nog bättre än slipning :tummenupp
 
Har man tänkt köra med endast torrsmörja på kedjan så kanske det funkar med öppet framdrev.. Brukar inte va direkt rent innanför den kåpan annars efter ett tag.

Bara en tanke:tummenupp
 
Jag tackar för svaren, även om det var lite olika bud. Förmodligen är det så mycket annat än magnesium i att det fungerar fint. Jag förbereder en hink sand för säkerhetsskull samt kapar lite i taget.

Har man tänkt köra med endast torrsmörja på kedjan så kanske det funkar med öppet framdrev.. Brukar inte va direkt rent innanför den kåpan annars efter ett tag.

Bara en tanke:tummenupp

Jag har vita stövlar så det kommer inte synas ändå :tummenupp

Å andra sidan så samlas det så klart mer skit när det är slutet. Tänk vad mycket enklare det blir att hålla rent när det är öppet :brinnerup
 
Problemet brukar inte vara att kåpan slår eld utan att SPÅNEN som är riskabla, för dom är mycke enkla att "tända" på. Matrialet i kåpan kyler precis som Freddabborre skriver,(Hej förresten:hej ) men spånen hettas lätt upp. Bearbeta med vatten som är blandat med tvål/såpa i för att ta bort ytspänningen så att inte spånen ligger på ytan och kan fatta eld. Skölj rikligt hela tiden
 
Problemet brukar inte vara att kåpan slår eld utan att SPÅNEN som är riskabla, för dom är mycke enkla att "tända" på. Matrialet i kåpan kyler precis som Freddabborre skriver,(Hej förresten:hej ) men spånen hettas lätt upp. Bearbeta med vatten som är blandat med tvål/såpa i för att ta bort ytspänningen så att inte spånen ligger på ytan och kan fatta eld. Skölj rikligt hela tiden

Jo, visst är det spånorna som lättast tar eld, men eftersom det är små korn är dess brinntid liten. Som lek med vinkelkapen. (HejHej, hur går RGV:n?)
 
Som tur ar gors aven "racekapor" av en aluminium/magnesiumlegering som ar latt men stabil. Du kan lugnt gora ungefar vad f-n som helst med den dar utan att den borjar brinna. Har gjort en liknande grej pa en drevkapa, och jag borrade en rad hal tatt ihop en bit utanfor den onskade formen, sagade med sticksagsblad mellan dessa, och avslutade med en roterande sliphylsa (den modell som ar av slippapper som tras pa en expanderande gummilamellkropp). Ju storre sliphylsa, desto lattare att fa en jamn, mjuk rundning. Snabbt och latt. Ska du ha nanting redo vid sidan om foreslar jag en Norrlands Guld.

Lycka till!
 
  • Gilla
Reaktioner: Zam
Har slipat med slipmaskin i magnesiumfälgar (ja jag blev förbannad på svarvarn som aldrig fattade vad som skulle göras)
Även kåpor som din har fått smaka vinkelkap.
Men detta var inga problem och det som kan ta eld är spånet.
Få bort det efteråt så det inte antänds av nån svetsloppa eller nått annat som far runt i verkstan.
 
Sachs motorblockshalva, gjord av någon magnesiumlegering. Antände först med termit, den självslocknade(!) rätt fort så jag gick på med gasolen ett par minuter innan det brann "ordentligt". Det tog ändå säkert tio minuter för blockhalvan att brinna upp helt.

Magnesiumprylar brinner inte så häftigt som folk verkar tro... men vatten är INTE användbart att släcka med. Ångan verkar "blåsa bort" oxidskiktet så metallen får mer kontakt med luften, så det börjar brinna utav h-e istället. :brinnerup

2766165470100440091S600x600Q85.jpg


2780145950100440091S600x600Q85.jpg
 
Sachs motorblockshalva, gjord av någon magnesiumlegering. Antände först med termit, den självslocknade(!) rätt fort så jag gick på med gasolen ett par minuter innan det brann "ordentligt". Det tog ändå säkert tio minuter för blockhalvan att brinna upp helt.

Magnesiumprylar brinner inte så häftigt som folk verkar tro... men vatten är INTE användbart att släcka med. Ångan verkar "blåsa bort" oxidskiktet så metallen får mer kontakt med luften, så det börjar brinna utav h-e istället. :brinnerup

http://inlinethumb17.webshots.com/7760/2766165470100440091S600x600Q85.jpg

[IMG]http://inlinethumb39.webshots.com/37350/2780145950100440091S600x600Q85.jpg[/QUOTE]Såg väldigt kul ut, men varför en blockhalva? :gnissla:brinnerup
 
Huvudsakligen för att jag visste att den var gjord av magnesiumlegering, ville se om det gick få eld på den, och att just den blockhalvan ändå var skrot p.g.a. ett stort hål där det inte ska finnas något hål. Sachsfantaster kan vara lugna, dom friska grejerna är orörda... än så länge. (Kom och köp innan jag har för tråkigt och eldar upp fler grejer!)
 
Jag tackar för alla svar, och lovar att lägga upp en bild när det är färdigt :)
 
Vill du ha en snygg radie så hade jag använt en hålsåg.

Gjorde så på min drevkåpa till bygget. ca. 100 mm hålsåg i pelarborren.

Sktsnygg radie, sen kapar man bort resten och slipade till allt i bandputsen bara!

Sen hålborrade / fräste jag allting, vart riktigt rejs!

Kolla min byggtråd för att se.
 
Grymt bygge Micke måste jag säga. Nu har jag hittat en bild på hur jag vill att det ska se ut iaf, återstår att se om jag lyckas...


_PAS0184.jpg
 
Det där fixar du, lätt!

Mät ut NOGGRANT vart du ska centrum borra. DU kan ju förborra först och ritsa radien med ett skjutsmått för att dubbelkolla.

Alltså ritsa från centrum av centrumhålet med hälften av hålsågens storlek.

Sen tar du lämplig hålsåg och kör på. Pelarborr är ju att föredra.

Sist av allt vinkelslip och sen putsskiva.
 
Sådär, då var det fixat. Det blev helt okej, och jag gjorde som du tipsade om Micke och tog en hålsåg (73mm) och dremlade till resten. Tack för alla tips och råd!
 

Bifogat

  • DSCF2136.jpg
    DSCF2136.jpg
    148.6 KB · Visningar: 167
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top