Klosse
Gudomlig sporthojare
Har en BMW C1 som drivs av en originalbestyckad 1-cylindrig, vätskekyld 125-fyrtaktare med fyrventilstopp med dubbla överliggande kamaxlar. Motorn är tillverkad av Rotax och med ett mycket sparsamt effektuttag. Finns tyvärr inte en enda prestandadel till den här motorn. BMW C1 såldes bara några år och det är nu många år sedan tillverkningen upphörde.
Men hoppet verkar inte vara helt ute. Aprilia Leonardo 125 och 150 har en motor som också tillverkades av Rotax och det blocket är i stor utsträckning identiskt med C1-blocket. Ytan där cylindern ligger mot blocket ser helt identiskt ut. Och till Aprilia-motorn finns en hel del sköna delar för mer effekt. Större cylinder, prestanda-kamaxel och så vidare. Men: tyvärr har Aprilia-cylindern och topplocket annan design än BMW. Toppen till Aprilia Leonardo har bara en kamaxel till exempel och kamkedjespännaren sitter på cylindern istället för på topplocket.
Mina frågor:
1. Hur kan en 180-kubikscylinder (67 mm borrning) som är skapad för att ersätta en 125-cylinder (56,4 mm borrning) passa med originaltopplocket (se bifogade bilder där blått markerar de enda instruktionerna om montering på den nya cylindern).
2. Kommer det orsaka problem att använda min BMW-topp med dubbla överliggande kamaxlar, istället för en Aprilia-topp med enkel överliggande?
Men hoppet verkar inte vara helt ute. Aprilia Leonardo 125 och 150 har en motor som också tillverkades av Rotax och det blocket är i stor utsträckning identiskt med C1-blocket. Ytan där cylindern ligger mot blocket ser helt identiskt ut. Och till Aprilia-motorn finns en hel del sköna delar för mer effekt. Större cylinder, prestanda-kamaxel och så vidare. Men: tyvärr har Aprilia-cylindern och topplocket annan design än BMW. Toppen till Aprilia Leonardo har bara en kamaxel till exempel och kamkedjespännaren sitter på cylindern istället för på topplocket.
Mina frågor:
1. Hur kan en 180-kubikscylinder (67 mm borrning) som är skapad för att ersätta en 125-cylinder (56,4 mm borrning) passa med originaltopplocket (se bifogade bilder där blått markerar de enda instruktionerna om montering på den nya cylindern).
2. Kommer det orsaka problem att använda min BMW-topp med dubbla överliggande kamaxlar, istället för en Aprilia-topp med enkel överliggande?
ALUMIN-CYLINDER Ø 67 H2O 4-stroke
Malossi Store. Malossi S.p.A.'s official e-commerce site, world leader in specialised parts for scooters.
www.malossistore.eu