Hur kan servicen skilja så mycket FE och FC

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Har här framför mig instruktionsboken till min husaberg FE 501. Har en fin detaljerad beskrivning på vad som ska göras och när. Exempelvis oljebyte efter 10h och ventiljusteringen efter varje 20h. Jämte samma schema i instruktionsboken har jag ett schema för FC som är exakt likadant förutom just att service intervallerna skiljer sig så mycket som på halva tiden!. Alltså oljebyte efter 5h och ventiljustering efter 10h. Hur kan det komma sig att skillnaden är så stor?. Körstil? eller är de olika hojarna olika byggda i motorn. Klart man är nyfiken. Har suttit och bläddrat runt dehär sidorna förut men jag blir inte klok på det. Skulle jag exempelvis ändra lite på min dämpning och börja köra crossbana med FE'n skulle den kräva 5h intervallerna då? :va
Som jag har sagt förut "dumma frågor kräver dumma svar" :D

Om ingenting förutom fjädringen skiljer dem åt så lär det vara för att de räknar med en hårdare körstil på FC'n. Det enda som jag tycker är konstigt är att man kör sådana på crossbanor, det är ju livsfarligt :brinnerup

för fc motorer är mer trimmade och klarar sig inte lika länge utan att fixas

sne_snopp skrev:
för fc motorer är mer trimmade
Är dom?På en -04 är det vad jag vet bara ljuddämpare och svängmassa som skiljer på 550.Däremot körs oftast crossarna intensivare och hårdare.Detta gäller även racerkörning med motarden.

Åmotar´n skrev:
Är dom?På en -04 är det vad jag vet bara ljuddämpare och svängmassa som skiljer på 550.Däremot körs oftast crossarna intensivare och hårdare.Detta gäller även racerkörning med motarden.
min poäng var. Om det är som du påstår så skiljer det alltså inget på motorerna. Skulle jag bygga om en FC till enduro eller en FE till cross så skulle de innebära ändrade servicerutiner?. Hur är det med LV körning? kräver det mer eller mindre service exempelvis?. Tänkte på att det kan skilja så mycket!. dubbla servicetiden är ganska extremt tycker jag. I mina egna ögon borde LV körning slita rätt mycket på motorn då oljan inte "skvalpar runt" som när man kör enduro och man håller kanske högre varv under längre stunder. Man växlar oftare vid endurokörning dessutom.

Åmotar´n skrev:
det e väldigt stor skillnad på dom motorerna faktiskt det kan du märka oxå om du kör en tex,fe450 och sen en fc450 så märker du troligitvis att det e lite mer drag i fc.n

sne_snopp skrev:
det e väldigt stor skillnad på dom motorerna faktiskt det kan du märka oxå om du kör en tex,fe450 och sen en fc450 så märker du troligitvis att det e lite mer drag i fc.n
Men lik förbannat skiljer det inte särskilt mycket i motorn.Lättare vevparti,avgasrör och förgasare på -04.05 har titanventiler och lite högre maxvarv.

De små skillnaderna i motorn + hur en cross används gör att de satt intervallerna så. Svårare är det inte. En cross slits hårdare.

Hmmm..... har för mig att de e en kolvring på crossen o två på enduron... så de blir ju kortare service på crossen!!! sen e de större förgasare på crossen o andra kammar mm....

Morphed skrev:
Hmmm..... har för mig att de e en kolvring på crossen o två på enduron... så de blir ju kortare service på crossen!!! sen e de större förgasare på crossen o andra kammar mm....

Det borde väl ändå vara 2 även på crossen? I mitt häfte står det bara om Fc'n om jag inte minns fel, nån som har det svart på vitt som kan jämföra motorspec?
Dessutom, passar motorer efter -00 i en hoj från 00? Ramen är väl detsamma så det borde passa? Men motorerna ser olika ut men det är samma botten/fästen?

Morphed skrev:
Går att ladda hem allt man vill veta på husaberg.se och jämföra vilka grejer som sitter i vilka motorer tills fan kommer och hämar en. Vad som skiljer mellan modellerna skiljer även mellan olika årsmodeller så det finns inga helt generiska svar.

större fugge på FCn alltså. = mer effekt. Då kommer följdfrågan :rolleyes: Skulle man sätta dit en större fugge på FEn skulle den då slitas mer?. Borde vara samma bränsle/luftblandning även med större fugge och rätt bestyckning. Borde bara öka kapaciteten för luft/bränsleintaget vid full rulle. Så det innebär att för att få högre slitage med större fugge måste man varva mer. Tänker jag rätt?

philsson skrev:
större fugge på FCn alltså. = mer effekt. Då kommer följdfrågan :rolleyes: Skulle man sätta dit en större fugge på FEn skulle den då slitas mer?. Borde vara samma bränsle/luftblandning även med större fugge och rätt bestyckning. Borde bara öka kapaciteten för luft/bränsleintaget vid full rulle. Så det innebär att för att få högre slitage med större fugge måste man varva mer. Tänker jag rätt?

Oavsett fordon så är man ju ute efter mer effekt. Detta erhåller man med med mer luft men måste samtidigt kompensera med mer bränsle. Att man måste byta till starkare prylar etc är endast för att få grejjerna att hålla när man får ett ökat vridmoment/alternativ varvtal. Ökat vrid betyder däremot inte alltid ökat varvtal.
Så ja, med större förgasare så slits det mer med tanke på att mer effekt oftast betyder mer vridmoment och det är det som oftast är det intressanta. Nu är jag iofs inte så hemma på trimmade hojar men det brukar oftast spela i samma liga som trimmade bilar vilket jag är mer hemma på.

Dee_cati skrev:
Oavsett fordon så är man ju ute efter mer effekt. Detta erhåller man med med mer luft men måste samtidigt kompensera med mer bränsle. Att man måste byta till starkare prylar etc är endast för att få grejjerna att hålla när man får ett ökat vridmoment/alternativ varvtal. Ökat vrid betyder däremot inte alltid ökat varvtal.
Så ja, med större förgasare så slits det mer med tanke på att mer effekt oftast betyder mer vridmoment och det är det som oftast är det intressanta. Nu är jag iofs inte så hemma på trimmade hojar men det brukar oftast spela i samma liga som trimmade bilar vilket jag är mer hemma på.
:va min tankegång var att en större fugge borde ge samma mängd bränsle/luft (även samma blandning om de är "rätt" inställt) vid mindre gaspådrag mot en mindre fugge och mer gaspådrag. Alltså skulle det bara skiljar på max rulle vilket skulle innebära vad?.. Kan man utnytja full rulle redan vid låga varv på exempelvis en husaberg. Svårt att utrycka mig men tankarna går lite kring det. Blir det högre toppeffekt? eller... varför skulle det bli mer vrid :va
jag tänker så det knakar nu. :hihi

philsson skrev:
:va min tankegång var att en större fugge borde ge samma mängd bränsle/luft (även samma blandning om de är "rätt" inställt) vid mindre gaspådrag mot en mindre fugge och mer gaspådrag. Alltså skulle det bara skiljar på max rulle vilket skulle innebära vad?.. Kan man utnytja full rulle redan vid låga varv på exempelvis en husaberg. Svårt att utrycka mig men tankarna går lite kring det. Blir det högre toppeffekt? eller... varför skulle det bli mer vrid :va
jag tänker så det knakar nu. :hihi

Sätter du på större fugge men låter bli att öppna upp topp och avgas så får du gå ner i munstycke. Det skiljer inte mao.

En större förgasare innebär inte automatiskt mer effekt, en för stor förgasare ger snarare sämre effekt & ett sämre register pga för låga gashastigheter genom förgasaren & in i motorn.

philsson skrev:
På 501:an sitter det 40mm på både FC och FE.Det är (det tänkta) användningsområdet för respektive modell som Husaberg satt serviceintervallerna efter.Ska det vara så svårt att förstå?

Last edited:
Busaberg skrev:
På 501:an sitter det 40mm på både FC och FE.Det är (det tänkta) användningsområdet för respektive modell som Husaberg satt serviceintervallerna efter.Ska det vara så svårt att förstå?
ren nyfikenhet. :pannkyss

Ghost skrev:
En större förgasare innebär inte automatiskt mer effekt, en för stor förgasare ger snarare sämre effekt & ett sämre register pga för låga gashastigheter genom förgasaren & in i motorn.

men den större förgarsaren flyttar väll upp effekten längre upp i regsitret.

Mr Helmut skrev:
men den större förgarsaren flyttar väll upp effekten längre upp i regsitret.

Mycket tveksamt, sådant styrs oftare av kamtider, portning, andning mm. Som sagt, utan att öppna upp andningsvägarna så är det bortkastat med större förknasare då den är optimerad (oftast iaf) för just den specen på toppen. Om du däremot ser till att få bättre flöde så gör det nytta.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph