Hur kan personer under 25 köra sporthoj?

Berglund

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
RGV 250 -92
Kanske den här topicen hör till Försäkringar, men jag tar den här. Hur är det möjligt för personer under 25 att köra typ R1, GSXR 1000 och andra klass 7 hojar?

Försäkringen ligger ju för tusan på ca 30000+ för halvförsäkring / halvår?
Skenförsäkrar alla under 25 eller hur funkar det?
Får man överhuvudtaget ut försäkringen om man klotar och hojen står på farsan?

Många kanske lägger alla stålar det har på att få åka hoj...

Carbon skrev:
Kanske den här topicen hör till Försäkringar, men jag tar den här. Hur är det möjligt för personer under 25 att köra typ R1, GSXR 1000 och andra klass 7 hojar?

Försäkringen ligger ju för tusan på ca 30000+ för halvförsäkring / halvår?
Skenförsäkrar alla under 25 eller hur funkar det?
Får man överhuvudtaget ut försäkringen om man klotar och hojen står på farsan?

Sådär dyrt behöver det inte vara... kanske om man har senaste årsmodellen, men defenitivt inte för 97-98 å sånt gammalt junk.

kör hornet 600 -98,,, if klantade sig med försäkringen så jag fick
den för ungefär halva priset! (5600halv/helår) Men när jag får
betala fullt igen så blir det nog att sälja den,,, tänkte börja plugg
aungefär samtidigt som försäkringen går ut,, så då blir det
motard på heltid istället!

Jag började med lätt mc vid 16 års ålder sen när jag köpte en R6:a vid 20 års ålder så räknade försäkringsbolaget 4 års skadefri körning.

Nu är jag 24 och hade en R1 -03:a. Bolaget räknade på 8 års skadefrikörning. Så med full bonus har det inte varit så dyrt att försäkra. Iofs bor jag på "landet".

Skenförsäkring

Jag har sagt min åsikt gällande skenförsäkring men den tål att sägas igen:
Man har sin hoj försäkrad på sig själv. Att ställa knarren på guben för att få billigare försäkring innebär att man stjäl av oss som börjar bli i den åldern!
Förklaring:
Vi som börjar bli äldre är statistiskt mindre riskbenägna och har därför lägre premie. Varje gång någon klotar inom en viss riskkategori så går premierna upp för den kategorin. Dvs om du går på näbben med "farsans" hoj så går min premie upp!
GE FAN I ATT SKENFÖRSÄKRA!
Man har den hoj och det försäkringsskydd man har råd med.
Dvs om man inte har råd med Gixx 1000R -04 + helförsäkring så kanske man ska nöja sig med Gixx 750R -95 + halvförsäkring(ex vis).
Man kan också säga så här:
Eftersom jag inte har råd att åka Lamborghini så åker jag Renault.

Edit: Tänk på vem det drabbar innan ni skenförsäkrar. Inte dig. Inte försäkringsbolaget. Men mig. Och andra helt oskyldiga snubbar!

Last edited:
Jag tror att dem flesta faktiskt har hojen skriven på någon annan iaf dem flesta jag mött som sitter på R-hojar och är i min ålder.. :skrämd

Om du hittar 10 000 tusen på marken !tar du pengarna eller går du till polisen och väntar sedan på din hittelön på 1000 kr ?? :tummenupp

Tänk på vem det drabbar inte dig inte polisen men han/hon som tappade pengarna.. :rock
(jag tar stålarna)

/// TOK

Last edited:
TokJohan skrev:
Tänk på vem det drabbar inte dig inte polisen men han/hon som tappade pengarna.
De pengar som skenförsäkrare "stjäl" (i form av onödigt hög premie) av mig är det inte jag som är skyldig till att ha tappat bort. Dvs din jämförelse haltar lite.
En riktig man (eller kvinna) står för sina kostnader, en ynkrygg lägger delar av sina kostnader på andra.

Eller ska man ta springnota på restaurang också?
Planka in på nöjesparkerna?
Slanga soppa ur andras bilar?
Snatta i affärer?

Tänk på att ovanstående 4 exempel (utom slangning av soppa) drabbar inte privatpersoner (möjligen indirekt, företagen ägs ju av någon/några). Men att skenförsäkra drabbar i högsta grad privatpersoner!
Anpassa mun efter matsäck och knarr efter plånbok!

Robban_C skrev:
De pengar som skenförsäkrare "stjäl" (i form av onödigt hög premie) av mig är det inte jag som är skyldig till att ha tappat bort. Dvs din jämförelse haltar lite.
En riktig man (eller kvinna) står för sina kostnader, en ynkrygg lägger delar av sina kostnader på andra.

Eller ska man ta springnota på restaurang också?
Planka in på nöjesparkerna?
Slanga soppa ur andras bilar?
Snatta i affärer?

Tänk på att ovanstående 4 exempel (utom slangning av soppa) drabbar inte privatpersoner (möjligen indirekt, företagen ägs ju av någon/några). Men att skenförsäkra drabbar i högsta grad privatpersoner!
Anpassa mun efter matsäck och knarr efter plånbok!
:fakta

Om det inte vore för att gubbjävlar som mej hade lägre försäkringspremier än dom yngre så skulle inte jag ha råd med en klass 7 hoj. Småungar och hus kostar en hel del.
Därför är det viktigt för mej att inte skenförsäkrare förstör för oss andra. Men om många som skenförsäkrar skrotar sina hojar så kommer snart jag få högre premie och då är det bara att sälja för att ni skall få åka.

Varför, varför, varför ska alla 20-åringar ha Gixxer1000, R1 eller Mille? Hur mycket fortare kör man med färskt körkort på en R1:a mot en R6:a? Någon med erfarenhet av detta får gärna berätta det för oss.

Varför kan man inte börja med en mindre effektstart hoj? Jag lyckades stressa både R1:or och andra klass 7-hojar med min lilla singelstånka 650 cc i fjol men med dubbelt så mycket kusar så tog det nästan till hösten innan jag fick upp samma tempo.

Vad är det för fel på SV650? Vet en hel del personer som kör ifrån det mesta så länge det svänger. Visst... Rakt fram på en flygraka blir de efter...

Bara min lilla åsikt alltså...

Lime skrev:
Varför, varför, varför ska alla 20-åringar ha Gixxer1000, R1 eller Mille? Hur mycket fortare kör man med färskt körkort på en R1:a mot en R6:a? Någon med erfarenhet av detta får gärna berätta det för oss.

Nu är det iofs inte så att det skiljer så mycket i premie mellan de två hojarna. Tyvärr.

Och varför en tjugoåring ska ha just de hojarna säger väl sig självt, samma anledning som alla andra.
D.v.s att de är de "ballaste" hojarna och de är snabbast.

Jag vet folk som kör klass sju hojar, typ R1. Och betalar 2500kr helförsäkrad helår.

Hur kan bolagen vara så dumma att de bara tittar på vilken effekt den i är inreggad på. Gäller dock nog bara ett bolag fortfarande.

Vad tycker ni !! ska inte alla vara med och dra ett strå till stacken!
:rock

VA FAN SKA JAG BETALA TIOTUSENTALS KRONOR I PREMIE FÖR ATT JAG VART AV MED KORTET OCH FICK TA OM DET IGEN 22ÅRS KÖRNING MED FULLA BONUS IS GONE BOLAGET TAR INTE HÄNSYN TILL DET RÄKNAR OM FRÅN BÖRJAN,VARFÖR JO PENGAR ATT TJÄNA,MAN FÅR HELLER INTE TA MED BONUSET FRÅN BILEN TILL HOJEN,IT SUCK,JAG SÄGER BARA ENSAK SKENA PÅ SKENA PÅ,TÄNK PÅ ATT OM DET BLIR NYS PÅ DET FRÅN BOLAGET KAN DET BLI REDUCERAD ERSÄTTNING VID EN EV SKADA.
JORDAN

DuccePidde skrev:

Vad tycker ni !! ska inte alla vara med och dra ett strå till stacken!
:rock

Hur många so mförsäkrar på nån annan tror du skriver i den här tråden?

Edit; en smurf som inte kan stänga av caps gjorde tydligen det :D

*/ ?>
Back