Hur kan man se om hojen är UK-reggad vs svenskreggad?

Zimono

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
....bortsett från regskylten då :D

Att det står mph på hastighetsmätaren är jag med på, och det går oftast snabbt att byta till kmh på digitalmätare.

Att framlampan inte är ok i Sverige är jag också med på. Måste man byta ut hela lampinsatsen (=ganska dyrt) eller är det själva lampan som ska bytas ut (billigare)?

Någonting annat som skiljer mellan en given motorcykel i länder där man har höger respektive vänstertrafik? I bilar sitter ju ratten på olika sidor men på motorcyklar sitter ju styret lyckligtvis "i mitten" och då spelar det ingen roll om det är höger eller vänstertrafik.....
 
Att framlampan inte är ok i Sverige är jag också med på. Måste man byta ut hela lampinsatsen (=ganska dyrt) eller är det själva lampan som ska bytas ut (billigare)?

Det gäller inte alla modeller, har för mig att det beror på om de olika lamporna är monterade horisontellt eller vertikalt. Men är inte helt hundra där.

Du kan ju aldrig kolla på en hoj och se vilket land den är reggad i förutom på regskylten men annars är det nog i stort sett bara hastighetsmätaren som man ser om det är en import eller inte.
 
UK bågar har alla fälgar i 24 karat guld som standard
styrändarna är frästa i diamant
och motorn är doppad i 3 lager locktite så skruvarna sitter extra hårt

om man bårtser från detta så kommer alla hojjar från samma fabrik oavsett vilket land du köper den ifrån och för att regga en UK hoj byter du:

* Lyktinsatsen , inte bara glödlampan
* ändrar till Km/h

that´s it
 
Är inte framlyktorna av EU-registreringstyp, alltså samma både i UK och resten av EU (assymetrisk)? Det är väl bara USA-lampor som inte är godkända eftersom de är symmetriska?

Skulle reflektorn vara "fel" på en UK-hoj är det väl bara att vända den 180 grader så är den ju troligen "rätt".
 
Är inte framlyktorna av EU-registreringstyp, alltså samma både i UK och resten av EU (assymetrisk)? Det är väl bara USA-lampor som inte är godkända eftersom de är symmetriska?

Skulle reflektorn vara "fel" på en UK-hoj är det väl bara att vända den 180 grader så är den ju troligen "rätt".

Symmetriska lyktor är godkända, asymmetriska är anpassade för höger/vänster-trafik och skillnaden i hur den bryter ljuset ligger i reflektorn/glaset beroende på lyckt-typ, att bara vända den upp och ner funkar inte.
 
Du kan först börja med att kolla om den är svenskreggad på https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Ibland kan man också se på bilreg vilket land en hoj är importerad ifrån. Du ringer till Transportstyrelsen(eller om du känner nån bilhandlare/mchandlare som har direktregistrering)

Generalagenten kan också oftast se på chassinumret vilket land den är intagen till.

Sen sitter väl gasen och koppling på vänster sida?:)
 
Symmetriska lyktor är godkända, asymmetriska är anpassade för höger/vänster-trafik och skillnaden i hur den bryter ljuset ligger i reflektorn/glaset beroende på lyckt-typ, att bara vända den upp och ner funkar inte.

Säker på att symmmetriska lyktor är godkända? Jag vet flera som fått nedslag på sina amerikalampor för att de inte har asymmetrisk ljusbild.

Om de bryter olika för höger och vänstertrafik och är av symmetrisk form (inte ljusbild) så borde det funka alldeles utmärkt att vända dem. Nu vet jag att flera hojar har t.ex. parkeringsljus förskjutet i sidled och då funkar det inte men för de som bara har en lampa i mitten borde det inte vara några problem.
 
Säker på att symmmetriska lyktor är godkända? Jag vet flera som fått nedslag på sina amerikalampor för att de inte har asymmetrisk ljusbild.

Om de bryter olika för höger och vänstertrafik och är av symmetrisk form (inte ljusbild) så borde det funka alldeles utmärkt att vända dem. Nu vet jag att flera hojar har t.ex. parkeringsljus förskjutet i sidled och då funkar det inte men för de som bara har en lampa i mitten borde det inte vara några problem.

vänder du den får du ju ljusbilden uppochner :va
 
Säker på att symmmetriska lyktor är godkända? Jag vet flera som fått nedslag på sina amerikalampor för att de inte har asymmetrisk ljusbild.

Om de bryter olika för höger och vänstertrafik och är av symmetrisk form (inte ljusbild) så borde det funka alldeles utmärkt att vända dem. Nu vet jag att flera hojar har t.ex. parkeringsljus förskjutet i sidled och då funkar det inte men för de som bara har en lampa i mitten borde det inte vara några problem.

Tanken är rätt, men eftersom undersidan av reflektorn är anpassad för att reflektera helljuset och översidan till halvljuset så tror jag knappast att det skulle fungera i praktiken.
Dessutom sitter ofta brytningen i glaset om du inte har klarglaslampor.
 
Jag importerade en zx9r vi mark jennings, lampan var symetrisk = OK för både vänster och högertrafik, hastighetsmätaren visade både mph o kmh fast mph var dominerande = OK... summa summarum, var väldigt enkelt att ta hem o regga hojjen
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top