Hur kan man rädda ett avgassystem från rostdöden

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag har en båge med tidernas coolaste originalavgassystem, nämligen Honda Cb400four från 1975. I sedvanlig BlöjRäseranda är den köpt med hjärtat och inställningen: "Hur svårt kan det vara?"

Inte så svårt är svaret. Tidsödande dock. Hursomhaver så bär avgassystemet vissa spår av utomhusvardande.
Min fråga är således:
Kan man få till en fin glans på detta med hemmamedel? Tänker mig våtslip och putsmedel i kubik.
ImageUploadedByTapatalk1372951622.723009.jpg
ImageUploadedByTapatalk1372951638.361426.jpg
ImageUploadedByTapatalk1372951650.265905.jpg

Ledsen men det finns inget krom kvar att rädda där.. syrabad och omkromning! Billigare än nytt :) kanske en tusing eller två..

Så omkromning eller ett flångnygammalt hos david silver för ca 250£. Skall ringa runt lite till kromerarna och höra mig för. Tack!

Addendum: svartvkunde ju vara fräckt om den skall börja yxas till. Detta är emellertid oklart om så skall ske i nuläget.

Last edited:
Hade varit hedervärt av dig att restaurera. Den rördragningen är snyggast

En lite mindre yxig variant är att lacka mattsvart och sedan klär du ljuddämparen med en aluplåt som du popnitar fast.

Ja, det är en idé också. Håller på att höra mig för vad det kostar att kroma om nu. Med yxas till menade jag inte fuskbygga utan modifiering snarare. Mer åt racerhållet. Dock så är den vansinnigt trött så jag tror jag håller mig original. Krävs så mycket trim om den skall leva upp till ett snabbt utseende, då är det bättre den får vara charmigt slö, som husse sin.

Ja, det är en idé också. Håller på att höra mig för vad det kostar att kroma om nu. Med yxas till menade jag inte fuskbygga utan modifiering snarare. Mer åt racerhållet. Dock så är den vansinnigt trött så jag tror jag håller mig original. Krävs så mycket trim om den skall leva upp till ett snabbt utseende, då är det bättre den får vara charmigt slö, som husse sin.
Hej
Har kollat på ditt rör när jag ändå var i garaget. Mitt förslag är att blästra det, sedan låta aluminiumspruta. Det tål ca 600C och ger lite flygplanslook, jag kan hjälpa dig att svetsa på ett ballare avslut innan blästringen. Typ motkon skulle bli snyggt tror jag.

lämnade in system till 500 four för ett antal år sen har för mej att jag betalade 1500:

Men för kromning måste ytan vara slät inge rostporer får finnas, då blir kromningen inte spegelblank.

tror mer på Jörgens look. mitt system hade lite rost på undersiden vid svets men det syntes inte på hojen påmonterat.

Om det är en originalrenovering så tycker jag att du ska kroma om det. Men som sagt så kommer kromfirman behöva slipa och polera en hel del efter avkromningen, pga rosten. Så det kommer att kosta en del. Om du ska kroma, passa på att skicka med alla delar som behöver nytt krom isf. Ofta sjunker styckpriset lite då.

Om det är en originalrenovering så tycker jag att du ska kroma om det. Men som sagt så kommer kromfirman behöva slipa och polera en hel del efter avkromningen, pga rosten. Så det kommer att kosta en del. Om du ska kroma, passa på att skicka med alla delar som behöver nytt krom isf. Ofta sjunker styckpriset lite då.

Jag kan bjucka på pepparbärs så får du förklara hur aluminiumeringen fungerar. Deal?

Jag kan bjucka på pepparbärs så får du förklara hur aluminiumeringen fungerar. Deal?

Googla på aluminiumsprutning. Om du bildgooglar borde du kunna se bilder som bättre beskriver utseendet än jag kan berätta. Firmor som alusprutar har ofta även blästring under samma tak. Vanlig ytbehandlig på tex grenrör till bilar.

Men öl är alltid gott ändå!

Slipar du själv mellan baden blir det bra mkt billigare dessutom! Sen är det ju så sjukt kul att slipa o polera!

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”