Hur kan man köra utan Slipon?

Är inte slipon och ljuddämpare samma sak? Att köra utan slipon skulle alltså innebära raka rör utan dämpare. Att man inte får ha ljuddämpare på bana låter mycket märkligt... Vad menar TS med "slipon", eftermarknads ljuddämpare med otillåten decibel-nivå??

Mycket snurrigt formulerat tycker jag :va

Ja, eftermarknadsljuddämpare är nog en korrekt benämning på Slip-On. :) Men finns ju även med godkänd decibelnivå.
 
Jag har sagt det innan och har inte ändrat mig:
Ljudkraven bör sänkas.
Eftersom originalcyklarna måste vara löjligt tysta, så skapas en marknad för eftermarknadsdämpare.
De är inte billiga.
Skall man betala för en ersättningsdel, så vill man ha valuta för pengarna = MYCKET mer ljud.
Om hojjarna tilläts låta lite mer redan från fabriken, så är jag säker på att tillverkarna är kompetenta nog att producera ljuddämpare som är rimligt små, rimligt lätta och låter "rätt".

BTW: Bullerburkar låter bakåt.
De gör ytterst lite för trafiksäkerheten och förartrivseln i fart.
Rensa luftburken och lyssna på trevligt insugsljud i stället.
 
Vissa hojar blir tystare med slipon :tummenupp

Min hoj tillverkades med ett tyst Slipon men jag köpte ändå en kolfiberdämpare, även det ett slipon, som hade, i mitt tycke, ett trevligare ljud! :D

Men kan slipon vara tyst? :va
Det beror väl på vilket språk det används.:rolleyes:
Det "svenska" ordet betyder ljudlig ljuddämpare medans om man använder det "engelska" ordet slip-on så betyder det ljuddämpare som är lätt att plocka av och på.
World English Dictionary
slip-on
— adj
1. (of a garment or shoe) made so as to be easily and quickly put on or off
— n
2. a slip-on garment or shoe


De som skruvat av en ljuddämpare på en äldre hoj och kan jämföra förstår skillnaden!:tungan

Är inte slipon och ljuddämpare samma sak? Att köra utan slipon skulle alltså innebära raka rör utan dämpare. Att man inte får ha ljuddämpare på bana låter mycket märkligt... Vad menar TS med "slipon", eftermarknadsljuddämpare med otillåten decibel-nivå??

Mycket snurrigt formulerat tycker jag :va

Inte helt ovanligt att "engelska" ord betyder annorlunda när de blir "svenska". Särskilt när vi inte mestadels tar till oss "engelsk engelska" utan är amerikaniserade där det inte alltid är samma sak...
Kålrot heter i Amerika rutabaga och turnip i Skottland, men det heter swede i England!
(Jag är känslomässig, inte emotionell och står för utsläpp inte emissioner. :arsele)


Sedan när det gäller att bullra så kommer vi alltid att låta för mycket för de som inte gillar oss.
För min del kör jag långsammare med den trevliga kolfiberdämparen där jag hör avgasljudet på lägre varv än med original där insugsljudet börjar låta trevligt vid 5 - 6 000 varv och bättre ju mer varv.
Så på bana med höga varvtal är det Triumphs original slip-on som gäller, med ett öppnare insugsfilter! :kär
På landsväg Triumphs kolfiberdämpare, även det slip-on, som låter gott men, imitt tycke, inte för högt.



Ajm nått ö tönipp, ajm ö sviid!:lol
 
Håller med TS att många nya avgassystem många gånger är otroligt fula och klumpiga. Det går ju att åtgärda genom att byta till ett något äldre avgassystem eller t.ex. ett fullstort Yoshi-system som inte skräller och lever om. Personligen tycker jag att det är mycket skönare att köra med ett tyst system.
 
Standard avgas, då passar extra utrustning så som det är tänkt, clip on väskor, låshållare och dyl. Brukar inte lossna i infästningar heller vilket "universal" ibland kan få för sig.

Orginal = ett ställe för garantier, en leverantör som har ansvar att det fungerar. Fulmeck ger anledning för dem att slingra sig.

Tinitus är så där kul. Nya mysko vibrationer i hojen kan också det bli lite störande om man kör längre än till korvkiosken och tillbaka.

Slippa skrika sig hes vid rödljus om man vill säga något till polaren som sitter bak på eller kör egen hoj kan absolut vara ett plus.

Helvetet att mappa själv, att tillbringa mer tid att skruva och finlira för att ens få den att gå lika bra som med standardblås, det är ju i min bok inget som är jättekul. Lägger hellre tiden på att köra.

Pappa blå behöver ju inte direkt fler anledningar att ha en dålig dag då han väl stoppar en, kan vara droppen som får bägaren att rinna över. Är det en risk jag är bekväm med ? Nej !

Men alla är ju olika. Vissa tyckte det var kul att sätta spelkort med tvättklämma mot cyklens ekrar då de var små bara så det skulle låta fräsigt, andra körde 3" avgas på sin nissan micra så den lät så mkt att man inte ens kan höra stereon då man sitter i bilen. Jag gillar då saker fungerar......
 
Anledningen till att skaffa slipon på min hoj vore väl en viktminskning på 8 kilo, och med powercommander och ett öppnare luftfilter en effektökning på uppemot 10-20 procent, tack vare att pipan som sitter där är rätt trång och original styrbox är rätt värdelös.

Att väsnas har jag inget intresse av, dessutom låter min stånka rätt trevligt som det är tycker jag, ingen anledning att väcka folk när man tar en kvällstur eller få onda ögat av mödrar med barnvagn bara för att man inbillar sig att det är coolt. Bättre att beté sig som folk tycker jag, så folk får en positivare syn på oss motorcyklister. Ska du tvunget väsnas, köp en enduro eller cross och åk ut och lek på närmsta bana.
 
Inte tuggat igenom hela tråden - Men kommer ni ihåg 90-talets bästa förstärkare ?

I en klass för sig.......................Vance & Hines (Väsnas & Skramlar)

Dåtidens ljud"dämpar"- svar på Cerwin Vegas högtalare - De hade en jävligt frän reklamslogan - If it’s too loud, you’re too old!


:musik
 
Inte tuggat igenom hela tråden - Men kommer ni ihåg 90-talets bästa förstärkare ?

I en klass för sig.......................Vance & Hines (Väsnas & Skramlar)

Dåtidens ljud"dämpar"- svar på Cerwin Vegas högtalare - De hade en jävligt frän reklamslogan - If it’s too loud, you’re too old!


:musik
Eller som den jag har på min ytterdörr:
"Lyhörda grannars fasa"
 
Det är fan lite moment 22 över det. Man betalar massor av pengar för att få ner storleken på pipan, sen skitar man ner miljön, stör sina grannar, förstör för hojkollektivet, drar till sin ordningsmaktens intresse och får ont i öronen för man måste stoppa in öronpropparna så långt för att själv stå ut med oväsendet.

Är det värt det?

Absolut :cpparty
 
Om körupplevelsen blir bättre med slip-on så gör man fel...
Personligen så gillar jag det men det finns en massa andra uppgraderingar som är viktigare och faktiskt gör något för körupplevelsen!

Hahaha WHAT!?
För mig är ljudet halva upplevelsen. Yes, halva upplevelsen
Älskar motorljud av all sort, ända sen man åkte barnvagn. 2t,4t,stånka,twin,radmonterat v4,v8 bilar motorcyklar,flygplan,raketer. Men uppenbarligen så är det något fel jag gjort då jag bytar ut originalburk till eftermarknadsburk för att kunna höra att jag har en 690cc stånka och inte en symaskin. :va
Om du inte tycker att motor/avgasljud påverkar din körupplevelse på ett positivt sätt så tycker jag mer synd om dig som inte får uppleva en massa gåshud av välbehag när man runt motorsport & på gata kan höra alla möjliga karaktäristiska härliga motorer.:(

Att uppskatta ljudet från en motor som får andas in och ut ordentligt är knappast omoget. :dummer
Omoget är väl endast att inte visa hänsyn och döna runt på känsliga ställen och tider. :fakta
Det finns ett mellanting, det måste inte vara allt eller inget på ljudnivån:fyllisar
 
Hahaha WHAT!?
För mig är ljudet halva upplevelsen. Yes, halva upplevelsen
Älskar motorljud av all sort, ända sen man åkte barnvagn. 2t,4t,stånka,twin,radmonterat v4,v8 bilar motorcyklar,flygplan,raketer. Men uppenbarligen så är det något fel jag gjort då jag bytar ut originalburk till eftermarknadsburk för att kunna höra att jag har en 690cc stånka och inte en symaskin. :va
Om du inte tycker att motor/avgasljud påverkar din körupplevelse på ett positivt sätt så tycker jag mer synd om dig som inte får uppleva en massa gåshud av välbehag när man runt motorsport & på gata kan höra alla möjliga karaktäristiska härliga motorer.:(

Att uppskatta ljudet från en motor som får andas in och ut ordentligt är knappast omoget. :dummer
Omoget är väl endast att inte visa hänsyn och döna runt på känsliga ställen och tider. :fakta
Det finns ett mellanting, det måste inte vara allt eller inget på ljudnivån:fyllisar

Ord!!!!
 
Med tanke på hur org oftast ser ut så är det väl fan att inte bytaut den?! Ja köpte ett slipon på mässan för 6300-10% i rabbat. 50%ljud och 50%utseende. Gixxern har titan pipa org och låter helt ok, men en Japansk/USA tillverkare har en förmåga att göra mitt liv roligare.. Även om ja må vara "student":rolleyes:

image.jpg
 
Med tanke på hur org oftast ser ut så är det väl fan att inte bytaut den?! Ja köpte ett slipon på mässan för 6300-10% i rabbat. 50%ljud och 50%utseende. Gixxern har titan pipa org och låter helt ok, men en Japansk/USA tillverkare har en förmåga att göra mitt liv roligare.. Även om ja må vara "student":rolleyes:

View attachment 400512

Om en student anser att 5670 spänn är russelpengar, så är jag lika snål som mitt judiska ursprung och småländska uppväxt antyder.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top