Hur kan man inte fatta hur en bankomat funkar!?

sgtpepper skrev:
? Man har så mycket pengar som man har...

... vad är din poäng?

har man 75 spänn på kontot kanske man skiter i att ta ut pengar till tidningen och en snusdosa för att undvika övertrasseringsavgift. Och utan internetbank kan det vara enda sättet att veta var man har. Så med ett saldo i handen kan man så att säga planera de kommande dagarna lite bättre och visar det sig att man är tät kan man gott unna sig att ta ut ett par hundralappar till fickpengar...

.....att det var djävligt lätt att hålla reda på ekonomin när den begränsade sig till ett studiebidrag och man inte hade några andra utgifter än det man själv köpte över disk(oftast bolagets eller bardisken)...

.....Det blir lite mer att hålla reda på när man har räntor, amorteringar, el vatten, försäkringar som dras månadsvis och andra kvartalsvis...o.s.v... o.s.v..

korvgubbe skrev:
.....Det blir lite mer att hålla reda på när man har räntor, amorteringar, el vatten, försäkringar som dras månadsvis och andra kvartalsvis...o.s.v... o.s.v..

Har man dessutom gemensam ekonomi så är det ännu viktigare att kolla. Utgifterna varierar mycket per månad beroende på att olika räkningar betals per kvartal etc.

Sedan tillkommer det nästan alltid oförutsägbara utgifter, kan vara allt ifrån nga hundra till flera tusen.

Jag använder inte Internetbanken utan Telefonbanken.

Last edited:
Tycker att ju mer utgifter man sammlar på sig... (har själv hus bil mm mm mm ) ju större koll har man ju på hur mycket som finns kvar...

Internetbank! Kollar 5 ggr om dagen, speciellt om man ska handla något. Hatar folk som är dryga i köer.
Ett exempel är en kärring när vi skulle beställa resa. Först stod hon och velade och konsulterade med kassörskan (givetvis var där bara en) innan hon 15 min senare kom fram till vart dom skulle och vad som skulle betalas.
När hon vevar fram kortet säger tjejen bakom disken att det kostar 30:- att betala med kort. Givetvis vänder kärringen på klacken, säger att det är det värt eftersom hon då lika gärna kan ta ut summan i bankomaten 1 km bort. Det blev alltså ingen affär och jag blev av med 20 min av min lunch..Vad fan spelar 30:- för roll om man ändå ska betala 5-6 tusen för en resa?! grr

Rigge skrev:
Korvförsäljning på mackar borde förbjudas om det är kö! Eller i jättekön på McD... när det kommer fram nån kärring som köat i 10 min som ser ut som ett frågetecken när den i kassan frågar vad dom vill ha "Eeeh jaaa du............... ja vet inte............" och DÅ tittar dom vad som finns för första gången! :huvet

Det är samma sak som att stå i Bankomatkö i 8min och sen när det är ens tur börja fundera på vad man ska handla och vad det kåstar och hur mycket pengar man har på kåntot.

Telefånbanken är skitbra :tummenupp snabbnr inproggat på nallen...15sec så vet man hur rik man är.

Jag känner en tjej.... blond iofs... Hon försökte iallafall sätta in pengar via bankomaten.. :D

Hur blåst e man då... Jag har fortfarande roligt åt det...

"-va faan går det inte för??..."
sa hon och försökte trycka in en bunt hundringar i sedel-loppet... :kocko

Inget ont om blondiner men detta tog priset.....

DaLorD skrev:
Jag känner en tjej.... blond iofs... Hon försökte iallafall sätta in pengar via bankomaten.. :D

Hur blåst e man då... Jag har fortfarande roligt åt det...

"-va faan går det inte för??..."
sa hon och försökte trycka in en bunt hundringar i sedel-loppet... :kocko

Inget ont om blondiner men detta tog priset.....

Äsch, hon var bara lite före sin tid... :pannkyss
Numer finns det insättningautomater! Det gäller bara att skilja den från uttagsautomaten och sedan inte stå som ett fån framför den.

Blir lack när folk ska kolla saldot först för att se hur mkt de har på kontot, för att sen ta ut pengar.. Eller de som tar ut kortet, tar ut pengarna och sedan kvittot, för att sen granska kvittot i låååååååånga sekundrar framför automaten!! va fan, ta 2 kliv åt sidan så att vi andra kommer fram!
Blir jävligt förbannad när man ställer sig i ICA-kön med en cola i handen, framför står en annan med en full korg/kundvagn och vägrar låta en låta få handla sin lilla cola som tar 10 sekunder. Hände det igår, men då gick jag före henne ändå!! :mad: :4skrika

Utvecklas inte Sverige..jag menar ska vi stå och kolla på en papperslapp innan vi tar ut pengar varje gång? Har det hänt nånting med bankomatutvecklingen på 20 år? Kan inte folk istället för att söla vid bankomaten knalla in på ett bankkontor och fixa en internetbank (nu menar jag såklart alla dom som har en dator i hemmet, tycker inte man ska köpa sig en dator och skaffa internet enbart för att pådriva utvecklingen av bankomatfenomenet). Har man inte råd att skaffa sig dator med internet så får man väl helt enkelt stå och plocka ut en liten lapp innan uttaget då.

Men till alla dom som redan har internet hemma, se till att få tummen ur och fixa internetbank..tar 2 minuter om du knallar in på din bank, gratis dessutom.

Är jag väldigt grining eller gillar jag bara effektivitet :va

EDIT: En polares morsa tyckte det var ett bra sätt att spara pengar genom att hänga upp blött papper och torka det innan hon slängde det, detta eftersom dom betalar x kr/kilo sopor...Snacka om att hon måste gråta när hon skiter..suck :huvet

Last edited:
DR_Gonzo skrev:
Dagens I-landsproblem.....
Det finns folk som svälter i världen.

Ja, eftersom vi bor i ett I-land så blir ju detta ett problem. Ser inte att man hjälper svältande människor genom att söla i bankomatkön.

Grejen är att vissa mongon inte verkar ha förmågan att komma ihåg siffror. Så istället står dem där och försöker hitta bokstäverna till de små ord som deras hjärna faktiskt kan minnas. Tar en jävla tid.

Dennis75 skrev:
Men fan det värsta av allt, stog vid en bankomat och det var en kärring
framför som skulle plocka ut stårlar.
Hon plockade ut 4000:- sen in med kotet igen på samma summa, en gång till
på samma summa. 5 gånger tog hon ut 4000:-, kön växte bakom.
Så jag frågade om det inte var lättare att ta ut den stora summan inne på
banken??
Fick svaret att det skuell kosta 40:- om hon tog ut så mycket på en gång.
Så jag svarade, Jobbigt att vara snål eller?
Hatar snåla jävlar!!! Hon storgrinar säkert när hon sitter o krystar ut korven.

Kan enbart berätta att jag aldrig skulle fåför mig o betala 40 kr för o göra något som jag kan göra gratis
Där emot så äger sånna uttag rum på "udda" tider

De västa långsamma männiksorna är alla morsor med barnvagnar som ALLTID stannar precis framför en. Måste de dra med sina ungar överallt? Kan de inte stanna hemma istället?

heimdal skrev:
långsamma människor vid uttagsautomater.. i kassan i affärer osv.. alla e lika störande..

skulle handla snus å cola medans ja väntade på en pizza idag.. en familj på 3.. alla vuxna... de tog nästan 5 minuter för dem å beställa 2kokta med bröd å 2 french hotdogs.. på statoil.. jag ville bara slå en toblerone i skallen på dem å klämma den mogna dottern på tuttarna :mad: :4skrika :huvet

Ja det finns nåra givna "ret-stunder"

1. Cp:t som står vid bankomaten o ska ta ut pengar o när det står klart att det bara går att få ut 500-lappar utbrister..-Nä, så mkt tänker jag inte ta ut, då gör jag bara av med den.... pfffh!

2.Cp:t som står i McD-kassan o ska köpa "happy´-meal" till sitt/sina barn=30min tjafs om vicken leksak som man ska HA! uuh!

3.Cp:t till kompis som när man dragit ner i Gallerian för o tjacka grejjer säger - Jag ska bara till bankomaten först.. 30m bort är nordeuropas längsta B-matkö!! o den måste forceras INNAN man kan tjacka nåt! mmmmmmmmmfffffh!

4. Har jag inte kommit på än men kanske går det att reta sig på den jäveln som skriver om Cp:n hela tiden på SH :hihi

De som inte förstår att man ska öppna dörrarna på bussen genom att trycka på knappen, brevid dörren. Den funktionen har funnits i några år nu, och det står över halva dörren "öppna dörren själv. Tryck på knappen" (eller nåt sånt..) Ändå står de framför dörren i många långa irriterande sekunder och ser ut som ett frågetecken.

Ibland vill man verkligen döda. :mad:

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...