Hur kan man ens tillverka produkter med Laktos?

Är du laktosintolerant?

• Antal röstningar
    0
Trode jag var laktosintolerant men det visade sig jag tålde bara inte Arlas Mjök/Filmjölk produkter.
Växte upp i Norrland med Norrmejeriers produkter. Hade inga problem då alls, och kunde bälga 2-3L Mjölk om dan plus 1 L fil, inga problem. Flyttade sen till Sundsvall några år, fortfarande inga problem, men då blev det mest skräpmat (burgare/pizza) och thaimat.
Sen ner till Tokholm och lite "bättre" variation av maten och då började problemen komma sakta med det klassiska uppsvälld mage och gaser som kunde driva ett mindre kraftverk :(
Efter några år så snappar man upp att man kunde ju ev vara laktosintolerant så man testar att sluta med mjölk o fil.
WOW magen blev bra, inga gaser etc.
"Jaja, bara att leva med det då" tänker man ju.
Sen flyttar man upp till Norrland igen och testar hur det fungerar med Norrmejeriers mjölk o fil. (det var ju trots allt det man växte upp med o det är ju så j* gott! )
MEH! inga problem att dricka mjölk och äta fil! Ingen uppsvullen mage, inga gaser!
Jaha?? jaja kanske bara var stressen i Tokholm som gjorde att man blev temporärt laktosintolerant.
Några år går och under den här tiden är man nere i Tokholm 2-3dagar per månad. Och varjegång man dricker så lite som ett glas av Arlas mjölk = magproblem! medans 1L på en gång av Norrmejeriers mjölk i norrland = inga problem.

Sen går ju flyttlasset ner till Tokholm igen.
Nu är man medveten om att man ska undvika Arla så man mer eller mindre stryker mjölk o fil från maten igen.
Sen ser man "Skånemejeriers Gammeldags Mjölk"
Jaja, det är ju värt att prova iaf.
Nämen se där, inga problem!
Provat Arlas mjölk nångra gånger till då "Skånemejeriers Gammeldags Mjölk" varit slut.
Problem med magen varje gång, i varierande utstäckning!

Nu vet jag inte vad exakt det är som gör att jag inte tål just Arlas produkter...
Kan vara allt från vad kossorna utfodras med, till vad Arla använder för kemikalier för att rengöra i deras mejerier.
Faktum kvarstår: jag bör undvika Arlas mjölk o fil om magen inte ska få samma problem som laktosintoleranta.

Skall den intagas med mjölk?

(Skulle kunna tänka mig att prova, faktiskt).
Ptja, varför inte? Enligt min mening finns det inget som inte kan intagas tillsammans med mjölk.

Visst fungerar det inte för riktigt alla, men för otroligt många försvinner alla problem de annars haft när de ätit och druckit laktosprodukter.

Vi kan inte ha produkter som tillverkas enkom för den avvikande gruppen med intoleranta när den stora majoriteten inte har nåt problem. Laktosintolerans är ju ett gen-fel...

Vi kan inte ha produkter som tillverkas enkom för den avvikande gruppen med intoleranta när den stora majoriteten inte har nåt problem....

Nej, bort med fri marknad och inför centralstyrning igen. Vad folk köper skall inte påverka vad som tillverkas. Bara för att det finns folk som är beredda att betala extra för laktos/gluten-fritt och ekologiskt innebär det inte att det skall tillverkas.
Huvuddelen av oss köper aldrig ekologiskt och det den stora majoriteten inte köper skall heller inte produceras. Sluta tillverka surströmming när vi ändå är igång. Det är bara några fundamentalistiska norrlänningar som äter skiten som ursäkt för att få dricka ännu mer ett par gånger om året.

Fast ibland undrar man ju om det inte går lite inflation i nötvarningar? Allt från jordnötspåsar till mjölk, fläskkotletter och schampo har ju varningstexter om att det kan innehålla spår av nötter :huvet

Jag tror faktiskt att det där är reglerat i lag, så det är varken mer eller mindre än vad som behövs, det är helt enkelt vad lagen kräver.

Förmodligen är lagen så sträng för att konsekvenserna av att äta en skiva av skogaholmslimpa som har legat på ett packbord där dom har packat nötlimpa är så allvarliga.

Är man ute på en ö i skärgården så är det inte säkert att man hinner in om helikoptern är på annat uppdrag..

Det är alltid svårt och krångligt när man inte tål vissa saker, men att förvänta sig att övrig befolkning skulle anpassa sig efter minoriteten är helt galet, då får man finna sig i att ta sina tabletter. Senast igår när jag handlade på ICA, så fanns det en jättelång hylla full med Laktosfria varor. Jag har Diabetes 1 och kan tala om att i stort sätt alla varor innehåller socker, det finns inga meterlånga hyllor med sockerfri mjölk eller liknande. Medicin och liknande vänjer man sig med. Jag tar sprutor 4 gånger om dagen samt två tabletter, jag tänker inte på det längre, det går automatiskt. Acceptera din sjukdom och gör det bästa av den så mår man bäst. Att tycka att allt är orättvis och förvänta sig att omvärlden ska anpassa sig till just dig kommer bara att göra dig bitter. PS.Jag hoppas att du hittar rätt mat som får just dig att må bra. Ds

Laktosintoleranta kan få i sig en liten mängd laktos utan att få besvär men om man överdoserar blir det problem (för omgivningen). Om man från tidig ålder utsätter sig för laktos dagligen blir man inte laktosintolerant, hos barn i förskoleåldern är förekomsten av laktosintolerans obefintlig. Majoriteten av nordens befolkning är inte laktostoleranta eftersom vi har hög andel laktos i våran kost och utvecklar därför inte laktosintolernas.

Kan tyvärr inte komma med någon källa till påståendena just nu men då allt jag säger är sant så kan ni lita på det..

Nej, bort med fri marknad och inför centralstyrning igen. Vad folk köper skall inte påverka vad som tillverkas. Bara för att det finns folk som är beredda att betala extra för laktos/gluten-fritt och ekologiskt innebär det inte att det skall tillverkas.
Huvuddelen av oss köper aldrig ekologiskt och det den stora majoriteten inte köper skall heller inte produceras. Sluta tillverka surströmming när vi ändå är igång. Det är bara några fundamentalistiska norrlänningar som äter skiten som ursäkt för att få dricka ännu mer ett par gånger om året.
Så all mat ska tillverkas så den passar alla matminoriteter som finns?

Hur tänkte du nu ?

Din fråga är ju lite som. Varför finns det torsk som har fenor och inte är fyrkantiga ?

Det naturliga tillståndet för mejeriprodukter är at dom innehåller laktos eftersom mjölken dom görs på innehåller laktos.

Hur illa det än luktar så är ändå surströmming ett naturligt misslyckande av saltning av midsommarfångad strömming så den är ekologisk i alla fall.

Så all mat ska tillverkas så den passar alla matminoriteter som finns?

Nej, men det var inte det du skrev. Du skrev att vi inte skall ha mat som är anpassad för minoriteter. Jag raljerade lite och menade att vi givetvis skall ha precis all tänkbar mat så länge någon är beredd att betala före den.

Att begränsa vad du och jag får äta, för att någon annan är allergisk, är ju en helt annan sak och där finns det nog ingen, som är vid sina sinnes fulla bruk, som på riktigt vill begränsa din möjlighet att köpa t.ex färdiga plättar med mjölk som ingrediens.

Trodde länge att jag var laktosintolerant och prövade därför laktosfri mjölk. Fick lika mycket gaser iallafall.
Har sedan dess insett att jag får gaser av det mesta: Kål, bönor, ägg, vissa frukter, mjölkprodukter och proteintillskott.
Klarar däremot stärkelse och kött hyffsat bra.

Ofta är det inte själva laktosen som är boven. Mängderna är små i de flesta varor utom ren mjölk.

Bara att prova sej fram vad man tål och sedan göra en avvägning i matnöje vs besvär.

Med tanke på rubriken;
Hur kan man ens tillverka laktosfria produkter? Ja, för att det finns en marknad för det. Och samma lika om man vänder på det.

Något man däremot bör se med arga ögon på är varför det säljs Halal-produkter. Visst, det finns säkert mat med anknytning till den kristna tron men varför ska man underlätta för de troende på det viset? Det finns en marknad men det borde fan förbjudas, som religion i helhet.

Min lillebror har vid 25 års ålder börjat tro att han är laktosintolerant men jag gissar på dåliga kostvanor i största allmänhet då det mesta tyder på det. Finns det inte en möjlighet att en del kan påverkas av det i samband med inmundigande av mejeriprodukter, att de alltså skulle stå pall om de för övrigt åt korrekt?

Medelsvenssons usla matvanor gör att det går runt massor av människor som äter laktosfritt helt i onödan. Alla känsliga magar blir bättre av att inte dricka mjölk oavsett laktasbrist eller ej. Ät riktig och varierad mat regelbundet så kommer majoriteten av de som tror sig vara laktosintolleranta att klara gräddsåser...

Drygt 1% av personer med nordisk etnicitet har mätbar laktasbrist i studier, däremot så rapporterar ungefär 5% av befolkningen att de anser sig vara laktosintoleranta...

Trode jag var laktosintolerant men det visade sig jag tålde bara inte Arlas Mjök/Filmjölk produkter.

Aha! Fler än jag som märkt av samma sak!
Det är en gåta vad Arla gör med sina produkter som främjar den särskilda effekten hos vissa.
Utöver Arla är messmör det enda som ger samma magtortyr, vilket är hemskt synd då jag ser en färsk tunnbrödmacka med messmör och varm choklad till som en av livets största njutningar under vinterhalvåret. Lidelsen att äta en sådan har tilltagit med åren och är i vuxen ålder orimlig. Sorgligt att inte kunna äta det man vill.

... är messmör det enda som ger samma magtortyr, vilket är hemskt synd då jag ser en färsk tunnbrödmacka med messmör och varm choklad till som en av livets största njutningar under vinterhalvåret. Lidelsen att äta en sådan har tilltagit med åren och är i vuxen ålder orimlig. Sorgligt att inte kunna äta det man vill.

Jag håller helt med dig om messmör på mjuktunnbröd med oboy till, det är syndigt gott.

Messmör i större mängder ger dock även mig lite magknip, en macka en kväll går bra, två mackor en kväll går inte bra, eller en macka två kvällar i rad

Det är ju ändå lite konstigt, för när jag hade ett kolikbarn (koliken diagnostiserades först som laktosintolerans) så var ett av råden att lösa upp lite messmör i vällingen för att förhindra magknip???

Det funkade dessutom förjäkligt bra av någon anledning.

Va snackar du om?
Vi i norden tål laktos bättre än asiater.
"En majoritet av världens människor är laktosintoleranta (i många asiatiska länder nära 100 %), medan den inhemska befolkningen i Norden (finnar och samer undantagna) producerar ovanligt mycket av enzymet laktas."

Jag snackar inte skit eller hugger för huggandets skull.

Samtidigt ska man inte förringa problematiken med för stor konsumtion av mjölkprodukter. Bland annat finns det studier som visar på en kraftig förhöjd risk för prostatacancer i de länder i världen där man har högst mjölkkonsumtion (framförallt nordeuropa). Något iaf jag slipper...

Samtidigt ska man inte förringa problematiken med för stor konsumtion av mjölkprodukter. Bland annat finns det studier som visar på en kraftig förhöjd risk för prostatacancer i de länder i världen där man har högst mjölkkonsumtion (framförallt nordeuropa). Något iaf jag slipper...

Precis som för stor konsumtion av chips, kött, potatis, godis, coca cola ja whatever.

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back