Hur kan jag testa om vevhusventilationen fungerar?

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Hoj RSV4 -09.
Igår började det pissa olja överallt ca 5 min efter start. Jag hade arbetstemp och körde lugnt.
Jag rev av kåpor och konstaterade att oringen vid oljefiltret hade lagt sig fel.
Dum som jag var så monterade jag på samma oring och filter korrekt igen.
Idag så tog jag en tur igen och allt var frid och fröjd i ca 10 mil, sedan samma sak. Jag misstänker att vevhusventilationen är igensatt vilket skapar övertryck.
Jag kommer denna gång att byta filter men skulle gärna vilja testa att ventilationen gör sitt jobb. Vet någon hur jag gör detta?
Hojen har för övrigt gått 300 mil.

Har inget att säga om hur man kollar vevhusventilationen, men på en 300 mil gammal hoj skall du inte behöva oroa dig över sådant. Det är den trasiga O-ringen som gör att det pissar olja. Byt och kör.

Grejen är att o-ringen ser helt oskadd ut. Jag byter ändå och testar om det hjälper.

Grejen är att o-ringen ser helt oskadd ut. Jag byter ändå och testar om det hjälper.

Om det inte är oringen låter det mer som ett garanti eller reklamationsärende för att motorn ska inte börja pissa olja efter blotta 300 mil.

Vid oljefiltret har du oljetryck och vevhusventilationen påverkar inget där.
Något som jag råkat ut för några gånger på bilar är, att vid filterbyte så har den gamla oringen fastnat på motorn och då kalvar oringen ur filtret när det inte är en plan yta att täta mot.
Tommy.

Jag hoppades också på något sånt fel men det var ren metall som den låg mot.

Frågan är om oringsproblemet är verkan av att tryckavlastningen efter pumpen inte funkar och det i sin tur orsakar ett högt systemtryck som pressar oringen ur läge. Dock ska jag tillägga att jag inte har en aning om hur smörjsystemet i en RSV4 motor ser ut.
Tanka hem en manual så ser du var någonstans du kan mäta oljetrycket.

Last edited:
Uppdatering:
Jag har monterat av kåpor, tvättat rent osv idag. När jag skruvade ur oljefiltret så märkte jag att filtret är deformerat och skevt. Det diffade ca 2 mm mellan sidorna på filtret, inte konstigt att o-ringen inte tätade.

Nyheter
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm