Hur kan jag säkerställa att den är generatorn som är paj?

jamjam

Devil
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Bolt
Hoj: kawasaki ZX6R -97

Igår försökte vi springa igång polarens hoj men den ville inte, tände inte alls, så vi kopplade till bilbatteri, och efter lite hostande så startade den (har inte varit igång i minst 2 år).

Saken är den att om man kopplar bort bilbatteriet (mc-batteriet ansluten) så dör hojen omedelbart. Men med bilbatteriet verka den funka.

Jag tror starkt på att det är generatorn som har gett upp, eller? Hur kan jag mätta den för att säkerställa att det verkligen är generatorn?

Det låter som att det är mc-batteriet som är tokslut, så slut att generatorn inte orkar ladda.
Detta hände en bekant när vi var på mc-semester, nytt batteri gjorde susen.
Summan av vad det totalt urladdade batteriet vill ha för att laddas och det elektroniken på hojen behöver är större än vad generatorn orkar ge.

Men om man vill testa så sätt en multimeter på batteripolerna, det borde bli en sisådär 13 volt när motorn är igång och varvar lite mer än tomgång, brukar man kunna se på lyset också om det ökar i styrka när man jämför tomgång och lite gas.

Nästa steg är att mäta motståndet i generatorns lindningar men då behöver man en rep. handbok för att veta var och vilka värden som gäller.

Men som sagt, jag skulle prova att byta batteri först.

Att gen pajat är nog det minst sannolika felet.
Detta finns att välja på som fel möjlighet
1. Batteri
2. Regulator
3. Generator
4. Kablagefel - nånstans..

Alt 1 är mest troligt. Har hojen stått i två år är acken nog rätt oan-vändbar idag.
Om det sen är kortis eller nåt annat visar sig nog.
Börja med att ladda acken.
Tar den inte emot laddning? Byt..
Alt 2. Kan vara def, beror lite på vilken princip de arbetar efter.
Men en dålig ack sabbar def funktionen, Blir överlast pga kortis = låg spänning = dysfunktionell hoj..
3. Nä tror inte det.
Kan kollas genom att koppla loss de tre (gula?) tåtarna från regulatorn och resistansmäta mellan alla tåtar och mellan alla tåtar till jord. Ska visa ung samma resistans mellan alla tåtar och oändlig till jord.

Du kan ju kolla spänningen över acken i det ögonblick du kopplar loss bilacken..ska vara 13-14V

Edit: sent ute - för långsam med fingrarna?
Och missade ett alternativ: Kablagefel inkl korroderade anslutningar..något mera svårhittat. Mät spänning på acken först.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back