Hur kan jag öka effekten?

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
CBR600F4
Yo.

Vilka sätt finns det som jag kan öka effekten på?

Nu är jag helt novis på hojar så jag undrar rent allmänt, men också vad jag kan göra på min hoj?

1. Nytt luftfilter? (Ger det nått?)
2. Slip-on finns det också va?
3. 98 Oktan på bränslet? (Gjort redan)

Fyll på! :tummenupp
 
Såvida tändningen inte ställer om sig för 98 oktan så förlorar du bara effekt på att använda det gentemot 95. Du får öka kubiken, porta toppen och plana den en aning, backa tändningen och köra 98 oktan, nytt avgassystem. Det bästa är att du byter hoj till en med mer effekt.
 
Såvida tändningen inte ställer om sig för 98 oktan så förlorar du bara effekt på att använda det gentemot 95. Du får öka kubiken, porta toppen och plana den en aning, backa tändningen och köra 98 oktan, nytt avgassystem. Det bästa är att du byter hoj till en med mer effekt.

:va Eh, tack... men nu tänkte jag lite mer saker som jag kan fixa utan att vara en mekaniker :D Ska skita i att tanka 98 och pröva 95 igen. Hur är det med luftfiltret då? Skulle det ge nåt?
 
Steg 1 för de flesta hojar brukar vara att montera helsystem, byta luftfilter och en Power Commander samt justera in hojen för detta.

Alternativ till helsystem kan vara ett slip-on men det brukar vara mest för vikten och ljudet, inte så mycket för effekten.
 
Steg 1 för de flesta hojar brukar vara att montera helsystem, byta luftfilter och en Power Commander samt justera in hojen för detta.

Alternativ till helsystem kan vara ett slip-on men det brukar vara mest för vikten och ljudet, inte så mycket för effekten.

Körde Er5an på körskolan, faktiskt galet skön hoj spec till grusåkningen kommer jag ihåg. Men Er6an är inte bad annars :tummenupp
 
Om det är förgasare på hojen och du inte har meckat nåt förr så tycker jag att du ska köpa ett nytt helsystem av t.ex. G.P.R. som är rätt prisvärda samt ett k&n filter och därefter lämnar du in hojen till en firma med dynojetbänk som får justera in den åt dig så du får optimal bränsle/luft blandning. Detta kostar dig totalt ca. 7-9 tkr och ger ungefär 5-10 hk extra beroende på hur illa det är från början.
 
Berätta gärna för en novis vad man egentligen gör då man portar toppen, planar den en anig och backar tändningen?
 
Jag har slutat helt med att ens fundera på att köra på 98 sen pappsen började kör tankbil, det händer väldigt ofta att det blir 95 i 98 kran osv...
 
Yo.

Vilka sätt finns det som jag kan öka effekten på?

Nu är jag helt novis på hojar så jag undrar rent allmänt, men också vad jag kan göra på min hoj?

1. Nytt luftfilter? (Ger det nått?)
2. Slip-on finns det också va?
3. 98 Oktan på bränslet? (Gjort redan)

Fyll på! :tummenupp

Luftfilter får du kanske 0,2 hästar mer.
slipon ca 5-7hk
95/98/99 v-power ohk (har du inte läst bike då dom testar effektskillnaden mellan 95/v-power)
:pannkyss
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top