Hur kan det vara så stor prisskillnad!? (1100R 87)

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
Hej!

Håller ju på att kolla för fullt efter GSX-R1100 86-87´or... Och jag fattar inte hur det kan skillja så mycket i pris på dem!

Exempel på 87´or jag hittat:

8500mil renoverad fint skick 25000:- :confused:
6700mil Trimmad mm. 27500:- :va
6200mil Trimmad mm. 18000:- :gnissla
5000mil orginalskick. 24000:- :tummenupp

Jag tänkte då satsa på den om gått 5000mil! Eftersom det känns som den för 18000:- är "för billig" om nått nu kan vara det!?

Någon som har synpunkter på detta??
 
Om hojarna finns i närheten så åk och titta på dem... varför betala mer än nödvändigt?
Bara att lyssna och klämma och känna på dem så får du ju iaf ett hum om i vilket skick de är.
 
Nisse977 skrev:
Hej!

Håller ju på att kolla för fullt efter GSX-R1100 86-87´or... Och jag fattar inte hur det kan skillja så mycket i pris på dem!

Exempel på 87´or jag hittat:

8500mil renoverad fint skick 25000:- :confused:
6700mil Trimmad mm. 27500:- :va
6200mil Trimmad mm. 18000:- :gnissla
5000mil orginalskick. 24000:- :tummenupp

Jag tänkte då satsa på den om gått 5000mil! Eftersom det känns som den för 18000:- är "för billig" om nått nu kan vara det!?

Någon som har synpunkter på detta??

Finns ingen som blir klok på mc priserna. Ta bara & kolla Ducati monster anonnserna....
1996 65000:-
1997 65000:-
1998 65000:-
1999 65000:-
2000 65000:-
2001 65000:-

Ett tips är att se vad den billigaste handlaren tar för hojen & dra av lite...
Och sedan får ju skicket avgöra...
 
Finns väl inget som heter "för billig".
Åk och titta på dem om du är intresserad, det kan ju bara vara så att den som är billigast är det bara för att ägaren tröttnat och vill ha plats i garaget.

Som exempel är min 1100 (som inte är till salu) precis utrustad med en ny bakstötdämpare, sådant drar ju upp priset lite, då man ändå bör byta den efter 5-6 tusen mil. Så utan att veta exakt vad som är gjort, bytt, etc så är det omöjligt att säga vilken av de du räknar upp som är mest prisvärd.
 
Nisse977 skrev:
Hej!

8500mil renoverad fint skick 25000:- :confused:

Jag tänkte då satsa på den om gått 5000mil! Eftersom det känns som den för 18000:- är "för billig" om nått nu kan vara det!?

Någon som har synpunkter på detta??

Om EN av dessa är renoverad (originalskick eller trimmad framgår inte) så får ju jag i alla fall mig en tankeställare över vad som är/måste renoveras på en hoj som gått mindre än 8500 mil och efter hur många mil renoveringen var nödvändig!

Det är ju trots allt något som du kommer att åka på förr eller senare även om det kan diffa lite på körsträckorna för när renovering är nödvändig. Men du får ju en fingervisning av vad som komma skall i alla fall och ung. hur mycket du kan köra innan det är dax för en förmodligen stor summa pengar att lämna din plånbok!

Skicket på hojen, samt uppvisande av kvitton alt./och stämplad servicebok är A och O vid köp av beg. motorcyklar/bilar. Så ett personligt besök och en grundlig genomgång av hojen är nödvändig.

En motorrenovering kostar oftast bra mycket mer än 10 000 kr som var den ung. prisskillnaden mellan dina uppräknade objekt!

Vad man skall koncentrera sig på när man tittar är de saker som är dyra/svindyra att byta/renovera så som:
- Skicket på motorn
- Stödtämpare/gaffel
- Bromsskivor/fälgar

Om man åker på byte av hjullager/styrlager/däck/bromsbelägg/olja/div.filter är inte hela världen och kostar också bara en bråkdel av det jag räknade upp ovan att fixa. Mycket av det kan den som är lite händig fixa själv dessutom vilket drar ner kostnaden ytterligare.

My five cents!

// Niklas
 
Tror man skall köpa mycket efter skicket!! Miltalet kan vara "fifflat".
 
kle1991 skrev:
Tror man skall köpa mycket efter skicket!! Miltalet kan vara "fifflat".

Det spelar ju ingen direkt roll om det är fifflat eller ej.
Miltalet kan mycket väl stämma, men jag köper hellre en hoj som gått 7-8 tusen mil och fått den service och omvårdnad den behöver, än en som körts 1000 mil av någon som har fem tummar mitt i handen och inte kan stava till oljebyte.
 
Tycker hojarna är väldigt gamla... Om jag trots allt skulle vara intresserad skulle jag skambjuda på orginalhojen. Kan inte vara lätt att bli av med en sån gammal häck när säsongen nästan är slut. :D
 
Lite extra trimgrejor o sånt ska heller inte påverka priset nämnvärt på en sån gamal hoj, att tex hävda att man bytt avgassystem är ju löjligt, det har väl alla gjort på de där gamla häckarna.
 
En del tycker att en hoj med nya däck och nytt drivpaket är "renoverad", så det är ju alltid värt att fråga vad som är gjort på den. Helst vill man väl se kvitton på sånt oxo, om det finns.
 
På en så gammal hoj så är det bara skicket som styr. Min är inte så jävla mycket nyare (-93) så jag gick bara på skick då jag köpte den. Angående trimm så är det ju alltid roligt med mera mos men det kan ju också var intressant att vet när hojen är trimmad och bänkad om det talas om effekt siffror. Jag menar, hade hojen tex 170 pållar 88 så är det nog ett rätt stort gäng som sprungit bort 2004.
 
Det är ju svårt att veta vad det är för skick genom att bara prata med folk.. det enda rätta är ju som sagt att åka och titta själv! Grejen är väl att dessa hojar jag tagit upp här är utsprida i hela sverige.. speciellt långt bort är den som var billigast. Så det skulle ju kosta en eller två semesterdagar + bensin att titta på den.. känns inte värt det..

Men den fint renoverade(för 2000mil sen) 8500milaren.. med kvitton o dyligt. Den ligger väl 25mil bort.. och den andra 5000milaren ligger 30mil bort... Det verkar som att den sistnämda inte är renoverad nått.. men går bra, inget skrammel från ventiler mm. välservad. Nytt bakdäck och drivpaket för 200milsen.

Jag är nog mest sugen på de som gått minst mil för att de känns inte så omöjliga att sälja om ett par år. Jag menar, köper jag en som gått 8500mil och kör den 1500mil.. så låter det inte så fint i annonsen... Gixxer 1100 87´a 10000mil.......................... Låter bättre med 6500mil.. som det skulle bli i detta fallet..

Själv är jag av mektypen.. och har inga problem att utföra diverse renoveringar.. borra cylindrar mm. Men reservdelar är ju inte gratis i alla fall. Vad kostar en bakdämpare till en 87´a egentligen?


Tom skrev:
Finns väl inget som heter "för billig".
Åk och titta på dem om du är intresserad, det kan ju bara vara så att den som är billigast är det bara för att ägaren tröttnat och vill ha plats i garaget.
Ett bra exempel på detta var att jag missade en annan 87´a som gått 3800mil 23000:- med en timme.. han ville bara bli av med den... hade lagt ut annonsen 3 dagar innan.. sen var det ingen som hunnit ringa.. så han bytte in den på nån mc firma nån stans... :(

Hittade precis en som gått riktigt långt...
http://www2.blocket.se/view/3095369.htm?l=0&c=1&city=0
 
Last edited:
Silwer skrev:
säsongen är snart slut, ge det lite tid, hojen du vill ha kommer dyka upp.

Jo det är lungt!! känns som det sprutar hojar jag kan tänka mig helatiden! Det är bara att dom ofta är så långt bort!

Ska eventuellt åka och titta på den som gått 5000mil på tisdag! Jag tar väl med en postväxel så får vi se vad som händer! :gnissla


Daggarparn skrev:
Finns ingen som blir klok på mc priserna. Ta bara & kolla Ducati monster anonnserna....
1996 65000:-
1997 65000:-
1998 65000:-
1999 65000:-
2000 65000:-
2001 65000:-

Ett tips är att se vad den billigaste handlaren tar för hojen & dra av lite...
Och sedan får ju skicket avgöra...

Jo det var ju LITE skillnad... hur fan tänker dom??... en del vill bara bli av med högen, och att andra vill tjäna pengar är väl svaret på det där..
 
Last edited:
En liten undran är det bara jag och polarna som åker hoj kör mellan 800-1500mil /år det skulle bli 8000-15000 på mätaren på en tio år gammal hoj men 99% av alla salu hojar har rullat 4-5 tusen mil / mitt råd är skita i vad det står mätaren och pruta som fan
 
Daggarparn skrev:
Finns ingen som blir klok på mc priserna. Ta bara & kolla Ducati monster anonnserna....
1996 65000:-
1997 65000:-
1998 65000:-
1999 65000:-
2000 65000:-
2001 65000:-

Ett tips är att se vad den billigaste handlaren tar för hojen & dra av lite...
Och sedan får ju skicket avgöra...



Min får du för 56.000,- :)
 
RD500 skrev:
En liten undran är det bara jag och polarna som åker hoj kör mellan 800-1500mil /år det skulle bli 8000-15000 på mätaren på en tio år gammal hoj men 99% av alla salu hojar har rullat 4-5 tusen mil / mitt råd är skita i vad det står mätaren och pruta som fan

Jag tror att svaret ofta är att många av de tidigare ägarna inte har kört alls så mycket. Jag kör väl 4-500 mil per säsong och då nästan bara kortare turer nära stan. Det blir lixom inte så mycket, och om nån då kör lika korta turer men mer sällan så blir det inte många mil/år. Det skulle alltså ta minst 20 år innan jag var uppe i 10.000 mil.

EDIT: Räknade fel, för varmt för matte idag :)
 
Last edited:
RD500 skrev:
En liten undran är det bara jag och polarna som åker hoj kör mellan 800-1500mil /år det skulle bli 8000-15000 på mätaren på en tio år gammal hoj men 99% av alla salu hojar har rullat 4-5 tusen mil / mitt råd är skita i vad det står mätaren och pruta som fan

Ja det ligger ju en del i vad du säger!!! :7peta

Å andra sidan så är det inte alla som kör så mycket! Själv så körde jag 300mil på 2år med min 750R 85´a.. Och en jobbarkompis kör 50-100mil om året... En annan har kört 1900mil sen hojen var ny.. och den är en 93´a.... Det blir inte mycket..

Men man BORDE köra så mycket som du gör!!!!! :-)

5000mila 87´an har ju gått 300mil/år ... (5000/17) Inte så mycket.. Senaste ägaren hade kört 250mil hittills i år... Han köpte den i våras.


PacMan skrev:
Jag tror att svaret ofta är att många av de tidigare ägarna inte har kört alls så mycket. Jag kör väl 4-500 mil per säsong och då nästan bara kortare turer nära stan. Det blir lixom inte så mycket, och om nån då kör lika korta turer men mer sällan så blir det inte många mil/år. Det skulle alltså ta minst 20 år innan jag var uppe i 10.000 mil.

Precis!! :tungan
 
Last edited:
Nisse977 skrev:
Vad kostar en bakdämpare till en 87´a egentligen?

Tja, det beror på vad du skall köpa för något. Allt från 1500 kr för en beg. originaldämpare (om den går att få tag på) till en dyr bra piratdämpare för ca. 8000 kr. Däremellan finns hyffsade piratdämpare för ca. 4000 kr.

// Niklas
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top