Hur kan det vara 30-40% dyrare i Sverige (nypris)?

jetson

Guest
Roar mig med att jämföra nypris på hojar i Sverige och Tyskland.

Ett exempel, Street Triple R 2011

Tyskland 8000 euro = ca 70 000:- SEK (75 000:- med svensk moms)
Sverige 99 990:- SEK :död

:va

Hur mycket kostar det att importera en ny hoj inom EU... ? :D
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Kollade lite på 1000rr.net i ämnet idag... Där (USA) får du en cbr1000rr 09 med noll mil på mätaren för ca $7000... en beggad 08 går för det dubbla här hemma. :va
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Mja, kolla reservdelar tex, inte ovanligt att få betala 50% av priset i Sverige med frakt från England. Jag handlar allt jag kan utomlands.
 

Selvén

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Ort
Falun
Hoj
2010 BMW S1000RR
När det gäller momsen så är det enligt följande. När du köper ett nytt fordon inom EU så tar man bort momsen i det land som man handlar i, I detta falletTyskland så lyfter man bort den tyska momsen på 19 procent. När sedan fordonet kommer till Sverige betalar man in 25 procent moms till Skatteverket. Detta kallas för destinationsprincipen, man betalar momsen i det land dit fordonet ska. När det gäller begagnade fordon så betalas momsen i det landet som man köper fordonet. Detta kallas för ursprungsprincipen. När det gäller det första destinationsprincipen så kan man som svensk köpa billiga fordon i tex Danmark. Dom har skithöga skatter på sina fordon, därför har deras importörer pressat priserna för att danskarna också ska kunna köpa fordon. Detta kan vi svenska utnyttja, för köper vi ett fordon där så måste danskarna ta bort sin jättehöga skatt och sedn när fordonet kommer hit så får vi bétala svensk moms istället. På en rätt så vanlig Volvo så kan man tjäna typ 50 000 kr.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
trots dessa 30-40% extra så verkar det inte som svenska handlare direkt badar i pengar, eller?

nånstans måste dom ju ta vägen, jag gissar på att våra skyhöga arbetsgivar-omkostnader äter upp en hel del tex.

om inte annat borde det dykt upp en handlare som nöjer sig med 10-20% vid det här laget och som kan göra rent hus på marknaden?

men som privatperson som köper nytt är det ju klart lockande att söka sig utomlands, snackar man tusenlappar är det ju skitsamma men nu är det inga småpengar man sparar på att köpa nytt precis.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
trots dessa 30-40% extra så verkar det inte som svenska handlare direkt badar i pengar, eller?

nånstans måste dom ju ta vägen, jag gissar på att våra skyhöga arbetsgivar-omkostnader äter upp en hel del tex.

om inte annat borde det dykt upp en handlare som nöjer sig med 10-20% vid det här laget och som kan göra rent hus på marknaden?

men som privatperson som köper nytt är det ju klart lockande att söka sig utomlands, snackar man tusenlappar är det ju skitsamma men nu är det inga småpengar man sparar på att köpa nytt precis.

Svenska generalagenter kanske vältrar sig i lite pengar.
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Bara för att saker är dyrare här betyder inte att handlarna gör stora pengar. Det är är andra kostnader med. Olika inköp, frakt, garantier osv som spelar roll.

Sen är det skillnad på marknad med. Sverige 9 miljoner mot tyskland

på 82 miljoner invånare.
 

Spjutskakaren

Medlem
Gick med
11 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
FZS 600 - 00
Visst har vi många regler, avgifter och annat som ställer till det för mindre (och större) företag, men det kan inte förklara hela skillnaden i pris.

Jag handlar mkt (ej hojrelaterat) hos olika näthandlar runt om i världen och nästan oavsett vilken produkt man vill ha; från toalettborstar till privatjetplan är Sverige bland de dyraste länderna att handla i. Detta även om man jämför med länder som är ungefär lika stora och därmed utgör lika stor marknad.
 

Aleks86

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Oslo
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2004
Frakt och inreg blir fort 10.000 (tillnärmat iallafall). Reg.bes+bes 1900, ursprung 700, frakt minst 5000 (då igenom firma). Jag hämta själv då gick transport på över 8000 tusen. Ok du kan vinna 5000-10000 när du köper men det förlorar du garanterat när du säljer. Jag köpte endast i utlandet för att min hoj inte fans i Sverige
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Om man ska göra jämförelser av sånt här måste man även kika på vad medborgarna i länderna tjänar, hur deras levnadsomkostnader ser ut osv. Att bara jämföra priserna rakt av ger ingen vettig bild.

Bor man i ett tegelskjul och jobbar på industrin i Liverpool tjänar man knappast storkovan. När jag läser på brittiska hojforum blir det tydligt att det vi tycker är billigt (i UK) inte alls uppfattas så av de egna medborgarna.
 

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Ort
Stockholm city
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Visst har vi många regler, avgifter och annat som ställer till det för mindre (och större) företag, men det kan inte förklara hela skillnaden i pris.

Jag handlar mkt (ej hojrelaterat) hos olika näthandlar runt om i världen och nästan oavsett vilken produkt man vill ha; från toalettborstar till privatjetplan är Sverige bland de dyraste länderna att handla i. Detta även om man jämför med länder som är ungefär lika stora och därmed utgör lika stor marknad.

Konstigt då att jag far över till sverige för att handla då allt är så dyrt på Åland :p Klaga inte, här betalar vi dubbla vad ni betalar :huvet
 

fredda78

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Storfors
Hoj
Fazer 600 -01 micron slip-on
När det gäller momsen så är det enligt följande. När du köper ett nytt fordon inom EU så tar man bort momsen i det land som man handlar i, I detta falletTyskland så lyfter man bort den tyska momsen på 19 procent. När sedan fordonet kommer till Sverige betalar man in 25 procent moms till Skatteverket. Detta kallas för destinationsprincipen, man betalar momsen i det land dit fordonet ska. När det gäller begagnade fordon så betalas momsen i det landet som man köper fordonet. Detta kallas för ursprungsprincipen. När det gäller det första destinationsprincipen så kan man som svensk köpa billiga fordon i tex Danmark. Dom har skithöga skatter på sina fordon, därför har deras importörer pressat priserna för att danskarna också ska kunna köpa fordon. Detta kan vi svenska utnyttja, för köper vi ett fordon där så måste danskarna ta bort sin jättehöga skatt och sedn när fordonet kommer hit så får vi bétala svensk moms istället. På en rätt så vanlig Volvo så kan man tjäna typ 50 000 kr.

vanlig volvo..hmm 740 ? 240 e ju förstås väldigt vanlig den med :glömdet :krama
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det ockras något vansinnigt, och det är inte bara momsen, det är för många led på vägen ut till slutkunderna.

Problemen börjar hos grossister som jofrab, duells mfl.

Ta en ny 450 cross (yama, honda, suka, kawa), går att shoppa 10or för lite över 60 här hemma i Sverige, naturligtvis gråimport, men sålt av ett svenskt företag, momsat och klart (fordonshandel.se) - motsvarande hojar ligger fortfarande 20 upp hos våra vanliga handlare.

Hur kan det komma sig?

De lokala handlarna "rear" ut hjälmar ibland, dammiga hyllvärmare som legat i flera år, för samma pengar som man handlar nya grejer inkl. frakt från fc....osv.


Det har sagts förut, hela åf-ledet lär vakna, det är generationsskifte på G, folk är inte rädda för att handla på nätet längre, man börjar kolla upp garantivillkor, och inser att svensksålt oftast betyder diddly-fucking-squat.

/J
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
Konstigt då att jag far över till sverige för att handla då allt är så dyrt på Åland :p Klaga inte, här betalar vi dubbla vad ni betalar :huvet

det här fattar jag inte alls, om du nu ändå åker till sverige för att handla varför inte bara kuska vidare några extra mil till tyskland och spara ytterligare lite till? :va
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Visst kan man handla utomlands och tjäna en liten slant.
Men att tro att ÅF i Sverige täljer guld med sina priser är bara naivt.

Det brukar gå bra att gnälla tills den bransch man själv är anställd i konkurrensutsätts av lågkostnadsländer.

Om det sedan är bra/dåligt, rättvist eller orättvist kan man alltid diskutera.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top