Hur kallt är för kallt för att köra?

Jag ställde av 1 sep då var de för kallt för min del.

Ja jävla posöråkare :arsele:D

Man märker att alla tänker olika. Fick ändå en tankeställare idag när jag åkte till jobbet med bilen halv 6 imorse och hamnar i bredställ i 60km/h i nerfösbacke o kurva. Bilen gliden över på motsatt körbana o styrningen lika med noll. Denna gång gick det bra men bokat tid för vinterdäck imorgon. Svart is eller isfläckar allmänt är förrädiskt nu och hamna i sånt med hojen kan aldrig båda något gott.

Ja fy så är det när man bor i Gävle :krama
 
Last edited:
Sista turen blir nu i helgen för min del, sen är det dags att tvätta och ställa in i garaget och invänta den underbara våren igen!
Blir en tripp från Nynäshamn till Sandviken för att hälsa på folk sen hem igen på söndag igen! :) Sen får vi se om det blir motorvägen eller småvägar, beror på vädret och när jag slutar.
 
Jag är en riktig kycklig och kör numera helst inte när det är under typ.. +18... Kan sträcka mig till 15-16, men absolut inte kallare. Förr körde jag så länge det inte var snö, men nu är jag gammal och gnällig.
 
Enda problemet är när det kommer vägsalt på vägarna, då är det färdigåkt. Mc:n tycker inte om salt. Hösten är bättre än våren för då är det en massa grus på vägarna så fortsätt njuta av din nya hobby.
 
Ett par veckor till skall man nog kunna klämma ut ur säsongen utan problem. Får bara ha lite koll på morgonen så det inte ligger frost på vägarna. Men visst får man klä på sig rätt bra om man skall ut på några längre turer i temp under 10 grader.
 
Den enda gränsen är väl minusgrader, och detta bara på grund av halkan.

Egentligen borde det vara lugnt även några grader under nollan bara det är torrt, men då har man inte mycket marginaler kvar. Hojen får rulla tills det är frost på morgonen i alla fall.
 
Mitt batteri frös sönder i -9, när hojen stått parkerad i drygt 4h. Annars är det greppet som sätter stopp, om man inte har en lätt offroadhoj med lastbilsdubbade endurodäck. Då klarar man både snö, is och asfalt. MC-pendlar till jobbet och tänker köra så länge som väglaget tillåter att köra sporthoj.

Ska man nöjesköra är det bra att ge sig ut efter lunch. Då har den förrädiska morgonfrosten lämnat vägytan.
 
Jag kör så länge jag kan stå på mina ben, så finns inte för kallt. Allting går bara man har viljan. Så kan ja säga att de är skitskojj å köra på vintern när de är snö! Dock rekommenderar jag cross/enduro liknande leksaker med dubbar då...
 
När det är för mycket snö!
Kommer att åka tills första snön kommer till skolan för att slippa ta bussen som tar 90 min, medans med hoj det tar 15 ungefär :D

Men det börjar bli lite kyligt i ansiktet iaf, så blir att skaffa en hjälmhuva eller dylikt.
 
Februari 2010...

Östergötland - Luleå (övernattning) - Polcirkeln - Luleå.
Totalt ca 160 mil på ca 30 timmar.
Hoj: XJ600 med skruvdubb.

Såg -32 som kallast men har ingen bild på det, kamerabatteriet ville inte vara med längre och jag klandrar det inte, det var fasen så bistert emellanåt...


IMG_0603.jpg


Men det är något speciellt för oss sörlänningar att komma så långt norrut!
IMG_0604.jpg


Och jag var ju inte ensam med "styre" heller... :)
IMG_0591.jpg
 
Östergötland - Luleå (övernattning) - Polcirkeln - Luleå.
Totalt ca 160 mil på ca 30 timmar.
Hoj: XJ600 med skruvdubb.

Såg -32 som kallast men har ingen bild på det, kamerabatteriet ville inte vara med längre och jag klandrar det inte, det var fasen så bistert emellanåt...


IMG_0603.jpg


Men det är något speciellt för oss sörlänningar att komma så långt norrut!
IMG_0604.jpg


Och jag var ju inte ensam med "styre" heller... :)
IMG_0591.jpg



:yoparty:Bugar respekt:Bugar
 
Jag åker tills det fryser så det blir is, är det torrt kör jag.

Sen får hojen stå tills det blir mycket snö och gärna så kallt att dom inte kan salta, då kör jag igen :) typ när väglaget ser ut som bilderna ovan så man slipper överraskningar ;)
 
När man drar omkull i en backe så är det dags att åka hem.

Åka hem och sätta i dubben alltså.
 
Ja jävla posöråkare :arsele:D

Du är bara ledsen för du har liten snopp och frågar mig om den duger varenda gång vi träffas. :D
Eller så är du avundsjuk för att du är för slö för mig.
Du får själv välja vilket av det de är ;) :7peta

Nej fy jag vill inte ens gå ut i kylan nu.
 
Fast om man dömmer av hur dom är klädda och hur dom länge dom jobbar med bara händer så tror jag det är betydligt varmare när dom filmar.
-28 var väl den lägsta temperaturen som sparades under natten.

Näe:va - varför tror du det:D

Har kört massa båge i -20 - och det startar fint men man lider med motorn:D

Kallstart grand deluxe - sliter som 300 mil sommarkörning.

Men du ser att dom har ett extrabatteri med sig med en truckkontakt och lägger i för att vara säkra på att komma iväg.
Det medhavda batteriet har dom haft med sig i värmen - extra batteri alltså.

Men med ett Yaeasy YTX är iaf inte -20 ett problem - däremot bortanför -30 kan det bli lite trögt med oljor och så.

Men dom verka ju förebredda med den här setupen att ha med sig
en "backup acc" och koppla in
 
Näe:va - varför tror du det:D

Jag förklarar ju varför jag tror det är varmare i luften. Att sen hojen är kallare som stått ute en hel natt är en annan sak.

-28 är i övrigt inget direkt märkvärdigt i min värld.

Visst dom har extra batteri men vi vet inget om skicket på batterierna och framför allt så vet vi inte vad dom har för viskositet på oljan.
Med 15W40 i den temperaturen kan man glömma att motorn startar oavsett hur många batterier man har.
 
Back
Top