Hur kallt är för kallt för att köra?

Har kört endel landsväg, skog och is förra vintern och det är mest en utrustningsfråga.
Skulle väl inte se så vrålmycket nöje i att harva runt med R1an vintertid men lyckligtvis finns ju bättre prylar för sånt :tummenupp
(Inte jag på bilderna, det är fotografens lott att vara bakom kameran ; -)
 
Last edited:
Under 15-20 är otrevligt, under 5 är kallt..
Tycker jag.

Samtidigt som enduro/cross/offroad går fint i -15, men där är man aktiv..
 
Det är väl bara att sätta på sig fler kläder. Drog på mig en jacka till och fryser inte alls, sen får man ta det lugnare i kurvor när däcken och vägen är kalla.
Vet inte hur det är i Gävle men där jag bor är det är en hel del som är ute åker så fort solen skiner.
 
Tog också kortet sent förra året, körde så länge det var is och snöfritt. -3 som kallast. Men inget jag kommer göra i år. Min gräns går vid +6. Kan vara halt kring skogspartier osv. Men förstår din iver! Kommer bli en lång vinter:)
 
Last edited:
En generell regel brukar vara, att ju kortare tid du haft körkort ju längre in på hösten/vintern kör du. Vi som har kört hoj i 10-15 år, brukar inse att våren kommer snart igen efter några mörka månader:D
 
Långkalsonger & elhandtag förlänger hojsäsongen . Ställer undan hojen när snö & is kommer .
 
Fick också kortet sent. Imorrn är det ett år sen jag tog mitt kort. Hade jag haft hoj då så hade det nog blivit köra. Nu blev det istället sista gången jag körde förra året. Nog tycker jag man kan köra även den här tiden på året. Var ute igår och det enda jag önskade mej var varmare handskar (har värmehandtag men dee funkar inte) och möjligtvis foder till byxorna (kom foder till jackan, varför inte till byxorna?) men än så länge kan man köra. :tummenupp Planerar en liten tripp nu i eftermiddag.
 
Är det inte minst 12 grader varmt och torrt stannar jag hemma!
 
När jag var 20-22 åkte jag till frosten kom.

För några år sen när återfallet kom och jag hade flång ny hoj körde vi trots 4+ och hagel, så jävla kul var det.

Nu, 10 år med körkort, ony hoj och själv väl inkörd så åker jag inte gata om det inte är 18-24 grader. Under 18 = för kallt, över 24 = för varmt. Bilen har klima, mkt skönare.

Bana däremot är ju den nya passionen, under bandagsjunkie-tiden körde jag helst inte om det var under 14, då fryser man om fingrarna så man inte riktigt kan köra obehindrat. Nu med lite race-ambitioner är regn och kyla mest annorlunda träningsmöjligheter så är det inte snö eller is så kör jag :D.

Fast det där med att frysa om fingrarna är hemskt. Dessutom kan det va rätt farligt att frysa om fingrarna när man kommer ner mot Mjölbysvängen i 250.. Finns ju ett visst värde i att kunna hantera bromsen då..
 
Har kört endel landsväg, skog och is förra vintern och det är mest en utrustningsfråga.
Skulle väl inte se så vrålmycket nöje i att harva runt med R1an vintertid men lyckligtvis finns ju bättre prylar för sånt :tummenupp
(Inte jag på bilderna, det är fotografens lott att vara bakom kameran ; -)

Inga problem att bränna på med sporthoj fastän det är vinter.:banana
Precis som med geggmoppar så är det bara på med vintersulor så blir säsongen längre:yoparty
Dock så är det lite motigt vid -15 grader.
 

Bifogat

  • 636is.JPG
    636is.JPG
    29.4 KB · Visningar: 138
  • busaslang.jpg
    busaslang.jpg
    101.8 KB · Visningar: 144
Man märker att alla tänker olika. Fick ändå en tankeställare idag när jag åkte till jobbet med bilen halv 6 imorse och hamnar i bredställ i 60km/h i nerfösbacke o kurva. Bilen gliden över på motsatt körbana o styrningen lika med noll. Denna gång gick det bra men bokat tid för vinterdäck imorgon. Svart is eller isfläckar allmänt är förrädiskt nu och hamna i sånt med hojen kan aldrig båda något gott.
 
Det är med största sannolikhet slut på nöjesturer och buskörning för min del nu, däremot kommer jag fortsätta ta hojen till jobbet så länge jag inte fryser ihjäl (det var riktigt kallt att köra hem igår natt...) :yoparty

Underlaget är jag inte så orolig för så länge det inte ligger snö och is på vägen. Ju kallare det är i luften desto långsammare kör jag, man fryser mindre med mindre fartvind! :tummenupp
 
Min gräns går vid +15c.

Under det så fryser jag fingrarna av mig.

Dock kommer jag nog åka i kallare väder till våren:D
 
Det beror helt på vad man har för maskin o hur kräsen man själv är.

Men generellt sett så för sporthojar försvinner roligheten oftast nånstans vid 3-5C
Visst att köra nån enstaka repa då det är kallt med sporthoj kan vara kul med, men inte att pendla till/från jobbet eller långturer.

Har man motard/liknande hoj ... tja då är det väl bara att klä hojen med rätt kläder(dvs dubbdäck) och sen ut & ha kul.

Det är precis som med dykning. Vissa är "coctail divers" som inte dyker om det inte är mer än +20C i vattnet och inga betjänter som tar hand om utrustningen samt kommer med coctails.
Andra tar o lär sig dyka med torrdräkt o nitrox o dyker året runnt även här i Sverige.

Gör det som känns rätt, men se till att ha säkerhets marginalerna på din sida så du slipper krasha.

Jag krashade 3 Juli nu i år o skadade mig mycket lindrigt (knäckt nyckelben, trasig axel, brutet revben, bruten armbåge, bruten stortå) och jag har fortfarande mycket ont i bland. Gnäller inte, tycker att jag är en av de lyckliga få som troligen kommer att kunna rehabträna bort stor del av mina besvär, men vill uppmärksamma att även mycket lindriga skador kan ta tid innan man slutar få besvär av dem.
 
Inga problem att åka i -20 om man har rätt kläder:tummenupp
 
125:an klarade både snö och is så det borde 650 klara med, men inga längre sträcker när isen och snön är framme! bara några kilometer.
 
Back
Top