Hur köra utan koppling?

  • Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Nu ska min käraste till verkstan. Är nog ingen idé att föröka få ut nåt på försäkringen, skiter i det just nu. Får väl försöka låna på nåt sätt fram till augustis lön... Tänker inte låta min sommar förstöras!!

Men till verkstan måste jag, har ju som sagt inte fått nåt garage att plocka i än. Någon som har några erfarenheter att köra en större hoj längre sträckor utan koppling? Måste ta mig en sådär 7-8 km varav hälften stadkörning. Är det bäst att krypa på 1:an? Hur elakt är det mot växellådan att smälla i högre växlar?

/Martin
 
Borde nog vara bättre med tvåan. Det svåra är inte att köra, utan att starta och stanna. Kan vara nog så knivigt att få i friläget när en korsning närmar sig.. När du ska igång från stillastående måste du ju springa, hoppa på och försiktigt peta i ettan. Ta det j-vligt lugnt, för du kommer inte att kunna stanna som du brukar, och du måste verkligen planera körningen.
 
Ugluk skrev:
Borde nog vara bättre med tvåan. Det svåra är inte att köra, utan att starta och stanna. Kan vara nog så knivigt att få i friläget när en korsning närmar sig.. När du ska igång från stillastående måste du ju springa, hoppa på och försiktigt peta i ettan. Ta det j-vligt lugnt, för du kommer inte att kunna stanna som du brukar, och du måste verkligen planera körningen.

Hade hoppats på att startmotorn skulle orka hjälpa till vid själva starten så man slapp springa och hoppa. Men det är nog inte säkert. Kanske bäst att ta det mitt i natten när det inte är nån trafik.
 
berggren_martin skrev:
Hade hoppats på att startmotorn skulle orka hjälpa till vid själva starten så man slapp springa och hoppa. Men det är nog inte säkert. Kanske bäst att ta det mitt i natten när det inte är nån trafik.
Ju mindre trafik desto bättre. Om batterit räcker till att dra igång och du kan fixa det utan att välta är det nog smidigare på startmotorn. Själv har jag bara krossväxlat mig fram på en 400:a, och din är nog lite mer svårsprungen.. :hej
Slå av innan växling så ska nog inte lådan ta stryk heller.
 
berggren_martin skrev:
Hade hoppats på att startmotorn skulle orka hjälpa till vid själva starten så man slapp springa och hoppa. Men det är nog inte säkert. Kanske bäst att ta det mitt i natten när det inte är nån trafik.
går nog om du själv hjälper till lite med fötterna bara det inte är för mycket korsningar så batteriet tar slut (kör utan ljus)
 
Jag körde bil från Knutstorp, till Göteborg och genom hela centala stan utan koppling :hej

Liiite jobbigt dock! Nerväxlingarna är jävliga så undvik dom. Starta på ettan och växla bara uppåt. När du måste stanna bromar du död på motorn, krånglar i ettan, på med startmotorn och sedan iväg igen.

En annan lösning är att du fixar kopplingen själv ;)
Billigare, enklare och du lär dig hojen :tummenupp
 
Du skrev på en annan tråd att de slagit sönder kopplingen för dig. Det verkar bara vara kopplingshållare för handtaget och eller handtaget som är sönder. Detta är inte svårt att byta själv. Är det så, föreslår jag att du köper nytt och monterar hemma.

Om du ändå måste köra utan koppling: Om korsningen är i nerförsbacke eller på jämn mark kan du ha motorn igång och växeln i friläge. Paddla upp farten med fötterna till ett par kilometer, peta sedan i växeln med motorvarvet på tomgång så borde växeln gå i fint. Har testat detta själv på en min cbr 600 när vajern gick av.

Lycka till

// PMR
 
Kan du inte förlänge kopplingsarmen och koppla manuellt direkt vid kopplingen??

annars - pröjsa verkstan 150 spänn för att hämta upp hojen med släp!! :tummenupp (borde bli billigare än att köra sönder växellådan)
 
ToL skrev:
Kan du inte förlänge kopplingsarmen och koppla manuellt direkt vid kopplingen??

annars - pröjsa verkstan 150 spänn för att hämta upp hojen med släp!! :tummenupp (borde bli billigare än att köra sönder växellådan)

"Annars-alternativet" låter nog bra ändå. Det enda jag har kvar av kopplingen är en avklippt slang som droppar lite vätska..
 
Visstfan, hydraulkoppling..... Se till att få bort all vätska fortare än kvickt!!! Den fräter på lackerade detaljer!!!
Du kan nog fixa nya grejer via en hojskrot! Kolla upp det först, behöver inte kosta skjortan.
 
sätt rul på hojen, springa eller nedförslut, sen trycker du i ettan.
Sen är det enkelt att växla upp utan koppling (det måste du väl för tusan ha provat förr?). Ner är värre, tvinga inte i lägre växlar på höga varv.
 
Silwer skrev:
sätt rul på hojen, springa eller nedförslut, sen trycker du i ettan.
Sen är det enkelt att växla upp utan koppling (det måste du väl för tusan ha provat förr?). Ner är värre, tvinga inte i lägre växlar på höga varv.
<----------- Men hojen är tung och jag liten

Har bara crossväxlat på 80-kubiks crossar förut :rolleyes: Nä, nu har jag insett det krångliga i det hela, stan är dessutom fullpropad med turister ju. Verkstan ska komma och hämta den. Visst, jag har inga pengar nu, men på nåt sätt måste det gå att ordna och låna ihop eller tigga förskott. För en sån här dag suger det i mc-tarmen. Ingen mc-tjuv ska få förstöra en sån här underbar sommar. Så är det bara :fakta
 
ToL skrev:
Kan du inte förlänge kopplingsarmen och koppla manuellt direkt vid kopplingen??

annars - pröjsa verkstan 150 spänn för att hämta upp hojen med släp!! :tummenupp (borde bli billigare än att köra sönder växellådan)

De vill ha 500 spänn för att hämta den! Är det värt det? Kan man ta ut hämtningsavgiften på försäkringen?
 
Kolla vad du har för självrisk på bärgning, en del bilförsäkringar har 0 kr eller väldigt låg.
 
Enklast är motorn på tomgång. Se till att du får lite fart med fötterna så petar du i ettan. Växla till tvåan är inget problem. Växla ner går men se till att du först får i friläge och anpassar farten till tomgång på ettan innan du peter i den igen.
Det är ju så att växeln glider i lätt om du har bakhjulet snurrande i rätt fart i förhållande till motorvarvet.
Övning ger färdighet!!! :tummenupp
 
Kör inte hojen! Den är ju trafikfarlig! Det är en sak att köra hem om man råkat knäcka handtaget, men att ge sig ut i trafiken när man inte behöver låter korkat. Hyr ett släp för en hundralapp. Om du inte har bil så låna av nån polare. Kör för fan inte hojen! Bättre isf att betala 500 för att dom ska hämta den än att du kör och pajar ännu mer på hojen.
 
Skaffa ny hydralslang verkar vara det enklaste alternativet.....
En slang är inte dyr och bytet är enkelt.

//B
 
Försäkringen täckte upphämtning :tummenupp Visst hade man väl kunnat fixa det här själv hemma med nya delar för några tusen, man vad ska man ha försäkring till i så fall...

Hade det vart en liten offroad eller liknande hade jag inte tvekat på att köra, men den här klumpen var värre än jag trodde. Gav upp den idén rätt snabbt. Inte lätt för en gigant på 57 kg som jag att rå på ett (fulltankat) 240 kg-ekipage. "Lågvarvshacket" är inte att leka med heller på den motorn.
 
på okq8 kan man hyra släp för 60 spänn/timme annars, fast nu ordna det sig iallafall.

Angående att växla så vet jag inte hur det är på en lite äldre maskin, men på min gixxer så går det alla tiders om man bara släpper på gasen, går precis lika smidigt som om man frikopplar, det är när man skall ner igen som kopplingen behövs.
Lycka till i vilket fall, och mitt erbjudande om lite mekhjälp kvarstår om de är nått.

/Pajje
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top