Hur köra SATA och PATA disk ihop ?

Tog skiten till datorn på jobbet och slog igång det här istället.
Och det verkar vara problem med drivrutiner.
När man slår på den så kommer Windows egna installationstjosan upp där man ska söka efter drivrutiner automatiskt eller manuellt.

Väljer då att söka efter dom manuellt och hänvisa till skivan man fick med men den hittar inga drivisar alls trots det.

Så jag ser ju enheten i "Computer Management", dock ej fungerande med ett frågetecken över sig.

Men hur får jag då fart på drivrutinerna till denna apparat?

tog bort byglingen som satt som MASTER.
Ingen bygling nu alltså och startade upp igen och då upptäckte han disken som en "Portable disk" och allt var frid och fröjd.

Efter ungefär halva överföringstiden så avbryts det hela och får då ett felmeddelande "Kunde inte hitta blablabla.avi".

Stängde felmeddelandet och pang bom så var nu den portabla IDE-disken helt borta i Utforskaren. :confused:

Hur fan i helvetet kommer det sig!? :mad:

var det med en lapp som stod ifall master skulle vara på eller av?, verkar som det är något fel på disken..., får du igång den igen så det första du gör är att köra chkdsk i command-prompt(start/kör cmd)

ex.

chkdsk f: (bokstaven den blivit tilldelad)

Väljer då att söka efter dom manuellt och hänvisa till skivan man fick med men den hittar inga drivisar alls trots det.

Men hur får jag då fart på drivrutinerna till denna apparat?

klickade du igenom alla mappar på CDn?

de jag har kört har inte behövt några drivrutiner, ungefär 6 st olika.

• CD med drivrutiner, men är plug 'n play i de flesta OS

testa på en till dator ifall du får tag i en

eller kolla igenom alla mapparna på CDn

Last edited:
var det med en lapp som stod ifall master skulle vara på eller av?, verkar som det är något fel på disken..., får du igång den igen så det första du gör är att köra chkdsk i command-prompt(start/kör cmd)

ex.

chkdsk f: (bokstaven den blivit tilldelad)

klickade du igenom alla mappar på CDn?

de jag har kört har inte behövt några drivrutiner, ungefär 6 st olika.

• CD med drivrutiner, men är plug 'n play i de flesta OS

testa på en till dator ifall du får tag i en

eller kolla igenom alla mapparna på CDn

Kikade igenom mapparna på CD-skivan som medföljde. Var några olika för olika OS.
I ena mappen låg en setup.exe fil som jag körde igenom och allt gick bra.

Men det är sen när disken upptäcks och skall installera drivrutiner som det skiter sig.
Installerar jag inga drivrutiner så ser jag disken i Computer Management men kan ej använda den.
Och försöker jag installera drivisarna så går det inte.

Disken är som Master nu, på den här burken upptäcktes den inte alls annars.

Hmm, ska prova lite mera. Återkommer.

Lånade en hiskeligt stor (6GB) HDD och provade med vilket gick hur bra som helst. Inga drivisar behövdes eller någonting. Så det är inte adaptern det är fel på i vilket fall.

Har även testat alla byglingar som är möjliga men han upptäcker ingen förutom Mastern.
När den då upptäcker den så insisterar Windows att han ska installera mjukvara för att få den fungerande. När den då inte hittar mjukvaran, trots att skivan är i, så står det bara att den inte kunde installera mjukvaran pga. att den inte hittade nödvändig mjukvara.

Sen hoppar en ikon upp i högra hörnet att "device may not work properly".

:confused:

Provade på IT nissens burk och samma sak där. Varför letar han efter drivrutiner när det inte ska behövas i XP ?

det kan man undra, men har du en CD med drivrutiner så borde det funka, eller finns det inte drivrutiner till XP?, förmodar att ni har service pack 2 på era XP så det lär inte vara något fel där, om inte annat kan du ringa dom du köpt den av, dom borde kunna hjälpa dig, verkar ovanligt krångligt, inte för att det inte har hänt förr...

edit: eller maila support@lc-power.com och fråga om tips

http://www.lc-power.com/

leta upp modellen du har och skriv det i mailet

ig_m_58.jpg

Last edited:
kan det vara så att du bara testat på datorer med USB 1.1?

står inget om att den är 1.1 kompatibel..., alla jag testat hitills har varit 1.1 kompatibla.

kolla på deras hemsida om det står 1.1/2.0 i specen för din modell.

Specifikationer:
• USB: 1st USB2,0

det kan man undra, men har du en CD med drivrutiner så borde det funka, eller finns det inte drivrutiner till XP?, förmodar att ni har service pack 2 på era XP så det lär inte vara något fel där, om inte annat kan du ringa dom du köpt den av, dom borde kunna hjälpa dig, verkar ovanligt krångligt, inte för att det inte har hänt förr...

edit: eller maila support@lc-power.com och fråga om tips

leta upp modellen du har och skriv det i mailet

ig_m_58.jpg

Jo det finns en särskild mapp med XP på, vilket jag testat. Det är ju den jag ska hänvisa till då Windows ploppar upp en ruta där det står att man ska installera drivrutiner. Men även fast det finns en .sys fil i den mappen så vägrar den.

Ja ett mail kokar jag ihop. Dom får fiCksa!

kan det vara så att du bara testat på datorer med USB 1.1?

står inget om att den är 1.1 kompatibel..., alla jag testat hitills har varit 1.1 kompatibla.

kolla på deras hemsida om det står 1.1/2.0 i specen för din modell.

Specifikationer:
• USB: 1st USB2,0

Min burk är spritt ny och har USB 2,0. Likaså datorerna här på jobbet så jag tror inte det är det som är problemet.

Sedan testade jag ju med en annan HDD i adaptern och då funkade det hur bra som helst utan att behöva installera drivrutiner.

Det mest irriterande är att jag fick igång den hemma igår, men sedan efter ett tag så försvann den bara ur Utforskaren. Så det bör ju fungera på något sätt.

Ska klura vidare lite.

ok, blev ovanligt krångligt det där, den kan ju vara trasig också.

har du en till lös ide så prova byt, så du har uteslutit din IDE disk.

Det har jag redan gjort. ;)

Nu blev det soppa av det här.

Detta har jag alltså gjort.

1. Testade att starta upp allting hemma på min nya dator. Funkade en stund och sedan försvann IDE-disken ur Utforskaren av okänd anledning. När detta gjordes var INTE IDE-disken byglad alls, vilket inte finns som ett alternativ om man kollar fysiskt på IDE-disken.
Så hur det funkade (en stund) har jag ingen aning om.

Testade att bygla olika men inte ett liv.

2. Tog den till jobbet och provade här. Byglade den som Master och Windows säger då åt mig att installera drivrutiner.
Sätter i skivan som följde med och provar men den hittar inte några drivrutiner.

3. Testar en annan IDE-disk som jag fick låna från jobbet där jag är nu. Funkar hur fint som helst utan att behöva installera drivisar.

4. Stoppar i den gamla IDE-disken och testar med exakt samma inställningar, samma USB port osv. och får samma meddelande som jag skrev i punkt 1.

Nu ska jag prova och maila dom. Men jag antar att dom inte kan säga mer än vad som står i den här tråden.

brevid ser inf-filen(setup information) ut att finnas, borde funka fint då att peka ut den filen vid manuell installation..

Ah, det är det som är .inf. Då är jag med.

Men det går dock inte, det enda jag kan hänvisa till är mappen de där tre filerna ligger i men han hittar dom inte iaf. Kan ej hänvisa till enskild fil.

Kanske ska skapa en ny, tom mapp och flytta dit den och sen hänvisa till den mappen ?

Last edited:

3. Testar en annan IDE-disk som jag fick låna från jobbet där jag är nu. Funkar hur fint som helst utan att behöva installera drivisar.

ouch, kanske inte funkar alls då med den disken, fanns det inga Master/slave byglar på den?, brukar finnas några piggar med text till som man kan bygla..., alt. en lapp på disken som talar om master/slave konfig.

ouch, kanske inte funkar alls då med den disken, fanns det inga Master/slave byglar på den?, brukar finnas några piggar med text till som man kan bygla..., alt. en lapp på disken som talar om master/slave konfig.

Jo, på den IDE-disken som jag har problem med finns lite olika alternativ. Har testat alla utan framgång. Det bör ju vara Master som skall fungera.

Det gick förresten att hänvisa till en enskild fil under "Device Manager", men gör jag detta får jag meddelandet "The specified file does not contain information about your hardware". :gnissla

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park