Hur köra SATA och PATA disk ihop ?

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Som sagt, har två SATA HDDs för tillfället och behöver tillfälligt köra en PATA disk för att föra över information till SATA disken.

Hur gör jag detta? Har testat att ha master och slave på PATA disken men den vill inte upptäckas. När datorn startar så kommer det vanliga och sen söker den efter drives men väl i XP har den inte upptäckt något.

Vad ska jag ha för inställningar i BIOS ?

är IDE-kontrollern aktiverad i BIOS? disken ska dyka upp där då

kan bli svårt att boota PCn med IDE aktiverad, ev. så vill den boota från IDE då, fixas med boot-diskett och en hackad boot.ini, annars ett USB/IDE interface

http://www.webhallen.com/prod.php?id=61749

Den är aktiverad där ja.

Nja, jag får igång PCn med disken inkopplad men han känner inte av den. Har den sitter i just nu.

En sak till är att jag ej kan komma in i BIOS när jag startar med disken inkopplad. Det spelar ingen roll hur mycket jag trycker på delete så kommer jag ändå inte in dit.

Om man inte har nån diskettstation då ? :gnissla

det var en hel del strul där, datorn klarar kanske helt enkelt inte av IDE/S-ata kontrollern samtidigt, enklast är det där USB interfacet...

Jag vet, det är inte meningen att det ska gå bra för mig.

Okej, då kanske det helt enkelt är bäst att testa på det där. Var inte så farligt dyrt heller.

Edit: Men varför finns det då uttag på mammakortet för det? Det bör ju fungera.. :gnissla

Last edited:
det var en hel del strul där, datorn klarar kanske helt enkelt inte av IDE/S-ata kontrollern samtidigt, enklast är det där USB interfacet...

Nu ringde det en klocka.... Råkade ut för ett moderkort där det inte gick att köra alla sata-kanalerna samtidigt som IDE var aktiverat.... Man fick stänga av hälften av sata-uttagen för att få igång IDE.

Nu ringde det en klocka.... Råkade ut för ett moderkort där det inte gick att köra alla sata-kanalerna samtidigt som IDE var aktiverat.... Man fick stänga av hälften av sata-uttagen för att få igång IDE.

Fett. Har tre inkopplade enheter på SATA nu, två HDDs och en DVD-rom. Skall testa ditt tips och se hur det fungerar.

Håll förhud.. tummarna nu. :gnissla

Det verkar i din beskrivning som om problemet är att XP ej visar disken när du tittar i windows explorer (eftersom windows laddar drivrutiner, så har det säkert upptäckt att den finns där och problemet ligger nog inte i BIOS). Har du gått in i Administrative Tools/Computer Management/Disk Management och sett om den dyker upp där? Kan vara så enkelt att du bara måste aktivera den därifrån.

(Om du sitter på en svenskspråkig version, så heter det väl något annat misstänker jag. Administrativa Verktyg etc.)

Lycka till!

MVH/B)

Edit: Men varför finns det då uttag på mammakortet för det? Det bör ju fungera.. :gnissla

jo, la till S-ata på en dator och det fungerade men den vill boota från IDE, borde gå trixa till på den där men är det mycket trassel så är det tidsbesparande med interfacet, skruva i och kör.

Jag vet, det är inte meningen att det ska gå bra för mig.

haha, det är standard, vet inte hur många hundratals(tusentals:gnissla ) timmar man spenderat på saker under åren på det som bara borde vara att plugga i....

Last edited:
Fett. Har tre inkopplade enheter på SATA nu, två HDDs och en DVD-rom. Skall testa ditt tips och se hur det fungerar.

Håll förhud.. tummarna nu. :gnissla

testat flasha biosen? ryck ut så mycket som möjligt du inte behöver och prova boota med disken går inte det så testa disken på en annan burk.

testat flasha biosen? ryck ut så mycket som möjligt du inte behöver och prova boota med disken går inte det så testa disken på en annan burk.

haha, nu börjas det, minuter blir till timmar, ladda hem senaste bios, flasha, "aha, varför blev det strul med den där grejen som funka så bra förut:va " osv. osv. :D

Last edited:
Det verkar i din beskrivning som om problemet är att XP ej visar disken när du tittar i windows explorer (eftersom windows laddar drivrutiner, så har det säkert upptäckt att den finns där och problemet ligger nog inte i BIOS). Har du gått in i Administrative Tools/Computer Management/Disk Management och sett om den dyker upp där? Kan vara så enkelt att du bara måste aktivera den därifrån.

(Om du sitter på en svenskspråkig version, så heter det väl något annat misstänker jag. Administrativa Verktyg etc.)

Lycka till!

MVH/B)

Har kikat där redan, men den syns inte till. Det funkade inte att slå av två SATA ingångar. Fakk.

jo, la till S-ata på en dator och det fungerade men den vill boota från IDE, borde gå trixa till på den där men är det mycket trassel så är det tidsbesparande med interfacet, skruva i och kör.

haha, det är standard, vet inte hur många hundratals(tusentals:gnissla ) timmar man spenderat på saker under åren på det som bara borde vara att plugga i....

Aha, nej den här verkar inte ha några problem med att boota från SATA disken.
Spelar det någon roll om jag ej använt SATA1?

Alltså diskarna ligger på SATA2 och SATA3. DVDn ligger på SATA4. Ettan används alltså inte.

Kan det ha betydelse?

Känns som det är enklast att tjöpa antingen den du länkade till eller den andra.

Kom på ett annat alternativ. En sån här köpte jag när jag ville köra en IDE-disk tillfälligt...

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=317206

Man kopplar alltså en SATA kabel till den där och sedan en IDE kabel från den till HDDn ?

Last edited:

Spelar det någon roll om jag ej använt SATA1?

Alltså diskarna ligger på SATA2 och SATA3. DVDn ligger på SATA4. Ettan används alltså inte.

Kan det ha betydelse?

Känns som det är enklast att tjöpa antingen den du länkade till eller den andra.

jo det kan vara så att det måste vara S-ATA1, finns väl alla optioner..., gör ett försök, tröttna du så kör på länken, den är rakt på sak utan omvägar, en jumper på IDE-disken till master, sen in i kabinettet och i med usb kontakten så är det klart.

Man kopplar alltså en SATA kabel till den där och sedan en IDE kabel från den till HDDn ?

förmodar att det sitter enn IDE kontakt på den så ingen kabel, bara en S-ata kabel(följer nog med), funkar som USB-kabinettet fast över S-ata

edit:läs kundbetygen om den däringa S-ata grejen

Last edited:
jo det kan vara så att det måste vara S-ATA1, finns väl alla optioner..., gör ett försök, tröttna du så kör på länken, den är rakt på sak utan omvägar, en jumper på IDE-disken till master, sen in i kabinettet och i med usb kontakten så är det klart.

förmodar att det sitter enn IDE kontakt på den så ingen kabel, bara en S-ata kabel(följer nog med), funkar som USB-kabinettet fast över S-ata

Okej. Såg ingen kabel så det var därför jag undrade.
Jo dom verkar inte helt nöjda om man säger så. :hihi

Kör nog på din variant om inte ändring till SATA1 fungerar som sista utväg,

Sen en sak till.

I menyn där IDE inställningarna fanns kunde man ändra på två alternativ,

1. SATA configaration.

- Compatible
- Disabled
- Enhanced.

Där lär man väl köra "Compatible" om det ska fungera?

2. HDD write protection.

- On
- Off

Det sista förstod jag nog inte riktigt. Skydda mot vadå?

Om det är den där mojängen jag länkade till, så sitter det en IDE-kontakt på den som passar direkt i hårddisken. Sen kopplar man in en SATA-kabel i adaptern. Spänningsmatning också....

Och var gäller kundbetygen så stämmer det där om att den inte hittas vid uppstart, man får dra ur spänningsmatningen och sätta tillbaka den igen när datorn är igång. Detta verkar bara gälla Vista, i XP hade jag inga problem alls.
Men ska man bara ha den till att föra över filer mellan två diskar som en nödlösning, så fungerar den även i Vista. Jag använde min till det och sen hamnade den i lådan..

Annars har ju KGK:s förslag med ett USB-kabinett sina fördelar, då har man ju plötsligt en portabel disk att släpa med till kompisar..

Om det är den där mojängen jag länkade till, så sitter det en IDE-kontakt på den som passar direkt i hårddisken. Sen kopplar man in en SATA-kabel i adaptern. Spänningsmatning också....

Och var gäller kundbetygen så stämmer det där om att den inte hittas vid uppstart, man får dra ur spänningsmatningen och sätta tillbaka den igen när datorn är igång. Detta verkar bara gälla Vista, i XP hade jag inga problem alls.
Men ska man bara ha den till att föra över filer mellan två diskar som en nödlösning, så fungerar den även i Vista. Jag använde min till det och sen hamnade den i lådan..

Annars har ju KGK:s förslag med ett USB-kabinett sina fördelar, då har man ju plötsligt en portabel disk att släpa med till kompisar..

Ah, på så vis. Då är det en mindre bra sak eftersom min ena SATA HDD sitter i botten på chassit, precis framför IDE-kontakten på moderkortet. :gnissla
Jag får precis in en IDE-kontakt men inte mer än så.
Då får det i sådana fall bli KGKs länkning.

Exakt, då kan man ju få en billig portabel HDD. :banana

Nu fick jag en dum idé.

Om man tjöper den där adaptern som KGK länkade till samt denna disk http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=2094289 så bör man ju få en väldigt billig portabel HDD.
Hur bra/dåligt funkar det med värme och så om man har den igång ett tag?

Annars kan man ju alltid snida till ett snyggt litet chassi till HDDn med den där adaptern inbyggd och eventuellt en liten fläkt till det.

Fast det kanske är en dum idé när det finns en sådan här t ex.? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=322613

Hilfe bitte!

Nu är jag helt övertygad om att chefen på Djävulens avdelning "IT" hatar mig innerligt och gör allt för att jag aldrig ska kunna få igång något datorrelaterat. :mad:

Fick hem den där fina adaptern som KGK länkade till. Skruvade i IDE disken och slog på datorn. Först hittade den ingenting varpå jag demonterade disken och tog bort byglingen som satt som MASTER.
Ingen bygling nu alltså och startade upp igen och då upptäckte han disken som en "Portable disk" och allt var frid och fröjd.
Tänkte att jag skulle bränna ut datan som fanns på disken och körde igång en skiva som misslyckades (förmodligen eftersom jag brände direkt från den portabla disken, skulle nog flyttat över datan till min HDD eller nåt).
Happ, då tänkte jag att jag för över datan från den portabla IDE disken till min SATA HDD.
Efter ungefär halva överföringstiden så avbryts det hela och får då ett felmeddelande "Kunde inte hitta blablabla.avi".

Stängde felmeddelandet och pang bom så var nu den portabla IDE-disken helt borta i Utforskaren. :confused:

Hur fan i helvetet kommer det sig!? :mad:

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...