Hur kör man riktigt riktigt fort med MC ???

Nu kommer det snart skit.:) Min gixxer stannar vid 299 km den vill inte visa mer på mätarn. Jag själv tycker att det känns ganska lugnt i 299 men jag kan hålla med om att det blåser och låter en hel del. Men för den sakens skull så får nog moppen komma upp i 299 varje gång vi är ute och åker.
 
Samtidigt är ju paradoxen på 2 hjul att det oftast är bättre att gasa än tvärtom. Är det inte Kieth Codes heliga ord: "When in doubt, pin it!"

Problemet är väl att man måste LÄRA sig köra så väl att reaktionen när man blir rädd är den "rätta". Vilket genetiskt för oss normalt känns fel. Mycket övning för att koda om sånt i hjärnan.

I stort håller jag givetvis med däremot. Av de olyckor jag erfarit vid gruppkörningar etc har nog MINST 80% berott på en ovilja att vara långsammare än andra. Och då är man redan på hal is, för det finns ALLTID nån som är snabbare.

Jo. I vissa lägen är det ju så. Har man committat sig till en kurva i en viss fart så funkar det ju inte att plötsligt komma på att det går lite för fort och slå av som instinkten säger. Då hamnar man ju ute i ytterkurvan.
Det jag menar är väl snarare att det i många lägen kanske är bättre att inte dkruva på så mycket och välja en något lägre kurvhastighet som man är säker på att klara av.
Men jag förstår absolut vad du menar och jag kan hålla med.
 
Du med Busan som undrade vilken svensk bana du kan åka fort på så är svaret Mantorp eller Anderstorp, jag har ca 270 med min surgixxer på Mantorp och då bromsar jag i GOD tid men har hyffsad fart ut på rakan, men fart är relativt, jag var där med busaklubben i somras och några med turbo pinnade på nedför rakan men sen var det inte mycket bevänt, att bara kräma rakt fram utan att kunna svänga ter sig bara farligt för mig, men visst, ta en pianotråd, ca 15 meter så fäster vi den i min kuts och din ena styrända så åker vi essingeleden så får vi se vad fort är...:D
Bana är där man lär sig köra fort, att som (relativt) okunnig sätta sig och gasa satan på E4an är bara självdestruktivt!

Fredrik:huvet

tråden handlar om "hur kör man riktigt riktigt fort med mc" inte om perverterade övningar med pianotrådar. Du får gärna lägga ett "bror duktig"-perspektiv på tråden, men att förlöjliga frågeställningen som du gör, medför inte att folk avstår från att fundera vad som är viktigt vid riktigt hög fart. Att inte inse att det är en enorm skillnad mellan 270 mätarfart och toppfart på en sporttourer typ zx 14 eller hayabusa är okunnigt.
 
Last edited:
Jo. I vissa lägen är det ju så. Har man committat sig till en kurva i en viss fart så funkar det ju inte att plötsligt komma på att det går lite för fort och slå av som instinkten säger. Då hamnar man ju ute i ytterkurvan.
Det jag menar är väl snarare att det i många lägen kanske är bättre att inte dkruva på så mycket och välja en något lägre kurvhastighet som man är säker på att klara av.
Men jag förstår absolut vad du menar och jag kan hålla med.

Kan man sammanfatta det hela med att det enda sättet att inte köra för fort i en kurva är att bromsa in tillräckligt före kurvan, så att man mitt i slipper upptäcka att det går för fort (för då är det för sent)?
 
Kan man sammanfatta det hela med att det enda sättet att inte köra för fort i en kurva är att bromsa in tillräckligt före kurvan, så att man mitt i slipper upptäcka att det går för fort (för då är det för sent)?

JA!

Sen lägger man på lagom gas genom kurvan, inte rulla.
 
JA!

Sen lägger man på lagom gas genom kurvan, inte rulla.

Då måste jag göra något fel, ety jag aldrig haft några problem att släppa av - Ja till och med bromsa! - vid spårvalsändringar.
Även i racetempo.
Särskilt med gamla riktningsstabila touringjärn går det utmärkt att ändra spår med gasen.
 
Då måste jag göra något fel, ety jag aldrig haft några problem att släppa av - Ja till och med bromsa! - vid spårvalsändringar.
Även i racetempo.
Särskilt med gamla riktningsstabila touringjärn går det utmärkt att ändra spår med gasen.

Vi pratar om vanliga motorcyklister inte killar/tjejer i racetempo på väg eller bana. Då är ju tekniken lite annorlunda. Om man kör slut däcket på 200mil på gata och lämnar långa svarta spår från mitten av kurvan och ut, det är svårt att med ord beskriva tekniken hur man gör, men för kunna köra lagom fort och säkert är tekniken annorlunda.
Det är ju samma med bil om du bromsar mitt i kurvan så vill den ju gå rakt fram.
 
Vi pratar om vanliga motorcyklister inte killar/tjejer i racetempo på väg eller bana. Då är ju tekniken lite annorlunda. Om man kör slut däcket på 200mil på gata och lämnar långa svarta spår från mitten av kurvan och ut, det är svårt att med ord beskriva tekniken hur man gör, men för kunna köra lagom fort och säkert är tekniken annorlunda.
Det är ju samma med bil om du bromsar mitt i kurvan så vill den ju gå rakt fram.

Det blir inte riktigt samma sak med en hoj.
Om du (utan att ändra något annat) sänker farten i kurvan, så minskar kurvradien.
 
tråden handlar om "hur kör man riktigt riktigt fort med mc" inte om perverterade övningar med pianotrådar. Du får gärna lägga ett "bror duktig"-perspektiv på tråden, men att förlöjliga frågeställningen som du gör, medför inte att folk avstår från att fundera vad som är viktigt vid riktigt hög fart. Att inte inse att det är en enorm skillnad mellan 270 mätarfart och toppfart på en sporttourer typ zx 14 eller hayabusa är okunnigt.

Jag tycker nog du missförstod mig lite, 270 mätarfart verkar nog så fort för många här, likaså hoppas jag du håller med mig när jag säger att 100 i en kurva kan kännas fortare än aldrig så mycket 300+ på motorvägen!
Samtidigt vill jag poängtera att köra 300 utan att kunna svänga ordentligt (tekniskt sett hantera hojen, inte utföra 90 graders gathörn i den farten) är "obra".
Själv sätter jag en ära i att köra många mil på bromsbeläggen, det betyder att man planerar sin körning efter hur omgivningen ser ut.
Fart är relativt, 120 i en gammal folka är galet, 300 på din eller min hoj på motorvägen är ganska odramatiskt.
Förstår vi varandra? (Utan att vara dryg eller bror duktig)

Fredrik:tummenupp
 
Jag tycker nog du missförstod mig lite, 270 mätarfart verkar nog så fort för många här, likaså hoppas jag du håller med mig när jag säger att 100 i en kurva kan kännas fortare än aldrig så mycket 300+ på motorvägen!
Samtidigt vill jag poängtera att köra 300 utan att kunna svänga ordentligt (tekniskt sett hantera hojen, inte utföra 90 graders gathörn i den farten) är "obra".
Själv sätter jag en ära i att köra många mil på bromsbeläggen, det betyder att man planerar sin körning efter hur omgivningen ser ut.
Fart är relativt, 120 i en gammal folka är galet, 300 på din eller min hoj på motorvägen är ganska odramatiskt.
Förstår vi varandra? (Utan att vara dryg eller bror duktig)

Fredrik:tummenupp
Vi kan nog konstatera att det skulle vara kul om det fanns möjlighet att testa toppfarten under lite säkrare förhållanden än det finns idag. För hög fart ger en kick, och svenska vägar är kanske inte optimala för såna övningar. Sen är det naturligtvis i längden oändligt mycket roligare att köra bana.:tummenupp

så kör man fort:D

asså fyyyy faaan får halv ribba av denna.... utan att ljuga!

http://www.youtube.com/watch?v=pe7F6cOkQJU&feature=player_embedded#

En av de få youtubeklipp där de har lyckats fånga vad IOMTT verkligen handlar om:yoparty

Att stå i botten Bray hill när första åkaren kommer, är både en visuell och en ljudupplevelse som bara den, är värd resan dit.
 
Last edited:
Fart är relativt, 120 i en gammal folka är galet,
Jösses, du tog just orden ur munnen på mig. I nådens år 1981 sitter Teddy 10 år i baksätet på en bubbla på en landsväg någonstans i dalarna. I framsätena sitter två tjejer i 20-års åldern och i en nerförsbacke med plattan i golvet skriker tjejen bakom ratten till sin polare: "Kolla, den går i 120!". Jag mår fortfarande illa när jag tänker på det. Som sagt, fart är relativt. :)
 
Jösses, du tog just orden ur munnen på mig. I nådens år 1981 sitter Teddy 10 år i baksätet på en bubbla på en landsväg någonstans i dalarna. I framsätena sitter två tjejer i 20-års åldern och i en nerförsbacke med plattan i golvet skriker tjejen bakom ratten till sin polare: "Kolla, den går i 120!". Jag mår fortfarande illa när jag tänker på det. Som sagt, fart är relativt. :)

Skrotnisse nio år gammal i galonbaksätet på broderns Mustang Fastback med nyrenoverad 289a.
Omkörda av en Saab 900 Turbo (en fruktansvärt snabb bil enligt ryktet!).
NU JÄVLAR!!11!!
190 km/h på 70sträcka.
Brodern njöt.
Flickvännen skrek.
Skrotnisse höll på att kissa ner sig.
Syrran grät.
Motorn skar.
 
Skrotnisse nio år gammal i galonbaksätet på broderns Mustang Fastback med nyrenoverad 289a.
Omkörda av en Saab 900 Turbo (en fruktansvärt snabb bil enligt ryktet!).
NU JÄVLAR!!11!!
190 km/h på 70sträcka.
Brodern njöt.
Flickvännen skrek.
Skrotnisse höll på att kissa ner sig.
Syrran grät.
Motorn skar.

:rofl:rofl
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top