Hur kör man riktigt riktigt fort med MC ???

Jag körde BMW 118 diesel förra helgen, 170 var löjligt behagligt :)..

Köpbegäret plågar mig!! Kan nån hitta en -08a med max 4500 mil för under 180 lax till mig.. Som har max 1 ägare, inte är vit eller svart, med advantagepaket och är allmänt pedantskött!

Bitte!
 
Körde Hayabusa i helgen. 200 + var ju löjligt odramatiskt :mad:

Det är ju där dom trivs bäst.. :D
Ska man ut och söndagsåka med en busa så kliver man sällan under 150 på de större vägarna.. :hihi
 
I min värld är inte mod, ett odelat positivt ord. Att "fega ur" är ofta förståndigt så, varför inte säga som det är?:tungan

Jag anser att mod är ett positivt laddat ord. Att våga göra något är det däremot inte.
Om jag vågar göra något som är svårt eller om jag riskerar att göra bort mig så är det mod. Om jag vågar göra något som är rent utsagt korkat farligt då är det inte mod. Då är det galenskap.
Det finns Alltså en gräns där mod övergår i våghalsighet för mig.

Och jag kan villigt erkänna att jag ibland gör saker som nog många betraktar som våghalsiga och idiotiska snarare än modiga. Att maxa ur bilen eller motorcykeln på allmän väg är en sådan. Men det är ohyggligt sällan numera. När jag var i 20 årsåldern så var det snarare regel än undantag.
Antagligen är det så at man växer upp och blir vuxen så sakteliga.

Jag tycker snarast att mod är det sista man behöver när man kör hoj. Det man däremot behöver är kompetens. En gnutta rädsla och en hel del respekt för hojen och dess krafter är enbart hälsosamt.

Absolut. I många situationer är det helt klart vettigare att fega ur och tänka ett varv till innan man vrider fullt på rullen.
Och jag gör faktiskt det numera då jag har fått en viss självbevarelsedrift kombinerat med att jag numera vet att jag faktiskt är dödlig.
 
Last edited:
Absolut. I många situationer är det helt klart vettigare att fega ur och tänka ett varv till innan man vrider fullt på rullen.


Samtidigt är ju paradoxen på 2 hjul att det oftast är bättre att gasa än tvärtom. Är det inte Kieth Codes heliga ord: "When in doubt, pin it!"

Problemet är väl att man måste LÄRA sig köra så väl att reaktionen när man blir rädd är den "rätta". Vilket genetiskt för oss normalt känns fel. Mycket övning för att koda om sånt i hjärnan.

I stort håller jag givetvis med däremot. Av de olyckor jag erfarit vid gruppkörningar etc har nog MINST 80% berott på en ovilja att vara långsammare än andra. Och då är man redan på hal is, för det finns ALLTID nån som är snabbare.
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM
Samtidigt är ju paradoxen på 2 hjul att det oftast är bättre att gasa än tvärtom. Är det inte Kieth Codes heliga ord: "When in doubt, pin it!"

Problemet är väl att man måste LÄRA sig köra så väl att reaktionen när man blir rädd är den "rätta". Vilket genetiskt för oss normalt känns fel. Mycket övning för att koda om sånt i hjärnan.

I stort håller jag givetvis med däremot. Av de olyckor jag erfarit vid gruppkörningar etc har nog MINST 80% berott på en ovilja att vara långsammare än andra. Och då är man redan på hal is, för det finns ALLTID nån som är snabbare.

Rookievurporna är alltid att man bromsar, rätar upp och åker av i ytterkurva, istället för att lägga ned och ge mer gas.

Det är klart, vet man inte hur mycket man faktist kan lägga ned (eller varför man motstyr, och vad det är), så är det ju en sådan oduglig överlevnadsreaktion som träder i kraft.

På geggmoppar blir det där "when in doubt, pin it" jävligt tydligt, fegar man när det är på väg att gå åt helvete, går det åt helvete 11 gånger av 10, fler gatåkare borde prova geggigt underlag. :fakta


Att köra riktigt fort handlar om kurvor och att få den där underbara känslan av flyt, inte att vrida rullen i bött och sikta rakt fram.
 
Rookievurporna är alltid att man bromsar, rätar upp och åker av i ytterkurva, istället för att lägga ned och ge mer gas.

Det är klart, vet man inte hur mycket man faktist kan lägga ned (eller varför man motstyr, och vad det är), så är det ju en sådan oduglig överlevnadsreaktion som träder i kraft.

På geggmoppar blir det där "when in doubt, pin it" jävligt tydligt, fegar man när det är på väg att gå åt helvete, går det åt helvete 11 gånger av 10, fler gatåkare borde prova geggigt underlag. :fakta


Att köra riktigt fort handlar om kurvor och att få den där underbara känslan av flyt, inte att vrida rullen i bött och sikta rakt fram.

ORD!!

Jag är fd crossåkare också och det har nog räddat mig ett par ggr.

Jag har faktikst vid närmare eftertanke inte varit med en ENDA vurpa på gata.. Folk KÖR av vägen vilket är helt absurt egentligen. Ok i bil där däcken kanske inte fäster ordentligt, men på hoj är det fan oförlåtligt!

Fast det är läskigt dock. Jag hade en upplevelse i fjol där jag (valde att) drev ut lite i en höger för att kunna kliva på ordentligt ut på en raka. Hade tagit en supersnabb pisspaus och skulle köra ifatt gruppen. Kommer i utgången av kurvan och är kanske mitt i vägen ungefär när ag ser en Saabfront.. Lättar av liite på gasen och trycker till på styret.

Egentligen ganska okontrollerat för jag hade inte tid att hitta nåt att titta på för att få ordning på blick och balans öht, utan bara tryckte till rejält.. Men det funkade. Pulsen skjöt, hoj och knä skrapade i lite men jag var där jag borde när mötet "skedde".

Kanske inte ett exempel på exemplarisk körning, men ett bevis på att bandagar och mkt medveten övning ger resultat. Hade det hänt för 5 år sen när jag också var moppefukko-noob så hade jag suttit i grillen på saaben :brinnerup
 
Jag tycker snarast att mod är det sista man behöver när man kör hoj. Det man däremot behöver är kompetens. En gnutta rädsla och en hel del respekt för hojen och dess krafter är enbart hälsosamt.

Nu vet jag inte riktigt hur du tänker, men för att få kompetens behöver man många pulshöjare och mod för att fortsätta även nästa gång.
Sen behöver man intelligens för att hinna bli en kompetent förare, genom att öva under så säkra förhållanden som möjligt.

Nu resonerar jag inte så att kvinnor är de bästa bilförarna för att de orsakar väldigt få olyckor.
 
Det svåra är inte att köra fort, det är att lära sig köra sakta :rolleyes:

Jag har en pisshjälm för nån 800kr. Thundercaten toppar "bara" 255.
Jag brukar ganska ofta dra upp den till max. Som mest har jag nog legat 5 mil utan släppa på gasen. Det är kul, men väldigt farligt.
Jag tycker det inte är svårt att åka fort. Det enda man måste ha koll på är möten med bussar osv, inte kul o åka i mellan två bussar i 250, men det går.
Något jag ska lära mig i sommar är att ta kurvor ordentligt, det är däremot svårt. Knät ska skrapas i sommar!! :banana
 
Nu resonerar jag inte så att kvinnor är de bästa bilförarna för att de orsakar väldigt få olyckor.

Menar du att vara förskonad från olyckor inte nödvändigtvis behöver hänga ihop med körskicklighet? Det håller jag med om, tror att det hänger ihop med helhetsuppfattningen om själva konceptet att hantera något motordrivet i trafiken, med allt vad det innebär.

Det som den brokiga gruppen "kvinnor" verkar ha gemensamt är kanske en tendens att sällan köra över sin egen förmåga vid fel tillfällen? Ganska sympatisk egenskap, tycker jag! :tummenupp
 
Knät är ingen större måttstock på hur fort det går.

Visst är det härligt när folk kommer i skinnstället bara för att de lyckas knäskrapa på kurviga vägen. Att de sen inte åker snabbare än att man kan åka ifrån de med offroadhoj tycks inte spela någon roll....

Färdigskrapade knäpuckar säljes dyrt.....:banana
 
Jag sjunger i otakt med kören då jag upplever helt tvärtom, dvs att åka fort med en bil känns betydligt lugnare och mindre dramatiskt än vad det gör med hoj. Då menar jag vanliga bilar & hojar, dvs inga lamborghini eller hayabusor. Var uppe i 180 med en ford fiesta, fullastat med passagerare såväl som baggage. Tog en evighet att få upp den i den hastigheten, men den enda tydliga skillnaden jag märkte mot 120 var att omgivningen passerade fortare.

Måste hålla med dig, avser då också en normal bil så att säga... vart uppe i 220 nånting med audin hemma, det enda jag märkte var att den där lilla gungningen på väg bort nästan fick lunchen att hoppa upp på väg hem. Tycker det känns ganska fort redan i 160-170 på gixxern när backspeglarna vibrerar och har sig, inte så att det är jobbigt men man vill ju inte att det ska börja flyga delar :tungan. Däremot inga problem att pressa vidare men det är ju inte bekvämt. Kör normalt inte i de hastigheterna, men det kan ju vara kul att prova. I bubblan är det ändå värst då hör man hur det plingar i skärmarna när det släpper grus från däcken och den ormar sig från sida till sida i 140 (mätarfart). Men så är det en ganska rejält sänkt gammal 1960a.
 
Last edited:
Du med Busan som undrade vilken svensk bana du kan åka fort på så är svaret Mantorp eller Anderstorp, jag har ca 270 med min surgixxer på Mantorp och då bromsar jag i GOD tid men har hyffsad fart ut på rakan, men fart är relativt, jag var där med busaklubben i somras och några med turbo pinnade på nedför rakan men sen var det inte mycket bevänt, att bara kräma rakt fram utan att kunna svänga ter sig bara farligt för mig, men visst, ta en pianotråd, ca 15 meter så fäster vi den i min kuts och din ena styrända så åker vi essingeleden så får vi se vad fort är...:D
Bana är där man lär sig köra fort, att som (relativt) okunnig sätta sig och gasa satan på E4an är bara självdestruktivt!

Fredrik:huvet
 
Ska man behöva vara nån jävla dagis fröken här eller?
Hur svårt kan det vara att köra fort det är ju bara att vrida på rullen vad är problemet? :huvet
Kasta nappflaskan och gasa för fan!!!
 
Rookievurporna är alltid att man bromsar, rätar upp och åker av i ytterkurva, istället för att lägga ned och ge mer gas.

Det är klart, vet man inte hur mycket man faktist kan lägga ned (eller varför man motstyr, och vad det är), så är det ju en sådan oduglig överlevnadsreaktion som träder i kraft.

På geggmoppar blir det där "when in doubt, pin it" jävligt tydligt, fegar man när det är på väg att gå åt helvete, går det åt helvete 11 gånger av 10, fler gatåkare borde prova geggigt underlag. :fakta


Att köra riktigt fort handlar om kurvor och att få den där underbara känslan av flyt, inte att vrida rullen i bött och sikta rakt fram.

Håller helt med, många olyckor i kurvor beror på att föraren "fegar ur" och försöker bromsa. Ge lätt gas, lätt "motstyrning" och lägg ned och bara följ med hojen. Man kan i princip alltid lägga ner mer än vad man tror och bromsa är katastrof utan ABS, då kan tekniken bli lite annorlunda.
 
Jag tycker man ska vända på frågan, hur fan kör man långsamt ? det går ju verkligen inte
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top