Hur kör man in en helt ny minicross ? (midsize 125cc)..

Du ska köra sakta alltså inge fullgas. Högst halvgas ungefär..

Du ska byta olja var 2:de timme.
 
Bra olja i motorn (ingen Biltema eller liknande), varmkörning innan du drar ut på banan. Ta ett par varv med både gas påslag och motorbroms, just under inkörningen ska du inte ligga på samma varvtal och bara ta det lugnt. Kolvringarna tätar bättre om dom får jobba lite i "båda riktningarna" om du förstår vad jag menar. Stanna till efter några varv och kolla efter läckage, om allt är ok så är det bara och gasa.

Jag skulle bytt oljan tidigare än varannan timme i alla fall dom 2 första gångerna. Nu vet jag inte vad det är för olja i dom när dom levereras, men om du börjar med den så skulle jag bytt den efter första träningspasset.

/7an
 
Okej .. Men hur många gånger ska jag byta olja varannan timme i början ? Så att jag kan börja byta olja efter 5-6 timmar som vanligt ?

JAg tänkte på att i början hur länge ska jag köra lungt med den ?? Så att jag kan börja köra lite hårt som man brukar göra när kan jag gör de ? efter att jag har kört 3 timmar ?
 
Last edited:
Som jag skrev innan, byt kanske 2 ggr med lite kortare intervall så du får ut all skit som blir när allt körs in.

Du ska inte köra jätte lugnt från börja, låt motorn jobba, ingen segdragning.
när du kört några varv och du kollat efter läckage så är det bara och gasa.

Har aldrig förstått varför folkt tar det jätte lugnt 1 tank eller några timmar...??? Om någon har en förklaring så får ni gärna kommentera.

Vill man så kan man även köra in motorer i en bromsbänk om man har tillgång till det, och då kan du förstå att man gasar ganska hårt från början. A & O i inkörning (och all annan körning för den delen) är varmkörningen!! Är inte motorn varm innan du börjar köra så kan det gå illa.

/7an
 
Last edited:
Bra olja i motorn (ingen Biltema eller liknande), varmkörning innan du drar ut på banan. Ta ett par varv med både gas påslag och motorbroms, just under inkörningen ska du inte ligga på samma varvtal och bara ta det lugnt. Kolvringarna tätar bättre om dom får jobba lite i "båda riktningarna" om du förstår vad jag menar. Stanna till efter några varv och kolla efter läckage, om allt är ok så är det bara och gasa.

Jag skulle bytt oljan tidigare än varannan timme i alla fall dom 2 första gångerna. Nu vet jag inte vad det är för olja i dom när dom levereras, men om du börjar med den så skulle jag bytt den efter första träningspasset.

/7an

Man ska köra LUNGT när man kör in den. Och inte så smart att köra på en bana för där får man gasa rätt så mycket.. Föressten, Har du en fiddy ?
 
Man ska köra LUNGT när man kör in den. Och inte så smart att köra på en bana för där får man gasa rätt så mycket.. Föressten, Har du en fiddy ?

Förklara varför man ska köra lugnt. Och varför ska man inte köra på en bana?

Motorn ska jobba, inte segdras vid inkörning. Ligga på ett och samma varvtal i lugnt tempo är ingen hit.

Har ingen fiddy men har tävlat med en 4-taktare i minimoto som använder samma vev/cylle/topp (bara annat block). Bytte cylle/kolv då förra ägaren lyckats fixa repor i loppet. När jag körde in den så var jag inte direkt snäll om vi säger så. Bra varmkörning, ut på banan och tog ett par varv för och värma däcken sen var det fullt ös som gällde.
Bytte olja efter 2st 15min pass då jag bara har 2,3dl olja i den och motorerna går ganska varmt.

När jag sen rev den efter en säsong med tävlingar och träningar så var allt i kanon skick.

Har använt samma teknik på mina 2-taktare och det funkar kanon.

/7an
 
Men kolla här i början när jag ska köra in min cross .. Ska jag fylla fulltank olja när jag ska byta oljan efter 2 timmar ?? Ellr när ska jag fylla på fulltank olja ?

7an har du msn jag skulle kunna få ? adda dig kan va bra å ha dig vid vissa tillfällen för du verkar va kunnig om motorer =)... :tummenupp
 
Last edited:
Vet inte riktigt hur mycke olja det går i en sån motor. Men du ska ha så mycke olja som det rekommenderas. Ta gärna ett snack med Josun, tror att han kan hjälpa dig en hel del, speciellt när det gäller motorer.

Skickar dig ett PM också

/7an
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top