Hur kör du?

Hur är din körförmåga?


  • Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
Tror att det är så här. Ju mer incidenter du varit med om ovasett om du gått omkull eller inte så lär du dig. Man vet inte hur fort man kan väja för en bil innan den kört ut. Har en bil aldrig kört ut har du nog inte heller väjat och bromsat till max. Det är facktist så att lära sig att bromsa med fullt adrenalin flöde är svårare än man tror, då musklerna i kroppen reagerar fortare och tar i mer.
 
Tog körkort i somras, har kört några hundra mil. Anser mig vara "något under genomsnittet" eftersom 14 år bakom ratten på en fyrhjuling lär ha tränat upp "splitvision", riskbedömning, hastighetsanpassning osv tillräckligt mycket för att kompensera den mesta avsaknaden av erfarenhet av själva hojhanteringen.

Får väl se till våren hur jag känner då :D
 
ecce skrev:
Jag har krachat 2 bilar in i lyckstolpar.1 in i ett träd. Hojen och jag har dvs skräckupplevelser bakom oss. För varje gång man sagt "aldrig mer" så blir man en bättre förare... tror jag... :huvet

Dom som krockat ofta och har mycket "nära" upplevelser verkar fortsätta ha det också. Det finns dom som aldrig råkat ut för något och dom tror jag är betydligt bättre förare.
 
Att tänka på är att. Det är inte hastigheten framått som gör dig till en bra hoj åkar UTAN hur snabbt du får stopp på skiten...
 
Rigge skrev:
Dom som krockat ofta och har mycket "nära" upplevelser verkar fortsätta ha det också. Det finns dom som aldrig råkat ut för något och dom tror jag är betydligt bättre förare.

Jo men vissa av lär oss inte så fort heller...
 
men vem är "bäst"....han som kör 3000mil på vägarna utan olyckor eller han som kör 20 tävlingar och kanske bara 30mil i trafik?

btw...gav mig själv näst högsta betyg :D
 
Tjena Malena, kan du inte slå ihopp personerna så får du nog en skön mix. Men om jag fick välja går jag på landsvägs killen förutsatt att han har brutit Svearikes lag mer en fem gånger
 
Rigge skrev:
Dom som krockat ofta och har mycket "nära" upplevelser verkar fortsätta ha det också. Det finns dom som aldrig råkat ut för något och dom tror jag är betydligt bättre förare.

Jag håller med dig. Har kört hoj i 34 år, bil likaså, kört buss, tradare, lastbil, taxi, traktor, fyrhjuling samt rulleböra, och aldrig orsakat en olycka. Däremot har någon kört på mig några gånger. En tid körde jag c. 10 000 mil per år i 12-13 år och kan läsa alla förare jag träffar (även guuben i hatten). Nu måste jag trots allt erkänna att på bana är jag låååååångsam. Kanske brist på övning. Men tillbaks till ämnet, hade några kollegor som krockade stup i ett. Kunde bara inte lära det där med körning även om de körde lika mycket som jag. Det är personligt. Vissa saker är du bra på och vissa är andra bra på.
 
Jag tror jag är en ganska bra förare :D
Jag försöker att alltid ha förnuftet med, och tänka efter före
när jag kör på landsväg :rolleyes: .
Lyckligtvis, så har jag hittills reagerat instinktivt
rätt på oförutsetta "hinder" i trafiken.
På bana så håller jag mej i mitten, hellre jaga än jagas. Jag har
större självbevarelsedrift än tävlingsinstinkt :) .
 
Jag försöker, med varierande framgång, koncentrera mig på att få till
ett flyt istället för att gasa maximalt på varje raka och sedan knappt
hålla styrfart i kurvorna. I det stora hela kör jag som en tant.

På bana går det lite fortare, dock inte fort, jag anser mig vara medelmåttig.

/A
 
Jag är en mycket duktig förare med gott omdöme i trafiken :mattias
 
Skitsvår poll, men jag satte faktiskt att jag är mycket duktig eftersom pollen gäller banåkning bland alla sporthojsknuttar. I mitt tävlande får jag mer stryk än jag ger, men sen ska man komma ihåg att det går FORT i rookieklasserna just nu och mina snabbaste varv är det mycket sällan en gatknutte kommer i närheten av.

Men hade den här pollen legat på race-forumet hade jag klickat i "Jag kör inte bra men en del är sämre än mig. "
 
Chrille skrev:
I mitt tävlande får jag mer stryk än jag ger, men sen ska man komma ihåg att det går FORT i rookieklasserna just nu och mina snabbaste varv är det mycket sällan en gatknutte kommer i närheten av.
Utom på Sviestad, där 56:orna (med power slides in i böjarna) duggar tätt.
 
bmwjohan skrev:
...
1. kolla vem som sätter snabbast tider på nån bana och sen rangordna efter det. fast då måste man förstås ha en jääääääävla massa klasser. en klass för varje hojmodell.
...


Det där visar bara att du inte har en susning om vad du pratar om. En klass för alla sporthojar över 600 kubik hade snabbt visat vilka som är duktiga. När det gäller vem som är bäst så är svaret enkelt - I Sverige är Cralle eller Fredde Watz bäst, inga andra kommer egentligen i närheten.
 
Chrille skrev:
Det där visar bara att du inte har en susning om vad du pratar om. En klass för alla sporthojar över 600 kubik hade snabbt visat vilka som är duktiga. När det gäller vem som är bäst så är svaret enkelt - I Sverige är Cralle eller Fredde Watz bäst, inga andra kommer egentligen i närheten.

Och vad hände med Jimmi Lindström :va
 
Chrille skrev:
Det där visar bara att du inte har en susning om vad du pratar om. En klass för alla sporthojar över 600 kubik hade snabbt visat vilka som är duktiga. När det gäller vem som är bäst så är svaret enkelt - I Sverige är Cralle eller Fredde Watz bäst, inga andra kommer egentligen i närheten.

Även om de är outstanding, så slogs faktiskt Palle om sista vm-poängen på sachsenring förra året, på en "gammal" honda från 2000..
Han är rätt vass också.

Jag vet faktiskt inte hur jag ska bedöma min körning, i trafik är jag livsfarlig, trots mängder med mil, eller snarare som såhär, jag försätter mig i farliga situationer som jag oftast reder ut, eller där konsekvenserna inte blir så allvarliga ändå.
Jag är dock ganska medveten om mina brister, har ändå kört och lekt med hojar i 20 år, trots det är jag inte i närheten av Watz kontroll på cykeln.
Jag är värdelös på att köra på bakhjulet, men jag är rätt vass på bromsningar, eller hårda bromsningar. Har rätt bra känsla för när det ska släppa, både fram och bak, men givetvis gör jag missar där ibland ändå..
På bana räknar jag mig dock fortfarande som nybörjare. I trafik vill jag inte ens längre köra hoj, mest för att jag vet att impulskontrollen inte är vad den borde vara, även om jag är ganska bra på att läsa trafiken, då man lagt ett par mil som mcbud etc.

Så på vissa grejer är jag nog över medel, andra under medel. Och sen beror det givetvis på vem/vilka man jämför sig med.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top