Hur köper man en begagnad Mac?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Efter att ha bläddrat runt lite på blocket insåg jag att man kan köpa en Mac till överkomligt pris trots allt. Men det är mycket som är förvirrande. Processorer, RAM-minne, HDD och sånt kan jag hålla ordning på men vad betyder det när det står MacBook Pro v. 2,2 och 3.1 och så vidare? Vad ska man kolla efter och vad ska man undvika? Vilket OS ska man ha och vad är det egentligen som skiljer Tiger från Leopard och Leopard från Snow Leopard?

Det är en helt ny värld för mig men kanske fastnar jag. Det enda jag är ute efter egentligen är de sanslöst bra skärmarna som Macarna har men det är ju alltid kul att prova nya grejjer.

Råkar nån ha en MacBook Pro 15" till salu så finns jag på PM! :)

För att svara på topic, "man hittar någon som säljer en, sen så betalar man honom"

hehe. Sikta på dual-core, 3Gb+ Ram, och 500Gb+ HDD
Verisionerna på MacBooksen är precis som patchar osv.
1.0 är basic, en normal skräp burk, 3.5 är den senare som har lite mer krims krams och lite shit för att få det att gå snabbare.
Gå på leopard eller tiger, de är de två nyaste OS:en

1.0 är basic, en normal skräp burk, 3.5 är den senare som har lite mer krims krams och lite shit för att få det att gå snabbare.

Så en 1.0 är den första Macbook Pro som kom? Och nuvarande är nåstans runt 3.5? Skiljer det i hårdvaran på nåt sätt, andra generationers processorer och så eller? :va

EDIT: En frågejävel till: Vad är det för skillnad på "det gamla aluminiumhöljet" och Unibody?

Last edited:
För att svara på topic, "man hittar någon som säljer en, sen så betalar man honom"

hehe. Sikta på dual-core, 3Gb+ Ram, och 500Gb+ HDD
Verisionerna på MacBooksen är precis som patchar osv.
Gå på leopard eller tiger, de är de två nyaste OS:en

Varför skulle han gå på Tiger? Lite som att uppmana någon att satsa på Windows 98.

Så en 1.0 är den första Macbook Pro som kom? Och nuvarande är nåstans runt 3.5? Skiljer det i hårdvaran på nåt sätt, andra generationers processorer och så eller? :va

EDIT: En frågejävel till: Vad är det för skillnad på "det gamla aluminiumhöljet" och Unibody?

Ett enkelt sätt är att kolla hastigheten på frontside bussen, de nya är uppe i 1066 MHz.

De gamla pro gjordes i flera stycken och har även lite plastdelar. Unibodyn är som namnet antyder fräst ur ett stycke alu! GP! :Bugar

Varför skulle han gå på Tiger? Lite som att uppmana någon att satsa på Windows 98.

Mer som skillnaden mellan XP och Vista i så fall.

Last edited:
Ett enkelt sätt är att kolla hastigheten på frontside bussen, de nya är uppe i 1066 MHz.

De gamla pro gjordes i flera stycken och har även lite plastdelar. Unibodyn är som namnet antyder fräst ur ett stycke alu! GP! :Bugar

FSB:n kan man utläsa på förpackningen då eller? Den är inte sådär välanvänd i annonser... :)

Mer som skillnaden mellan XP och Vista i så fall.

Jag hoppas du menar att skillnaden inte är så stor men att Leopard är bättre, Vista lyckades aldrig överträffa sin föregångare i särskilt mycket.

Jag hoppas du menar att skillnaden inte är så stor men att Leopard är bättre, Vista lyckades aldrig överträffa sin föregångare i särskilt mycket.

Jag skulle inte gråta blod om jag var tvungen att leva med Tiger. Det är ett klockrent OS. Leopard känndes lite onödigt men när Snow Leopard kommer blir det annorlunda då man kommer få en betydligt snabbare dator.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg