Hur känsligt är ett Spyball-larm?

someone

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
KTM 1190R
Hallå!

I och med jag bytt upp mig i hojväg vill jag nu sätta larm på den för att hålla de klåfingriga borta. Har kollat (och läst) runt och det lutar nog mot ett spyball med modellanpassat kablage så man slipper "klippa o klistra" alltför mycket.

Eftersom han på M.Sjöberg :3freak inte kunde ge mig svar på en fundering jag hade lär jag vända mig till er som har erfarenhet av larmet.

Grejen är att jag kommer ha hojen i ett garage ganska nära en rätt trafikerad järnväg där det ofta går tunga godstransporter (stål - SSAB). Ligger man i soffan o kikar på tv så känner man tydligt hur det vibrerar/skakar. Skulle ogärna vilja att larmet drog igång titt som tätt p.g.a. det.

Finns det risk för att larmet larmar även på okänsligaste läget under dom förutsättningarna??

Gubben på M.Sjöberg kunde inte ens gissa, verkade som han inte hade någon riktig egen erfarenhet av larmet eller oxo visste han att det kunde larma o ville mörka.

Du kan ju ändra känsligheten och hitta en som passar dig, finns 8 lägen. 4 för "tung mc" och fyra för "scooter".

När jag fick mitt så kunde jag sitta på cykeln och skaka den i sidled 20-30 cm, fem sex gånger innan larmet utlöstes.

Det har nu ändrats så att det tjuter så fort man lägger handen på den.

Har haft den ståendes i Kista centrums garage och där har larmet utlösts, golvet gungar när bilarna åker.

Jag tror att du kommer att hitta en inställning som passar dig.

someone skrev:
Hallå!

I och med jag bytt upp mig i hojväg vill jag nu sätta larm på den för att hålla de klåfingriga borta. Har kollat (och läst) runt och det lutar nog mot ett spyball med modellanpassat kablage så man slipper "klippa o klistra" alltför mycket.

Eftersom han på M.Sjöberg :3freak inte kunde ge mig svar på en fundering jag hade lär jag vända mig till er som har erfarenhet av larmet.

Grejen är att jag kommer ha hojen i ett garage ganska nära en rätt trafikerad järnväg där det ofta går tunga godstransporter (stål - SSAB). Ligger man i soffan o kikar på tv så känner man tydligt hur det vibrerar/skakar. Skulle ogärna vilja att larmet drog igång titt som tätt p.g.a. det.

Finns det risk för att larmet larmar även på okänsligaste läget under dom förutsättningarna??

Gubben på M.Sjöberg kunde inte ens gissa, verkade som han inte hade någon riktig egen erfarenhet av larmet eller oxo visste han att det kunde larma o ville mörka.

Inte stor risk för att larmet ljuder om du har det på okänsligaste läget. Jag har ett spy-ball och har pillat fram och tillbaka en del. Det är dock superkänsligt i känsligt läge och blir okänsligt vid låg temperatur.

Enligt Spyball manualen kan man dels ställa in känsligheten samt temporärt sänka eller stänga av rörelsesensorn helt. Den temporära utför man med "tricks" från fjärrkontrollen. Tillämpligt tex för färjetransporter m m.

Manualen går att ladda hem från M.Sjöbergs hemsida. Sök på larm här på forumet så hitter du länk.

Anders R skrev:
Enligt Spyball manualen kan man dels ställa in känsligheten samt temporärt sänka eller stänga av rörelsesensorn helt. Den temporära utför man med "tricks" från fjärrkontrollen. Tillämpligt tex för färjetransporter m m.

Manualen går att ladda hem från M.Sjöbergs hemsida. Sök på larm här på forumet så hitter du länk.

http://www.m-sjoberg-ab.se/

someone skrev:
Hallå!

installera ett spyball larm i tisdags. E supernöjd!!!! :tummenupp :tummenupp

Anders R skrev:
Enligt Spyball manualen kan man dels ställa in känsligheten samt temporärt sänka eller stänga av rörelsesensorn helt.

Jo det vet jag med men frågan är HUR känslig den är på känsligaste läget.. alltså typ egna erfarenheter, sånt som inte en manual säger. Har nämligen läst något inlägg här på forumet om att det kunde vara "lite väl känsligt" på det okänsligaste läget. Och grejen med larmet är ju att jag just ska kunna ha den funktionen aktiverad när jag har den i mitt garage annars kan det ju kvitta.

someone skrev:
Jo det vet jag med men frågan är HUR känslig den är på känsligaste läget.. alltså typ egna erfarenheter, sånt som inte en manual säger. Har nämligen läst något inlägg här på forumet om att det kunde vara "lite väl känsligt" på det okänsligaste läget. Och grejen med larmet är ju att jag just ska kunna ha den funktionen aktiverad när jag har den i mitt garage annars kan det ju kvitta.

Om jag sätter mitt larm på känsligaste läget går det igång av att man knäpper till lite löst med fingrarna på framdäcket eller kåpglaset eller annat ställe som man annars tycker borde dämpa vibrationerna något. Tror nästan det går igång om en fluga landar lite osmidigt på den.

someone skrev:
Jo det vet jag med men frågan är HUR känslig den är på känsligaste läget.. alltså typ egna erfarenheter, sånt som inte en manual säger.

En liten knatte drog i mitt gashandtag när den stog på gatan (alltså han rörde bara rullen) Han fick en j*vla fart när larmet tjöt. Känsligaste läget... :tungan

someone skrev:

Bor själv inte så långt från järnvägen(100 - 150 m) och ibland känns det i marken när godstågen åker förbi. Dock har larmet aldrig löst ut för det. Okänsligaste läget pallar en spark på bakhjulet på min blysläde när det står på sidostödet, men det kan ha med hojvikten att göra. Känsligaste läget räckte det med att knacka på någon kåpdel.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra