Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Känns skitbra !
Är inne på tredje ölen nu....
Trevlig tråd!
Här är min story:
Min första hoj inhandlades 1996. Då var jag 16 år gammal.
Lusläste Bike Test för att hitta hojen med bäst vikt/effekt-förhållande inom ramen för regelverket för vad som då kallades mellanklass.
Vill minnas att det var max 25 kw. och inte mer 0,16 kw per kg. Undertecknad ville nämligen inte ha en strypt hoj.
Nåväl, vad jag kom fram till var att hojen för mig var Honda CB350S.
Bike Test listade en sådan till salu. Hos Lugnets Motor i Borås.
Hojen inhandlades mot mina föräldrars stora förtret och ställdes in garaget. Buskördes så snart man var ensam hemma.
Den hojen kördes till jag var 21 då den ersattes av en Ducati Monster 600. Satsade allt jag hade på den hojen och undrade med skräckblandad förtjusning vad jag gett mig in på. Man hade ju hört att det inte var gratis att äga eldiga italienskor...
Allt det där glöms förstås bort så snart man sätter sig på hojen. Alla överläggningar jag haft med mig själv innan köpet, är det verkligen smart, kommer det att funka, jag har ju egentligen inte råd etc. dränktes i mullret och ett vafan, det löser sig ringandes i skallen.
Det gjorde det också, hade några fantastiska säsonger med den hojen till en ödesdiger höstdag i September 2004 då jag blev påkörd bakifrån av en annan motorcyklist. Hojen löstes av försäkringsbolaget och jag tillbringade hösten med ett helbensgips.
Tankarna snurrade kring vad som skulle inhandlas härnäst. Då jag körde lite bana med Monstret bestämde jag mig för att nästa hoj skulle vara bättre lämpad för detta. I likhet med trådskaparen och många andra har jag en fäbless för lite udda fåglar.
En gul Ducati 900 Superlight från 1994 införskaffades.
Svincool tyckte (och tycker) jag. Men vårt förhållande var stormigt. Hade en hel del problem med den och valde att låta renovera den ordentligt. Dyrt.
När den väl var klar såldes den ganska omgående. Även om den nu var i perfekt mekaniskt skick kunde jag inte lita på den donnan. Dessutom hade jag fått upp ögonen för en annan skönhet. En cougar i sammanhanget.
En av de sista turerna med SL:en gjordes till Sthlm. då Ducati hade sin roadsshow. Sport Classic-familjen hade precis presenterats och jag hade sett fram emot att testa Sport 1000. Den provkörningen gjorde intryck.
SL:en såldes och några år utan hoj följde. Smärtsamt med somrar utan egen hoj men vad jag gjorde var att spara pengar.
I höstas, efter att ha haft stenkoll på marknaden i två år, dök hon upp.
Svart som synden och med helt rätt utrustning. Dessutom i grannkommunen. Köp omedelbart. Här skulle ingen annan komma och sno henne framför näsan på mig!
Hos mig har nu ett lugn infunnit sig, jag är så säker på att jag nu äger den för mig optimala hojen. Den kommer inte att säljas inom en framtid jag kan överblicka.
400 mil har det blivit i år och ett besök på Mantorp Park där den inte skäms för sig. En hoj som har det jag vill. Stunning looks, skönt ljud och ett riktigt bra chassie som inte begränsar mig.
Ett sunt förhållande bygger på tillit och ömsesidig kärlek till varandra, precis så har vi det, hojen och jag. Vi tar hand om varandra.
Ger och får.
Duccarna i kronologisk ordning nedan.
//Johan
Om det var din Sport 1000 som stod utanför Italia Bike Center i våras/försommar i år, så kan jag säga att din hoj är mycket snygg! Man fick nästan torka sig i brallan. Intrycket ändrades inte till den sämre när du startade den![]()
En luftkyld, tvåventil:s ducatimotor är som balsam för öronen. Finns INGEN motor som låter bättre!
Tar inga protester på det, det går inte att debattera det självklara!
Edit: Med torrkoppling för f-n!
Känns skitbra !
Är inne på tredje ölen nu....
Om det var din Sport 1000 som stod utanför Italia Bike Center i våras/försommar i år, så kan jag säga att din hoj är mycket snygg! Man fick nästan torka sig i brallan. Intrycket ändrades inte till den sämre när du startade den![]()
![]()
Jo, det var jag. Härliga vägar däruppe!
Min polare lyckades med bedriften att glömma körkortet och fick vackert titta på när vi andra testade den ena skönheten efter den andra!
//J
Har funderat lite kring grushojar också. Det enda jag inte vill ha är motarder. Hyrde en Honda FMX650 en dag. Bromsar sämre en sportstern och inget vrid..hög som ett hus och tyngdpunten kändes som jag hade den på axlarna.
Ska på årliga rundturen, Norrköping -> Kalmar -> Halmstad hem de närmsta 2 veckorna, säsongen har långt kvar.
MEN den tråkiga biten är att mörkret kommer tidigt,
det är redan fuktigt som fan på nattturen/kvällsturen,
man blir frusen och stel vilket gör att man svänger som en stel pensionär.
Den roliga säsongen är snart över, men inte säsongen![]()
Du behöver handtagsvärmare, handtagsskydd och 2-4 xenonlampor
Då kan du köra i minst 2 månader till !
Handtagsskydden saknar jag från KTMen, gjorde stor skillnad
Men ser ju ut som en blyg streetfighter om jag installerar det på gixxern.. hummma
Är väll sommar året runt, ef som cyckeln är påställd hela tiden.
Så klart är jag återfallsknutte, började min kariär 1983 på en 125a Suzuki GP. Vilken raket det var, endast Yamaha Ypvs blev man frånåkt av, in i snickaboa å bygga ett expantionsystem, sen åkte man lika fort
.
1986 köpte jag en RD 350cc, 1987 en XJ 900cc, 1989 en GPZ.
Från år 1993 till 2008 var jag utan Mc, förökte att bli av med den värsta abstinensen genom att köpa en Corvette, jo tjena.
Nu sitter jag å lallar runt på en TL 1000R som inhandlades förra året, å det var egentligen av misstag, jag kollade på nya fälgar till bilen, men hem kom jag med en motorcyckel, men absolut inget jag ångrar
![]()
Vad firar du då! Ny hoj? Ny inriktning, chopper? Eller har du blivit invald i någon ölprovarklubb?
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |