Hur jag inte gillar att bli omkörd

jag har varit med om liknande. dock var det jag som körde bilen..... strax utanför oskarshamn och vägen var 100km/h väg med vajer räcken på var sida och enfilig vid det tillfället. och bakom kommer det en mc som tränger sig in och kör om.
Precis det där hände mig igår, första gången någonsin som jag blivit omkörd på enfilig väg med mördarräcken på båda sidor. Jag själv satt tryggt i min bil, så jag blev mest bara förvånad när en R1200GS klämde sig förbi på vänstersidan istället för att vänta på den tvåfiliga sektionen som började 500 m senare. Det var på 100-väg, jag höll kanske +15 km/h och hojen +30. Jaja, alla sorter finns. :dummer

Precis det där hände mig igår, första gången någonsin som jag blivit omkörd på enfilig väg med mördarräcken på båda sidor. Jag själv satt tryggt i min bil, så jag blev mest bara förvånad när en R1200GS klämde sig förbi på vänstersidan istället för att vänta på den tvåfiliga sektionen som började 500 m senare. Det var på 100-väg, jag höll kanske +15 km/h och hojen +30. Jaja, alla sorter finns. :dummer

Jag är tyvärr en sån där som kör om på enfilig väg. :( jag använder dock inte helljus. :fakta

Jag är tyvärr en sån där som kör om på enfilig väg. :( jag använder dock inte helljus. :fakta
Haha, ok, då kan jag bara önska dig ett långt och skadefritt liv! :) Ge gärna en helljusblink innan du kör om en blå GSX-S1000, det är ju inga problem sålänge ingen av oss gör något misstag.

Ang mittfilsrunkande... i praktiken blir det ju bara löjligt att försöka köra högerfil på trefilig väg eftersom "alla" andra kör i mittfilen. Då får man köra slalom mellan alla filer eller köra om på fel sida. Slalom känns som om man bara gör sig till en löjlig polisvillvarare, köra om till höger på 80+ väg är större risk för böter än att flyta medströms med de andra döda fiskarna på motorvägen. Så det är nog många som egentligen vet och vill hålla höger, men i praktiken funkar det ju inte.

Ang mittfilsrunkande... i praktiken blir det ju bara löjligt att försöka köra högerfil på trefilig väg eftersom "alla" andra kör i mittfilen. Då får man köra slalom mellan alla filer eller köra om på fel sida. Slalom känns som om man bara gör sig till en löjlig polisvillvarare, köra om till höger på 80+ väg är större risk för böter än att flyta medströms med de andra döda fiskarna på motorvägen. Så det är nog många som egentligen vet och vill hålla höger, men i praktiken funkar det ju inte.

På 2 filig väg kör jag utan undantag om på höger sida om det uppehåller sig blockmongon i den vänstra filen. Finns liksom ingen anledning till varför jag ska anpassa mig efter retards som vägrar inse att dom inte har i trafiken att göra.
Jag jobbar dessutom på väg i form av diverse jobb på olika vägbyggen och jag skulle kunna skriva en roman varje vecka om alla incidenter som efterblivna bilister utan respekt för annans liv ställer till med.
Ett praktexempel som händer varje dag är att det stannar någon mupp och säger att vi har skyltat så dåligt!
Efter några gånger så insåg jag att oavsett vad jag sa så lyssnade dom inte. Så nu säger jag högt och tydligt : Nej skyltningen är enligt gällande regler. Du har kört för fort så därför missade du alla skyltar den senaste kilometern. varpå jag vänder mig och går.

Kan man bli bötfälld för att köra om en mittenfilare på insidan om vägen har en högre hastighet än 70km/h?

På 2 filig väg kör jag utan undantag om på höger sida om det uppehåller sig blockmongon i den vänstra filen. Finns liksom ingen anledning till varför jag ska anpassa mig efter retards som vägrar inse att dom inte har i trafiken att göra.

Hur gör du om du färdas i höger körfil på 3-filig motorväg och kommer ikapp en mittfilstaliban?

Jag kör i alla fall om på höger sida. Varför ska jag byta fil fyra gånger för att en idiot tycker det är bekvämt att ligga och fisa i mittfilen..?

varför mittenfilen när vänsterfilen finns ?
Det är jättesvårt att byta fil.
Dessutom kan man bli avprejad i Södertälje om man ligger i högerfilen

Hur gör du om du färdas i höger körfil på 3-filig motorväg och kommer ikapp en mittfilstaliban?

Jag kör i alla fall om på höger sida. Varför ska jag byta fil fyra gånger för att en idiot tycker det är bekvämt att ligga och fisa i mittfilen..?

Jag bor i Norrbotten. 3filig motorväg existerar inte här. Knappt så vi ens har motorvägar. Nästan bara 2 +1 vägar häromkring förutom några enstaka sträckor som har iaf 2 filer per riktning.

Men för att svara på frågan så ja jag hade fortsatt i höger fil istället.

:7petaDu har väl körkort, så då borde du veta om detta

[h=2]Vilket körfält du ska välja[/h] Grundregeln är att du ska välja körfältet längst till höger.
I följande situationer får du dock välja det körfält som är lämpligast för din fortsatta färd:

Nu har jag lite dålig koll på motorvägen kring Södertälje så det är möjligt att det bara är 70 där. Men om inte så är det ju, precis så som jag skrev, höger körfält som gäller om det nu inte är så att vägen delar sig och höger körfält inte är dit du ska. Då är det ganska uppenbart att du ska ligga i den filen du ska till.

Fast då kan vi ju lägga ner polisen också, alla vet ju ändå att man inte ska stjäla, köra för fort och slåss, så dom är ju egentligen helt onödiga. Tänk va mycket pengar staten skulle spara in, så dom kan nog både lägga massor på vägarna och sänka skatterna :tummenupp

Jag förstår inte jämförelsen? Tror du stölder och slagsmål hade minskat om man satt upp skyltar på stan att det är olagligt?

Alla vuxna människor vet att man inte får stjäla. Polisen straffar de som ändå gör det.
Alla med körkort ska veta att mittenfilen inte är till för att färdas i hela tiden. Polisen straffar de som ändå gör det.

Alla vuxna människor vet att man inte får stjäla. Polisen straffar de som ändå gör det.
Alla med körkort ska veta att mittenfilen inte är till för att färdas i hela tiden. Polisen straffar de som ändå gör det.

Har inte siffror som belägger mitt påstående, men det går 1000 böteslappar på 0-15 över skyltad hastighet per böteslapp för att du ligger i fel fil.

Har inte siffror som belägger mitt påstående, men det går 1000 böteslappar på 0-15 över skyltad hastighet per böteslapp för att du ligger i fel fil.

Det kan säkert vara ännu fler till och med. Jag har aldrig sett eller hört om någon som blivit bötfälld för att ligga i mitten, förmodligen för att det dels är extremt lågprioriterat och dels för att polisen förmodligen måste ligga bakom en längre stund för att det ska vara helt klart att det inte handlar om en omkörning. Är det köbildning så är det såklart väldigt svårt att bötfälla för det, och är det fri väg (exempelvis Hallandsåsen där de flesta bilar ligger i mittenfilen hela vägen upp även om högerfältet är tomt på långsamma lastbilar) så bryr sig nog de flesta poliser inte ens då det inte direkt hindrar trafiken.

Men hursomhelst var det inte det som jag ifrågasatte, utan varför trafikverket skulle sätta upp skyltar som påminner om något som alla ska veta. Och om man nu SKA påminna om saker som alla ska veta, så tycker jag man ska sätta upp en skylt i varje korsning som påminner om blinkers.

Back